پخش زنده
امروز: -
بانکها و شرکتهای PSP در قبال ارائه خدمات به مشتریان، کارمزد نمیگیرند؛ با فعالیت فین تکها چرخه معیوب نظام کارمزد اصلاح میشود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مهدی عبادی با اشاره به تأثیر کسب وکارهای جدید بر تحول دیجیتال در کشور افزود: مؤلفههای اصلی این تحول، ساده شدن روندهای پیچیده اداری با مکانیزه شدن خدمات، ارائه خدمات متنوع و کاربردی با سهولت به مشتریان و بهرهگیری از داده های مشتریان در ارائه خدمات است که درنهایت منجر به کاهش هزینه میشود.
وی خاطرنشان کرد: مهمترین تأثیر مدلهای جدید کسب وکار ازجمله شرکتهای فین تکی و استارتاپی، کاهش هزینهها در برخی از حوزهها است و در حالی بانکها و شرکتهای PSP در حال حاضر هزینه زیادی برای بازاریابی و جذب پذیرندگان اینترنتی و کارتخوانهای فروشگاهی میپردازند، این هزینه ها در شرکتهای فین تکی به حدود یکدهم می رسد و کم شدن هزینه، منجر به کاهش قیمت تمامشده آن خدمت، برای مصرفکنندگان میشود.
عبادی افزود: با فعالیت شرکتهای فین تکی، هزینه بانکها نیز تا حدود زیادی کاهش مییابد زیرا هزینههایی که به شرکتهای PSP پرداخت میکنند در این روند کاهش می یابد و کل اکوسیستم پرداخت را تحت تأثیر قرار میدهد.
دبیر انجمن فین تک ایران یادآور شد: با فعالیت فین تکها چرخه صحیح نظام کارمزد عملیاتی میشود، چون شرکتهای فین تکی در قبال ارائه خدمات به مشتریانشان کارمزد دریافت میکنند و در این روند بهتدریج فرهنگ کارمزد محوری در جامعه ترویج مییابد، که درنهایت منجر به اصلاح نظام کارمزد فعلی نیز خواهد شد.
عبادی تأکید کرد: نسل جدید مشتریان که اکثریت جوان هستند به دنبال دریافت خدمات متنوع، کاربردی و مکانیزه بر روی گوشیهای هوشمند خود هستند، شرکتهای فین تکی نیز تاکنون در ارائه سرویسهای مکانیزه به مشتریان موفق عمل کردهاند چون روندهای پیچیده اداری در شرکتهای فین تک بهصورت سیستمی انجام میشود.
وی ادامه داد: شرکتهای فین تکی علاوه بر این توانستهاند با بهرهگیری از زیرساختهای موجود، طیف متنوعتری از خدمات را که از ارزشافزوده برخوردار است به مشتریان ارائه کنند.
دبیر انجمن فین تک ایران خاطرنشان کرد: فرهنگ داده محوری هنوز در کشور، بانکها و شرکتهای PSP به بلوغ نرسیده که علت اصلی آن نیز نبود زیرساختهای مناسب است با این حال در کشور یکسری شرکتهای فین تکی که داده محور فعالیت میکردند نیز به وجود آمدند که عدم موفقیت این کسبوکارها نشان داد که هنوز فعالیتهای داده محور در فضای فعلی زودهنگام است. زیرا بانکها هنوز آماده همکاری برای به وجود آوردن چنین سرویسهایی به شرکتهای فین تکی نیستند.
عبادی یادآور شد: البته باوجود نبود این زیرساخت، برخی فین تکها با ارائه اپلیکیشن هایی به جمعآوری دادههای مشتریان در خریدهای روزانه و تحلیل این اطلاعات و ارائه راهکار و مشاوره به کاربران همت گمارده اند.
وی، تغییر فضا در کشور را برای حرکت به سمت تحول دیجیتال، مستلزم دانش، تجربه و جسارت دانست و گفت: تجربه در این بخش وجود دارد، اما دانش و جسارت برای این تغییر کمتر وجود دارد زیرا در کشور محافظهکارترین افراد، مدیران فناوری اطلاعات هستند درصورتیکه جسارت باید مشخصه اصلی این مدیران باشد.
عبادی در پایان گفت: محدود کردن چارچوبها برای فعالیت کسبوکارهای جدید، جلوی رشد خلاقیت را میگیرد و تا زمانی که این رویکرد در کشور ادامه دارد؛ تحول دیجیتال عملیاتی نخواهد شد.
یادآور می شود فین تک کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی است و شرکتهای PSP از جمله شرکتهای بزرگ در حوزه پولی و مالی کشور و واسطه بین بانکها و مشتریان تجاری هستند و خدمات بانکی برای عموم مردم ارائه می دهند.