به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مرکز روابط عمومی اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حسن جوادی صادق مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست با اشاره به اینکه در سال 2006 پست ایران نظام آدرس دهی خاص خود را منطبق بر کدپستی و نشان پستی، به اتحادیه جهانی پست ((UPU اعلام کرده بود، گفت: بر همین اساس اتحادیه جهانی پست در سال 2012 ، بین 9 کشور منطقه آسیا و اقیانوسیه که نظام نشانی نویسی کشور خود را به این اتحادیه اعلام کردند، فراخوان داد و سیستم نشانی نویسی ایران با داشتن شاخص ها گواهینامه این سیستم را دریافت کرد.
جوادی صادق با تاکید بر اینکه کشور ایران تنها کشوری است که از کدپستی 10 رقمی برای نشانی دهی استفاده می کند، گفت: نظام استاندارد مکان محور بر اساس کدپستی بانک اطلاعاتی پویا و دینامیکی که مداوم در حال به روزرسانی و همگام با تغییرات محیطی است به روزرسانی می شود.
مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست جزییات نشانی را یکی از اصلی ترین شاخص های دریافت گواهینامه استاندارد آدرس نویسی دانست، افزود: علاوه بر آن داشتن جزییات نشانی در چهار بخش نشانی شهری، روستایی، صندوق شخصی و پست رستانت (پستی است که شخص بدون داشتن آدرس مکانی به دفتر پست منطقه مراجعه کرده و درخواست پست رستانت می کند و مراسلات پستی به آن آدرس ارسال می شود) نیز از دیگر شاخص های دریافت این گواهینامه بود که نظام آدرس نویسی کشور همه را داراست.
مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست با اعلام اینکه پروژه GNAF امسال در نمایشگاه پست اکسپو آلمان به عنوان یکی از امتیازات نظام نشانی نویسی کشور ایران معرفی شد، گفت: این موضوع با توجه به حضور شرکت های اطلاعاتی مکان محور مانند گوگل در این نمایشگاه بسیار مورد توجه قرار گرفت و ما امیدواریم با تکمیل این پروژه بتوان سرویس های ارزش افزوده و مکان محوری را بر اساس آن در کشور راه اندازی کنیم.
جوادی صادق در پایان افزود: مطمئن هستم تا سه سال آینده بانک اطلاعاتی GNAF تکمیل می شود و بانک اطلاعاتی نشانی نویسی ایران را بر اساس ویژگی های مکانی خواهیم داشت.
شرکت ملی پست ایران پیش از این در سال 2012 در کارگاه بین المللی توسعه نشانی استاندارد، برای نخستین بار موفق به دریافت گواهینامه استاندارد آدرس نویسی (S42) شد، همچنین در این کارگاه، الگوی آدرس نویسی ایران در استاندارد S42 اتحادیه پستی جهانی به ثبت رسید.
اتحادیه پستی جهانی با هدف کاهش مشکلات مکان یابی، یکپارچه سازی اجزای نشانی، سهولت در تجزیه و توزیع، تولید و مدیریت بانک اطلاعات نشانی و سهولت در دسته بندی و شناخت مشتریان از سال 2009 تا 2012 اقدام به طرح استاندارد سازی آدرس ها در منطقه آسیا و اقیانوسیه کرد.