پخش زنده
امروز: -
رئیس مجلس: نظام بودجه ریزی باید اصلاح شود؛ بر اساس عملکرد باشد تا نتیجه واقعی حاصل شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، رئیس مجلس در نشست خبری با خبرنگاران افزود: یکی دیگر از مشکلات کشور نقدینگی بالاست که باید آن را به سمت تولید سوق داد البته نرخ سود بالای بانکها هم مخل تولید است.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه مجلس برای صندوقهای بازنشستگی اقداماتی را پیش از این صورت داده است، گفت: به نظر میرسد برای رفع مشکلات این صندوقها در حالی که تصمیم گیری هم شده است تحرک جدی مشاهده نمیشود.
وی مشکلات آب را از دیگر مسائل پیش روی کشور دانست و افزود: در رفع معضلات کم آبی مسلماً همراهی سه قوه مهم است و باید در این باره سرمایه گذاری صورت گیرد.
آقای لاریجانی همچنین بر ضرورت اجرای قوانین مرتبط با کوچک سازی دولت تأکید کرد و گفت: قانون میگوید دولت سالانه ۱۵ درصد باید چابکتر شود و باید بررسی شود که این مهم چقدر درعمل اجرایی شده است.
وی گفت: در دوره فعلی مجلس ۱۲۸ قانون به تصویب رسیده است، البته معاونت قوانین مجلس نیز در حال تنقیح قوانین است چرا که برخی قوانین قدیمی و منسوخ شده اند و باید مشخص شود که دقیقاً در چه جاهایی کمبود قانون داریم تا اصلاح صورت گیرد.
کمیسیون ویژه درخصوص مشکلات قطعه سازان تشکیل شد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای بررسی مشکلات عدیده قطعه سازان، مردم و دهها هزار نفر، ساعتها وقت گذاشته شد و جلسه تشکیل و کمیسیون ویژهای در این خصوص تشکیل شد، به چارچوبی رسیدیم که ظرف همین روزها باید محقق شود تا وضعیت در قطعه سازی شرایط عادی تری پیدا کند.
آقای لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درخصوص عملکرد این دوره از مجلس افزود: عملکرد مجلس را باید کسانی که در بعد نظارت و قوانین و حل مسایل کشور دست اندرکار هستند مورد ارزیابی قرار داد، برخی مسائل را مجلس میتواند حل کند که قانونگذاریهایی است که بار مالی نداشته باشد، چون اگر بار مالی داشته باشد شورای نگهبان ایراد میگیرد و بسیاری از چالشهای کشور هم بار مالی دارد بنابراین باید حتماً وفاق بین قوه مقننه و قوه مجریه در حل مسأله به وجود آید.
وی گفت: به عنوان مثال مسأله آب یا مسأله محیط زیست و یا همین دریاچه ارومیه و تالاب ها؛ طرح این مشکلات ساده است، اما حل آن احتیاج به سرمایه گذاری دارد و قطعاً با وفاق دولت از طریق ارائه لایحه و یا حل مسایل تا جایی که ممکن است باید با وفاق انجام شود و البته برخی مسائل نیز احتیاج به قانون دارد.
وی با تأکید بر اینکه ثقل کار در مجلس حل مشکلات مردم است، گفت: وضعیت کشور به طوری است که هم چالشهای مزمن داشته است و هم فشارهای بین المللی که درباره تحریمها به وجود آمده و مقدار زیادی از وقت ما صرف حل این مسائل شده است.
لاریجانی با اشاره به تلاطم مسأله نوسانات بازار ارز افزود: تلاطم در بازار ارز روی مسائل کشور تاثیر گذاشت؛ حتی قیمت تا ۲۰ هزار تومان هم بالا رفت و وقت زیادی در مجلس برد تا این مسأله حل شود، هم کمیسیون اقتصادی و هم بخشهای دیگر مجلس درگیر بودند تا در شورای هماهنگی اقتصادی، این سه ضلع بتوانند به نتیجه برسند و تصمیماتی در حدود ۱۲ بند در آن جلسه تصویب کردیم که اجرا شد و آرام آرام روی قیمت ارز تأثیر گذاشت و به یک ثبات نسبی رسید که هنوز هم جای کارکردن دارد.
وی گفت: بنابراین مسائلی که اکنون وجود دارد باید باتوجه به ظرفیت زمانی مورد توجه قرار داد و خیلی از بخشهای مجلس و کمیسیونها درگیر این موضوعات هستند.
رئیس مجلس به وضعیت بازار خودرو اشاره کرد و افزود: برای حل مشکلات عدیده قطعه سازان و مردم و دهها هزار نفر ساعتها وقت گذاشته شد و جلسه تشکیل شد کمیسیون ویژهای در این خصوص تشکیل شد، به یک چارچوبی رسیدیم که ظرف همین روزها باید محقق شود تا وضعیت در قطعه سازی شرایط عادی تری پیدا کند.
۲ هزار و ۷۰۰ پرونده در دیوان محاسبات تشکیل شده است
رئیس مجلس شورای اسلامی به عملکرد قوه مقننه پرداخت و گفت: ۲ هزار و ۷۰۰ پرونده در دیوان محاسبات تشکیل و تا کنون برای ۱۱۰۰ پرونده، رأی صادر شده و مبالغ زیادی به خزانه عودت داده شده است.
آقای لاریجانی امروز با اشاره به بعد نظارتی مجلس افزود: دیوان محاسبات بررسی مستمری در این خصوص داشته و ۷۶۰۰ گزارش حسابرسی در سطح ملی و استانی به مجلس ارائه داد که پیرامون موضوعاتی همچون صندوق ذخیره فرهنگیان و هدفمندی یارانهها بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: معاونت نظارت مجلس با جدیت در حال کار روی نحوه اجرای قوانین است که در این خصوص آئین نامههای مربوطه را به کمیسیونهای مربوطه برای پیگیری میدهد تا تدابیر لازم اخذ شود.
رئیس مجلس در خصوص عملکرد مجلس دهم و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان افزود: مجلس از بُعد نظارتی و تقنینی عملکرد مشخصی دارد، اما در اموری میتواند رأساً عمل کند که بار مالی نداشته باشد، چرا که در صورت ایجاد بار مالی براساس اصل ۷۵ قانون اساسی، شورای نگهبان ایراد خواهد گرفت و نباید فراموش کرد بسیاری از چالشها بار مالی دارد و باید با وفاق بین دولت و مجلس حل شود.
وی گفت: در مجلس چند تحقیق و تفحص، سؤال و استیضاح بر حسب مورد صورت گرفته است و گاهی از ظرفیت ماده ۲۳۴ استفاده شده که از ظرفیت این ماده در زمان استنکاف از قانون توسط دستگاهها استفاده میشود.
اکنون وقت تمرکز روی حل مشکلات است نه اصلاح قانون اساسی
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی در خصوص ضرورت اصلاح قانون اساسی و همچنین تشکیل مجلس دوم به غیر از مجلس فعلی گفت: این مسأله سال هاست که مطرح میشود، اما در شرایط کنونی با توجه به چالش تحریم و مشکلات اقتصادی، باید تمرکز روی حل مشکلات مردم باشد نه چنین مباحثی.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: البته این مسأله منافاتی ندارد با اینکه در رسانهها چنین مسائلی مطرح شود، اما تغییر قانون اساسی نظاماتی دارد که هر سه قوه را هم درگیر میکند و اکنون وقت تمرکز روی این مسائل نیست به ویژه اینکه رهبر معظم انقلاب میتوانند در صورتی که در قانون مشکلاتی وجود داشته باشد مسائل را حل کنند و بن بستی در قانون اساسی نداریم.
رئیس مجلس در اشارهای به موضوع مصوبات مجمع تشخیص مصلحت و نگاه برخی مبنی بر اینکه مصوبات مجمع نقش قانونگذاری دارد، گفت: وظایف مجمع مشخص است، یک بخش نظارتی دارد و یک بخش مشورتی؛ مجمع طبق قانون میتواند بر سیاستهای کلی نظام نظارت کند که این مسأله در دوره فعلی به هیتی از مجمع واگذار شده است، اما اشکال روی روش اجراست که این خود ابهام ایجاد کرده است که برخی تصور کردند این یک نوع قانوگذاری یا مجلس سناست که اینطور نیست.
وی افزود: مسلماً مجمع، قانونگذاری نمیتواند داشته باشد به هرحال کمیسیونهای مجلس میتوانند موضوعات مجمع را بررسی، قبول و یا رد کنند.
مسأله استیضاح جزو حقوق نمایندگان است
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص استیضاح وزیر امورخارجه گفت: مسأله استیضاح جزو حقوق نمایندگان است و ممکن است جمع مجلس یک امری را مصلحت ندانند، اما نمیتوانیم آن را به اقلیتی تحمیل کنیم. آنها میتوانند از این ابزار استفاده کنند و این موضوع خارج از روال نیست.
آقای لاریجانی افزود: به طور طبیعی استیضاحی که مطرح میشود در کمیسیون مربوطه مورد برررسی قرار میگیرد که ممکن است متقاعد شوند و یا نه و اینکه مصلحت کلی تشخیص داده شود بر عهده مجلس است، اما برخی از نمایندگان نظر شما را دارند و معتقدند که اکنون زمان مناسبی برای استیضاح نیست، اما اختلاف وجود دارد و عدهای به گونهای دیگری فکر میکنند.
وی در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه درباره پولشویی گفت: این سخنان مقدمه و مؤخرهای داشت که گفته بودند که کسانی که درباره لایحه سی اف تی نظر میدهند بر روی عقیده خود نظر میدهند و صادقانه نظر میدهند و برخی ممکن است تحت تأثیر باشند که اگر این جمله دوم را نمیگفتند بهتر بود.
ادامه برجام در گرو نتیجه مذاکرات نهایی است
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در صورت بی نتیجه ماندن مذکراتی که با اروپاییها در جریان است، در مورد ادامه کار در قالب برجام تصمیم گیری خواهد شد.
لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه الجزیره در خصوص پایان زمان ضرب العجل تعیین شده برای اروپاییها گفت: اروپاییها با وجود خروج آمریکا از برجام، اصرار بر ادامه توافق هستهای داشتند و راهکارهایی هم برای ادامه این همکاری ارائه کرده اند، اما در عمل تعلل میکنند.
وی خروج آمریکا از توافقنامه برجام را به خروج یک عنصر مزاحم از این توافقنامه تشبیه کرد و افزود: اگر دیگر طرفهای این توافقنامه بین المللی خواستار ادامه آن هستند باید به تعهدات خود عمل کنند، طرفهای اروپایی بعضاً عنوان میکنند که از نظر اجرایی مشکلاتی وجود دارد که البته در برخی موارد درست هم میگویند، اما به هر حال امروز مسأله اقتصادی به ویژه بعد از جنگ سرد به ابزاری بُرنده تبدیل شده است که از آن استفاده میکنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به هر حال، همه چیز بسته به نتیجه مذاکرات نهایی است که هم اکنون در جریان است که برمبنای نتیجه این مذاکرات تصمیم گیری خواهد شد.
لاریجانی در پاسخ به سؤال باشگاه خبرنگاران جوان درباره برنامه مجلس برای حمایت از اقشار آسیب پذیر و ترمیم حقوقها متناسب با تورم و کاهش ارزش پول ملی افزود: به هر حال باید ترمیم حقوقها باید متناسب با افزایش هزینهها انجام شود، طرحهایی ازسوی مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهاد شده است که در قالب این پشنهادات در کنار افزایش حقوق کارمندان و کارگران، بستههای حمایتی برای کمک به مردم طراحی شده است و مجلس در جریان تصویب لایحه بودجه بر این موضوع متمرکز خواهد شد.
اکنون شرایط برای مذاکره با آمریکا مهیا نیست
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه سی بی اس آمریکا در خصوص احتمال انجام مذاکره بین ایران و آمریکا در پی اعلام آمادگی رئیس جمهور آمریکا برای مذاکرات بی قید و شرط گفت: ما به دنبال دیپلماسی بَزَک نیستم، الان شرایط برای مذاکره با آمریکا مهیا نیست.
لاریجانی افزود: از رئیس جمهور آمریکا دو سنخ صحبت شنیده میشود، یک سری حرفهای سخیف و بی حساب و کتاب که به ملت ایران توهین میکند و یک سنخ حرفهایی است که تقاضای مذاکره را مطرح میکند.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب پیش از این، پاسخ این پیشنهادات را داده اند، آمریکاییها ابتدا باید به تعهدات خود عمل کنند، مگر پیش از این با آمریکا مذاکره نشد، اما در شرایطی که یک توافق بین المللی زیرپا گذاشته میشود چطور تقاضای مذاکره مجدد مطرح میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی تقاضای مذاکره مجدد از سوی آمریکا را یک شِگِرد سخیف توصیف کرد و افزود: هم طرح سخنان سخیف درباره ملت ایران و هم در کنار آن، درخواست مذاکره، کار بی معنایی است؛ همینطور پیشنهاد مذاکره، درکنار کنارگذاشتن توافقنامهای بین المللی که این بیشتر به یک دیپلماسی بَزَک، شبیه است.
لاریجانی گفت: امروز شرایط برای چنین مذاکرهای مهیا نیست، اما آمریکاییها ابتدا باید با بازگشت به توافقنامه برجام، حسن نیت خود برای مذاکره را اثبات کنند که البته چنین نشانی در رفتار و گفتار آمریکا نیست؛ این عملکرد، سطح و قواره این کشور را از نظر دیپلماتیک کاهش داده است.
آقای لاریجانی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه کیهان در خصوص جایگاه مجلس دهم در ماههای پایانی عمر کاری این مجلس افزود: نمایندگان مجلس در واقع نمایندگان مردم هستند و طبق قانون اساسی، وظیفه نمایندگی قابل واگذاری به غیر هم نیست و لذا هر کسی در مجلس فعالیت کند و طرح و پیشنهاد داشته باشد، میتواند در مجلس کار کند.
وی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی هر کسی فکر درستی داشته باشد میتواند ۸۰ درصد کار خود را به پیش ببرد، گفت: اکنون، نمایندگان در کمیسیونهای مختلف، بسیار پرکار و پیگیر هستند و طرحهای خاصی همچون اصلاح نظام ارزی، تأمین منابع از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرحهای حمل و نقل ریلی و ... را پیگیری کرده اند و این، نتایج خوبی هم در پی داشته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی چالشهای کنونی کشور را از طریق قانونگذاری و نظارت قابل حل دانست و افزود: امروز بخش زیادی از وقت نمایندگان، صرف پیگیری مشکلات مردم در حوزههای انتخاباتی میشود، به هر حال نمایندگان، بیشترین ارتباط مردمی را دارند و مردم خواستار حل مشکلاتشان هستند، از طرفی برخی خرده میگیرند که چرا مجلس به دنبال مسائل خُرد است، اما درعین حال عملکرد نمایندگان در حل مشکلات مردم زمینه ساز ایجاد آرامش در کشور است، هرچند که گاهی اوقات سخنرانیها ممکن است داغ باشد، اما سنخ کار نمایندگان ملی است.
وی گفت: در شرایط فعلی حل برخی مشکلات، نیازمند هماهنگی است؛ اگر در مسأله ارز قوه قضائیه از رهبری مجوزهای لازم را نمیگرفت و بقیه قوا و کمیسیونهای مختلف مجلس همراهی نمیکردند، این آرامش نسبی در بازار ارز حاصل نمیشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی سپس با اشاره به اقدامات کمیسیون عمران برای تسریع در توسعه حمل و نقل ریلی افزود: امسال با پیشنهاد کمیسیون عمران مجلس با هدف توسعه حمل و نقل ریلی، مبلغ خوبی با موافقت مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی تخصیص یافت. همچنین با پیگیری کمیسیون کشاورزی، زمینه برای اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم با همکاری دولت فراهم شد، هر چند که هنوز این قیمت از سوی کشاورزان قابل قبول نیست که این موضوع نیز در جریان تصویب بودجه دنبال خواهد شد.
حق خروج از برجام برای ما محفوظ است
رئیس مجلس شورای اسلامی درباره ادامه روند برجام گفت: اگر در ادامه برجام منافع کشور تأمین نشود، حق خروج از آن برای ما محفوظ است.
آقای لاریجانی افزود: در عین حال اگر منافع ما در ماندن و ادامه برجام باشد، ادامه خواهیم داد، اما اگر بی نتیجه باشد حق خروج را داریم، در عین حال، زمان استفاده از حق و مصرف آن بستگی به شرایط دارد.
وی در پاسخ به پرسشی درخصوص اینکه چقدر گفتگوی ملی در شرایط کنونی مهم است، گفت: گفتگوی ملی احتیاج به میز و صندلی ندارد و به اراده جریانهای سیاسی مرتبط است.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در داخل مجلس گاهی اوقات مباحثی در این زمینه مطرح میشود، اما مذاکرهای با جناحها در بیرون از مجلس در این باره نداشته ام و خود جریانها باید با هم بحث وگفتگو کرده و به دولت کمک کنند.
وی درباره ادامه مذاکرات با اروپا نیز گفت: اروپاییها باید به تصمیم نهایی برسند و مسائل مرتبط با ساز و کار مالی را مطرح کنند؛ این موضوع ربطی به FATF ندارد.
رئیس مجلس در پاسخ به این سؤال که توافق رؤسای جمهور چین و آمریکا در آرژانتین برای کاهش تنشهای اقتصادی چه تاثیری در روابط ایران و چین دارد، افزود: اینکه چینیها جلوی یکجانبه گرایی آمریکا در اقتصاد را بگیرند کار خوبی کرده اند، ما روابط خوبی با چین داریم و در سفر چند سال قبل به این کشور، رئیس جمهور آنها گفت که درحال تنظیم روابط راهبردی با ایران هستیم.
لاریجانی گفت: چنین کشوری بسیار مهم و تاثیرگذار در جهان است و ما از گسترش روابط با این کشور استقبال میکنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا اطلاعی از افزایش درآمدهای دولت به علت تغییر قیمت ارز و همچنین بالارفتن قیمت نفت دارید، افزود: باید دید درآمدها چقدر است چراکه مقداری از آن به کالاهای اساسی مربوط میشود که ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بوده و در لایحه بودجه هم قیمت ارز، چهار هزار تومان بود، بنابراین فاصله ۲۰۰ تومان چندان عدد بالایی نیست، اما بخش دیگر به بازار ثانویه مربوط است که چندان به درآمد دولت مرتبط نیست، چونکه به واردات و صادرات مربوط میشود.
لاریجانی در پاسخ به سؤال مشابهی مبنی بر اعلام کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص تحقق میزان درآمدهای پیش بینی شده، گفت: صادرات نفت ما کاهش پیدا کرد، اما قیمت دچار نوسانات شد و باید دید سرجمع درآمدها چقدر محقق شده که در این باره به دیوان محاسبات گفتم که موضوع را رسیدگی و اطلاع رسانی کند.
افزایش قیمت بنزین مطرح نیست
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: فعلاً بحثی درباره بالا بردن قیمت بنزین و حاملهای انرژی بین مجلس و دولت مطرح نیست.
لاریجانی گفت: تهیه کارت سوخت نباید این ابهام را ایجاد کند که قصدی برای افزایش قیمت بنزین وجود دارد، در حالی که این طرح برای جلوگیری قاچاق سوخت و ردیابی آن است.
وی افزود: البته طرحهایی برای مدیریت مصرف سوخت مطرح است که هم جلوی قاچاق کالا گرفته شود و هم مصرف کاهش یابد و از سوی دیگر به مردم فشار نیاید، البته هر چه که باشد امسال تغییری در شرایط قیمت بنزین پیش بینی نمیشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی درباره این پرسش که آیا با وجود اظهارات اخیر ظریف و همچنین چند سال قبل رحمانی فضلی درباره پولشویی، اصل وجود پولشویی در کشور را قبول دارید، با تأیید این مطلب گفت: مردم انتظار ندارند که مسئولان صرفاً درباره این مسائل به اعلام نظر بپردازند بلکه باید اصل معضل را حل کنند؛ متأسفانه برخی از مسئولان به گونهای حرف میزنند و در این موضوعات کلی گویی میکنند و راه حلی هم ارائه نمیکنند در حالی که مردم میخواهند ببینند که مسئولان مربوطه چه اقداماتی را عملیاتی میکنند بنابراین انتظار این است که قوه قضاییه موضوع پولشویی را رسیدگی کند، دولت راه حل ارائه دهد و اگر در مجلس مشکل قوانین هست نیز به فکر آن باشند.
وی افزود: رسانهها باید به سیاستمداران یاد بدهند که متناسب با جایگاهشان صحبت کنند.
لاریجانی درباره اینکه آیا با توجه به تحرکات برخی جریانهای سیاسی، اکنون زمان مناسبی برای فعالیتهای انتخاباتی مجلس است، گفت: ما هنوز یک سال و نیم تا زمان انتخابات فرصت داریم و وارد شدن به چنین فضایی متناسب با شرایط امروز کشور نیست و چهار یا پنج ماه مانده به انتخابات چنین فرصتی طبیعتاً فراهم میشود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا میشود موضوع اف. اِی. تی. اف را به همه پرسی گذاشت، افزود: این یک موضوعی فنی و حقوقی است که میتواند در بحثهای مربوطه میان دستگاهها حل شود که از چهار لایحه مرتبط با آن یک لایحه در شورای نگهبان به تأیید رسیده است، دو لایحه در مجمع تشخیص مصلحت است و یک لایحه هم که به مجلس بازگشت داده شده که درباره آن تصمیم گیری میشود و هیچ بن بستی وجود ندارد.
بخش مسکن نیازمند سرمایه گذاری است
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایط فعلی در بخش مسکن بیش از هر چیز دیگری نیازمند سرمایه گذاری هستیم.
علی لاریجانی در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدام مؤثر مجلس برای اجرایی کردن قوانین تصویب شده و اینکه مردم نتیجه این اقدامات را در سر سفره هایشان شاهد باشند، گفت: برای روشن شدن این پرسش، شما باید مثالهایی را به شکل مشخص و واضح بیان کنید که کدام قانون را میگویید که قابلیت اجرا ندارد.
وی افزود: به طور مثال همین قانون من بکار گیری بازنشستگان که بیان شد، این قانون قابلیت اجرا دارد، اگر کسی استنکاف کند باید با آن برخورد شود، ممکن است در مواردی نادر، برخی از قوانین در اجرا با مشکلاتی روبرو باشند مثل قانون شهرداری ها، اما پس ازآن، ایرادات رفع و قانون، اجرایی میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بنده ابهامی در قوانین نمیبینم، اگر مواردی را به رسانه شما اعلام کردند شما نیز آن را با ما درمیان بگذارید، اگر در موردی قانون را اجرایی نمیکنند سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات به سراغ آنها خواهد رفت، سؤالات زیادی این روزها در این راستا از بنده پرسیده میشود، اگر کسی واقعا درقانون ابهام دارد به ما اعلام کند.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره موضوع مسکن نیز افزود: من تصورم این است که امروز بیش از هرچیز نیازداریم در بخش مسکن سرمایه گذاری کنیم و از رسانهها میخواهم در این زمینه نیز کمک کنند؛ دولت در بخش بافتهای فرسوده تدابیری اندیشیده است، اما نیازمند حرکت عظیم تری است، هم صاحبنظران و هم رسانهها باید کمک کنند و حتی در قانون بودجه میتوان امکانات را برای سرمایه گذاری در این بخش پیش بینی کرد.
برای تغییر قیمت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان در مجلس بحثی نشده است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تا این لحظه برای تأمین کالاهای اساسی قیمت ارز همان ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است و هنوز در این زمینه بحثی صورت نگرفته است.
در ادامه نشست خبری آقای لاریجانی، خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در خصوص تمهیدات نمایندگان مجلس در بودجه ریزی سال آینده و پیش بینی نوسانات احتمالی اقتصادی پرسشی را مطرح کرد که رئیس مجلس پاسخ داد: بر اساس شرایط فعلی، انتظاراتمان را باید متعادل کنیم، در مسئله فروش نفت و مسائل و تنگناهایی که در مقوله واردات و صادرات ایجاد شده است و به تبع تأثیری در قیمتها میگذارد.
وی گفت: در چند روز گذشته قیمت نفت حدود ۷۰ دلار بود و هم اکنون قیمت آن کاهش یافته است و این مسأله تأثیرگذار خواهد بود. آنچه که مهم است برای نیازهای اساسی مردم تلاش داریم ارزی که در این خصوص اختصاص مییابد با قیمت پایین باشد و تأثیری روی قیمتها نگذارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نیازهای اساسی مرتبط با غذا و بهداشت و درمان است، در این مقوله دو نظر مطرح است، برخی معتقدند که قیمتها را یکسان کنیم و یارانهها را بیشتر کنیم که نظری در انی خوصوص وجود دارد که این اقدام، خود، موجب تورم است، اما نظر مقبول این است که قیمتها را پایین نگه داریم چرا که نرخ تورم به کشور آسیب میزند.
وی گفت: باید وضعیت آبادانی کشور را حفظ کنیم، این شرایط به وضعیت آبادانی کشور نباید لطمه بزند، وقتی میگوییم دولت گسترده است تأثیر آن را در حقوق و مزایا خواهیم دید، در سالهای گذشته فشاری در زمینه اوراق مشارکت وجود داشت و پیمانکارها برای نقد کردن اوراقشان مصیبتها کشیدند.
آقای لاریجانی افزود: پیشنهادهایی وجود دارد مبنی بر اینکه ساز و کاری طراحی شود تا حدود ۵۰۰ میلیارد طرح نیمه تمام واگذار شود، با واگذاری طرحها بخش خصوصی نیز بودجهای را اضافه میکند و رونق کار عمرانی ایجاد میشود.
وی تأکید کرد: به دنبال آن هستیم ساز و کاری فراهم شود تا طبقات مختلف کشور با مشقت مواجه نشوند.
وی با انتقاد از وضعیت تسهیل سرمایهگذاری در کشور گفت: با وجود اینکه قانونی برای پنجره واحد در نظر گرفتهایم تا دولت مقررات دست و پاگیر را بردارد، اما همچنان در این زمینه کاری انجام نشده است و رتبه ما در خصوص تسهیل سرمایه گذاری پایین است.
جلسات سران قوا به شکل مستمر در حال برگزاری است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب که سران قوا جلسات مستمری داشته باشند این جلسات به شکل مستمر در حال انجام است و بحثهای مختلفی مطرح میشود.
لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره لایحه محیط زیست افزود: لایحه محیط زیست از دولت به مجلس آمد و در صحن تصویب شد و با توجه به ایرادات گرفته شده از سوی شورای نگهبان هم اکنون این ایرادات در کمیسیون مرتبط در حال رفع ایراد است.
وی گفت: اختلاف نظر صاحب نظران به خودی خود اشکالی ندارد، اما باید دید نتیجه به نفع کشور است یا خیر.
لاریجانی در پاسخ به سوالی در خصوص شفافیت در مجلس و اینکه این موضوع موجب جلب اعتماد عمومی میشود، افزود: شفافیت کار خوبی است و باید انجام شود منتهی چیزی مهمتر از آن وجود دارد که حریت نمایندگان است، اگر چیزی باعث شود که نمایندگان از حریتدر اظهار نظر بیفتند این فایدهای ندارد.
وی گفت: مجلس قوامش به این است که هر فردی بتواند با حریت نظرش را بگوید، گاهی نمایندگان راتحت فشار قرار میدهند و به آنها هتاکی میشود و مسئله برای آنان ایجاد میشود، قبول ندارید این حرفها را؟ این حرفها در کشور ما وجود دارد، برخی در شهرهایی هستند که برای آنها مشکل ایجاد میکنند و نمایندگان میگویند اگر نظر بدهیم برای ما مشکل ایجاد میکنند، ما واقعا از نظر اخلاق سیاسی در کشور با مشکلاتی مواجه هستیم، از سقراط نقل است که میگوید با اخلاقترین ملت جهان ایرانیها هستند، این باید نماد ملت ایران باشد.
دکتر لاریجانی در پاسخ به میزان تعطیلات نمایندگان نیز گفت: طبق آییننامه داخلی، مجلس پس از هر سه هفته جلسه علنی، نمایندگان یک هفته به مناطق حوزه انتخابیه مراجعه میکنند، در واقع نمایندگان تعطیل نیستند بلکه مشکلات و آبادانی منطقه را پیگیری میکنند که کار شاقی است، در واقع جلسات رسمی مجلس تعطیل است، اما نمایندگان مشغول کار هستند.
وی در پاسخ به این سوال که در تنگناهای کنونی، وحدت ملی وجود دارد و آیا عزمی برای حل مسائل وجود دارد، افزود: در شرایط فعلی هر گامی در زمینه وفاق در کشور به وجود آید و باعث شود نیروهای علاقه مند به ایران به یکدیگر نزدیک شوند ضرورت دارد.
آقای لاریجانی تأکید کرد: در سطح حکومت این کار انجام شده و طبق ساز و کاری که رهبری بیان داشته، سران قوا جلساتی مستمر دارند و این جلسات فارغ از نشستهای دیگر است؛ در آنجا بحثهایی در خصوص اختلاف نظر قوا نیز مطرح میشود و در نهایت به همگرایی منجر میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این باره که وفاق در بین جریانهای سیاسی افزایش یافته است، نمیتوانم بگویم پیشرفتی داشتهاند، باید در جریانهای سیاسی وفاق بیشتر شود.
وی در پاسخ به این سؤال که تغییر ساختار شورای امنیت چه ضرورتی دارد، افزود: بحث جدیدی نیست، در گذشته نیز مطرح میشد و ضرورت دارد چرا که شورای امنیت سازمان ملل از مرجعیت افتاده، در حمله به عراق با مصوبه شورا اتفاقی رخ نداد، اما با زورگویی آمریکا شاهد حمله بودیم که ترامپ درباره آن میگوید ۸ هزار میلیارد دلار هزینه کرده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان ملل و شورای امنیت آن باید مرجعیت داشته باشند و به موقع تصمیم بگیرند، اما درباره یمن تصمیم نگرفت و مرجعیت آن صدمه دید از این رو هماهنگیهایی در منطقه به وجود آمده است که دلیل آن ضعف سازمان ملل و شورای امنیت است.
وی تأکید کرد: تغییر ساختار شورای امنیت سازمان ملل به آسانی نخواهد بود، ساختار زورگویانه در آن زیاد است و تا حل مسئله زمان میبرد.
ما مخالف تجزیه یمن هستیم
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با تجزیه یمن مخالف هستیم چنانچه با تجزیه عراق نیز مخالف بودیم و پشت دولت عراق ایستادیم تا این اتفاق نیفتد چرا که پشت صحنه این قضیه، آسیب به منطقه است.
لاریجانی در پاسخ به خبرنگاری درباره فضای کسب و کار گفت: در این باره قانونی برای تسهیل فضای کسب و کار تصویب شده است و باید دید اگر اقدامات به درستی انجام نمیشود در حوزه قوانین است یا بخش دستورالعملهای دولتی ضمن اینکه باید برخی قوانین که مانع تسهیل فضای کسب و کار است حذف شود از این رو ما از اقدامات اتاق بازرگانی و بخشهای صنفی برای مطابقت قوانین با مجلس استقبال میکنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره برخی لوایح که در مجمع یا شورای هماهنگی اقتصادی به تصویب رسیده است، اظهار داشت: این لوایح در مجمع و شورای هماهنگی تصویب نشده است بلکه آنها صرفا توصیههایی در این خصوص ارائه دادند ضمن اینکه ما نیز معتقدیم حتی از روی مصلحت نیز نباید در نهاد دیگری قانونگذاری صورت بگیرد.
وی ادامه داد: در خصوص لایحه چک تضمینی گفته شد که ۸ هزار میلیارد تومان از طریق چکهای غیرقابل پیگیری منتقل میشود که پشتوانهای برای بررسی این لایحه میخواستند که توصیه شد در این خصوص به صورت درخواست دو فوریت شود چرا که موارد طرح شده در این لایحه نیاز به قانونگذاری دارد.
آقای لاریجانی در ادامه با بیان اینکه درباره برخی موضوعات دولت به تنهایی میتواند تصمیم بگیرد و درباره برخی دیگر باید قانونگذاری شود، عنوان کرد: برای مثال معافیت مالیاتی برای افرادی که طرحهای عمرانی نیمه تمام را برعهده میگیرند نیاز به مصوبه مجلس دارد یا برخی موارد که حتی نیاز به قانون ندارد در آن موضوع برای اعتمادسازی قانون تصویب میشود. چنانچه برای سپرده گذاری ارزی قانون نیاز نیست، اما برای اعتماد مردم تصویب میشود.
وی در سپس در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدامات برخی نمایندگان مجلس مانند پیگیری موضوع بررسی صلاحیت ریاست مجلس گفت: در این خصوص نظری ندارم و معتقدیم پیشگوییها و ضمیرخوانیها درست نیست و این حق نمایندگان است که درباره رئیس مجلس نظراتی داشته باشند. توصیه دین این است که تا جایی که میتوانیم از الفاظ دیگران حمل به صحت کنیم به خصوص که نمایندگان، منتخب مردم هستند و جنس ما دلگیری نیست و منافع کشور مهم است لذا ضرورتی به سوءظن نیست.