به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ، پس از چند جلسه تأخیر در انتخاب ذیحساب ۲ شهرداری تهران، صبح یکشنبه در یکصد و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، حمیدرضا خسروی با کسب ۱۶ رأی از ۲۱ رأی به عنوان ذیحساب ۲ شهرداری تهران (مدیرکل امور مالی و اموال شهرداری) انتخاب شد.
سه شنبه های بدون خودرو فرصتی است برای تعامل و گفت و گو با شهروندانرییس کمیته ایمنی و حمل و نقل شورا گفت: سه شنبه های بدون خودرو فرصتی برای مدیران است که مسائل شهر را عینی ببینند و با مردم مذاکره کنند.
شهربانو امانی در یکصد و ششمین جلسه شورا به بیان گزارش مشاهدات خود از یک روز بدون خودرو پرداخت و گفت: امروز گزارشی از یک روز بدون خودرو را می خواهم ارائه کنم. من سه شنبه هفته گذشته برای اینکه بتوانم از منزل به BRT برسم ناچارا از تاکسی استفاده کردم. متاسفانه فاصله سکو تا اتوبوس به قدری زیاد است که افراد مسن و معلولان نمی توانند به راحتی سوار اتوبوس شوند.
وی ادامه داد: از سویی اگر توسعه شهری بر اساس اصول TOD به پیش برود، افراد می توانند در زمانی حدود پنج دقیقه خود را به ایستگاه های انبوه بر برسانند. در حالی که این فاصله در حال حاضر استاندارد نیست و استفاده از خودرو شخصی را تشویق می کند.
وی یاد آور شد: ما که به دنبال اجرای TOD در تهران هستیم و معتقدیم این روش باید در شهر تهران ساری و جاری شود و در دستور کار تصمیم گیران قرار بگیرد، باید بیشتر به مترو به عنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی انبوه بر توجه کنیم. در حال حاضر 70 واگن در گمرکات در حال خاک خوردن است و باید بتوانیم به سرعت این ظرفیت را به کار بگیریم. ان شالله شهردار منتخب تمهیداتی را بیندیشد که بتوانیم از این واگن ها حداکثر استفاده را داشته باشیم. اگر برای اولین بار یارانه بلیت اتوبوس را دادند، امیدواریم بتوانیم یارانه بلیط مترو را هم که رئیس شورا مصرا آن را پیگیری می کند، به نتیجه مطلوب برسد.
شورای اخلاق حرفه ای در شهرداری تهران تشکیل شود رییس کمیته اجتماعی شورا هم با بیان اینکه در ساختاری غیر دمکراتیک، غلبه ماموریتهای پنهان و چشم اندازهای سیاسی، تهران و شهرداری آن را به فرصتی با کارکردهای پنهان، ناروشن تبدیل کرده است گفت: درامدهای شهرداری ها باید بر اساس درآمد های ناشی از مالیات بر دارایی باشد که موجب می شود این نوع درامدها به میزان ساخت و ساز شهری وابسته نبوده و باعث میشود تا سرمایهگذاران عمده سرمایهشان را دربخش مسکن بلوکه نکنند .
الهام فخاری در ابتدای یکصد و ششمین جلسه شورا به ایراد نطق پیش از دستور با موضوع فساد پرداخت و گفت:فساد، مجموعه رفتارهایی است که فرد از وظایف رسمی به خاطر کسب منافع شخصی یا کسب موقعیت خاص، دچار تخطی و انحراف میگردد تا تلاشی برای کسب ثروت و قدرت از طریق غیرقانونی، تحصیل منافع خصوصی به بهای از دست رفتن منافع عمومی یا استفاده از قدرت دولتی برای منافع شخصی باشد.
بنابراین میتوان فساد اداری را یک عمل یا اقدام منفی دربردارنده انگیزههای فردی یا گروهی دانست که منشأ آن منافع مادی یا غیرمادی است.
فساد عمدتاً در دو سطح قابل اشاره است:
1- سطح اول، مفاسدی است که عمدتاً با نخبگان سیاسی سر و کار دارد و کارمندان عالی رتبه و مقامات ارشد دولتها را مشغول خود می کند.
2- سطح دوم، میان کارمندان رده میانی است که در این نوع مفاسد، رشوههای عمومی و کارسازیهای غیرقانونی با بخش خصوصی و جامعه صورت میگیرد.
بررسیهای تجربی نشان میدهد که فساد اداری در ردههای میانی و پایین نظام اداری تا حدود زیادی به میزان فساد در بین سیاستمداران و کارمندان عالی رتبه بستگی دارد. همچنین در یک محیط سیاسی فاسد، کارمندان ردههای میانی که مرتکب فساد اداری میشوند، کمتر نگران کشف جرم هستند چون غالباً میان مسئولان رده بالا و مدیران میانی نوعی تبانی برای چشمپوشی متقابل وجود دارد(مردانی،69:1375). فساد در دستگاههای دولتی را میتوان با مصادیقی مثل پارتی بازی، بیعدالتی، باج خواهی، ایجاد نارضایتی ارباب رجوع شناخت و حتی آن را به تمام اشکال گوناگون اعمال قدرت شخصی و استفاده نامشروع از مقام و موقعیت شغلی تسری داد و لذا زمانی که یک مقام اداری در تصمیم های اداری، تحت تأثیر منافع شخصی و یا روابط خانوادگی و دلبستگیهای اجتماعی قرار میگیرد، مرتکب فساد اداری شده است .
بر پایه یافته مطالعه ای که در چار چوب تدوین برنامه سوم شهرداری تهران، در شهریور ماه سال جاری، انجام شده است: بیست فرایند اولویت دار محمل فساد با توجه به حجم مالی، شدت، فراوانی و همه گیری وقوع و میزان درگیری و حساسیت مخاطبان (ارباب رجوع، طرف قراردادها و عموم مردم) نسبت به فسادهای رخ داده، بر پایه دستاوردهای حاصل از مصاحبهها، میزان تکرارِ ارجاع و اشاره به هر فرایند در مصاحبهها و همچنین ارائه فرایندهای استخراج شده به کارشناسان و مدیران شهرداری و متخصصین و سنجش نظرات ایشان درباره فرایندهای اولویت دار، به ترتیب زیر به دست آمد:
فرایندهای اولویت دار مستعد فساد:
1-فرآیند تصمیم گیری در کمیسیون ماده 5 و شورای معماری مناطق
2-ترک تشریفات و واگذاری قرارداد از طریق شرکتهای وابسته و دولتی
3-فرآیند برگزاری مزایدهها و مناقصات
4-فرایند تعیین تراکم و تعداد طبقه ها در پروانه ساختمانی (صدور پروانه)،تایید اجرای ضوابط در صدور پایان کار وخدمات رسانی دفاتر خدمات الکترونیک
5-فرآیند تهاتر (هولوگرام، تراکم سیار و شرکت کارگزاری)
6-فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران و اعمال اختیارات آنان
7-فرآیند صدور و تحویل چک مطالبات
8-رسیدگی و تائید صورت وضعیت پروژهها (قراردادها)
9-فرایند اعمال نظارت بر عملکرد مدیران و کارشناسان
10-فرآیند تصمیم گیری در کمیسیون توافقات شهرداری مناطق، صدور آرای تخلفات در کمیسیون ماده 100 و اجرای آن در مناطق
11-فرآیند تامین و تخصیص بودجه و اعتبار
12-فرآیند نظارت بر قراردادهای نگهداشت (نگهداری فضای سبز و رفت و روب)
13-جذب نیروی انسانی در شهرداری
14-فرایند ثبت و بهره برداری املاک
15-تعریف پروژه
16-حسابرسی شهرداری (مناطق/ سازمانها/ شرکتها)
17-فرآیند قیمت گذاری املاک
18-انعقاد قراردادهای متوسط
19-فرآیند تعامل شهرداری و شورایاری و نظارت بر آنها
20-معاملات خرد و فاکتوری در شهرداری.