پخش زنده
امروز: -
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: آزمون سراسری دفاتر خدمات سلامت توسط انجمن علمی بهداشت محیط ایران در دانشگاههای علوم پزشکی ایران، مشهد، بابل، اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، کرمان، گیلان و همدان برای ۴ هزار و ۸۰۰ متقاضی برگزار میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ محسن فرهادی افزود: در آیین نامه اجرایی قانون اصلاح مواد خوردنی، آرایشی و بهداشتی که مبنای عمده فعالیتهای حوزه ایمنی غذا در سطح عرضه است دو ماده اصلی گنجانده شده است یکی از آنها ماده ۲۴ است که در آن واحدهای صنفی موظف هستند نقاط بحرانی بهداشتی واحدهای صنفی خودشان را شناسایی کنند و در ماده ۲۵ تأکید شده است که باید این موارد شناسایی شده به دستگاه ناظر گزارش شود، به این معنا که قبل از ورود بازرس حاکمیتی به واحد صنفی آن واحد باید نوع خدمات و محصولات عرضه شده در واحد صنفی خودش را به دستگاه ناظر معرفی و ضمانتهای لازم را در جهت سلامت آن محصولات اعلام کند و بازرس حاکمیتی بایدها و نبایدها را بررسی میکند.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: به منظور تحقق ماده ۲۴ چند راه برای واحد صنفی گذاشته شده است و برای انتخاب این راهها نیز واحد صنفی میتواند به اختیار خود یکی از آنها را انتخاب کند که یا خودش در صورت احراز صلاحیت این کار را انجام بدهد یا فردی که چنین تخصصی دارد بکار بگیرد.
فرهادی افزود: وزارت بهداشت در این راستا بستری را تحت عنوان دفاتر خدمات سلامت آماده کرده است. این دفاتر به صورت آزمایشی توسط دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران و تهران در استان تهران عملیاتی شده و دستاوردهای خوبی داشته است.
وی گفت: واحد صنفی میتواند از دفاتر خدمات سلامت، خرید خدمات کند و طبیعتا خرید خدمات نیز براساس بهای خدمات صورت میگیرد، وزارت بهداشت نیز تا جایی که ممکن بوده سعی کرده است تا واحد صنفی هزینه کمی را برای این امر پرداخت کند.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص فعالیت دفاتر خدمات سلامت افزود: این دفاتر با سرمایه گذاری ۱۰۰ درصدی بخش خصوصی تأسیس میشود و هیچ گونه درآمد و برگشت مالی برای وزارت بهداشت ندارد و هیچ اعتبار دولتی هم به آنها پرداخت نمیشود و تمام گردش مالی این دفاتر باید در سامانه معتبر بانکی کشور و با ارائه شناسه قبض و شناسه پرداخت انجام شود به این معنا که این دفاتر هیچ گونه ارتباط مالی با واحد صنفی نباید برقرار کنند.
فرهادی با بیان اینکه پس اجرای پایلوت و از ۱۸ مهر ۹۷ فراخوان عمومی برای ثبت نام متقاضیان تأسیس این دفاتر صادر شد، گفت: برای بارگذاری مدارک تا ۵ آبان به متقاضیان تأسیس این دفاتر مهلت داده شد و تعداد دفاتر مورد نیاز نیز توسط دانشگاههای علوم پزشکی مربوطه مشخص شد و متقاضیان براساس این نیاز ثبت نام کردند.
وی با اشاره به اینکه برای تاسیس ۲۰۰ دفتر در سطح کشور حدود ۴ هزار و ۸۰۰ متقاضی ثبت نام کردند، افزود: آزمون سراسری دفاتر خدمات سلامت ۲۲ آذر ۹۷ توسط انجمن علمی بهداشت محیط ایران در دانشگاههای علوم پزشکی ایران، مشهد، بابل، اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، کرمان، گیلان و همدان برگزار میشود و معاونتهای بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، حراست وزارتخانه و دانشگاهها نیز برای برگزاری این آزمون در شرایطی ایمن همکاریهای لازم را خواهند داشت.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: کسانی که ۶۰ درصد نمره این آزمون را کسب کنند از بالا به پایین رتبه بندی میشوند و کسانی که نمره لازم را کسب کنند برای گزینش نهایی به دانشگاهها معرفی میشوند. همچنین افراد پذیرفته شده ۲ ماه فرصت دارند تا دفاتر خدمات سلامت را در مکانهای مورد نظر راه اندازی کنند تا برای آنها پروانه فعالیت صادر شود، در غیر اینصورت از افراد ذخیره استفاده میشود.
وی تأکید کرد: انجمن علمی بهداشت محیط ایران تحت نظارت و معیارها و ضوابط اعلامی وزارت بهداشت دوره آموزشی برای آنها برگزار میکند.