پخش زنده
امروز: -
درآمد کشور از صنعت بازی (گیم) حدود 602 میلیون دلار بوده که این رقم کشور ما را در رتبه 23 به لحاظ میزان درآمد در این صنعت قرار میدهد.
مصاحبه پژوهشی:
- درآمد کشور از صنعت بازی (گیم) حدود 602 میلیون دلار بوده که این رقم کشور ما را در رتبه 23 به لحاظ میزان درآمد در این صنعت قرار میدهد.
- بازی هــای رایانــهای یکــی از پیشــروترین بخش هــای صنایــع فرهنگــی بــه شــمار می آینــد .
- میانگیــن مــدت زمــان بازیکنــان از 79 دقیقــه در روز در ســال 1394 بــه 90 دقیقــه در روز در ســال 1396 رســیده اســت.
- تعــداد بازیکنــان از 23 میلیون نفر در سال 1394 به 28 میلیون نفر در سال 1396 افزایش نشان می دهد.
- درآمــد بــازار بازی هــای دیجیتــال از 460 میلیارد تومــان در پایــان ســال 1394 به 920 میلیــارد تومــان در ســال 1396 رسیده است.
- سرانه مصرف بازی های دیجیتال در ایران ، 31 دقیقه در روز به ازای هر ایرانی است و بطور متوسط بازیکنان ایرانی 90 دقیقه در روز بازی می کنند.
- از هر 100 ایرانی،35 نفر بازیکن هستند.
- درصد بازیکنان به تفکیک تحصیلات:66درصد کمتر از دیپلم، 15درصد دیپلم و پیش دانشگاهی، 6درصد فوق دیپلم، 10درصد کارشناسی، 2درصد کارشناسی ارشد، 1درصد دکترا و بالاتر.
- در سال 1396 نشان داده است از 920 میلیارد تومان کل حجم بازار( ناشی از پرداخت برای بازی، کنسول، و یا لوازم تخصصی بازی) 9/ 524 میلیارد تومان بابت سخت افزار، 6/ 428 میلیارد تومان بابت دستگاه کنسول هزینه شده است.
-قصه بیستون، ساجرن، فیلیپینگ فلیپ و پسر خوانده نمونههایی از بهترین بازیهای ساخته شده اخیر در کشور هستند.
پژوهش خبری صدا وسیما: صنایــع فرهنگــی در کشــور نیازمنــد بازشناســی و بازتعریــف مجــدد هســتند. ایــران ایــن ظرفیــت را دارد کــه در آینــدهای نزدیــک در صنایــع فرهنگی ســهم بزرگــی در تولید ناخالــص داخلــی بیابــد. امــروز کشور ما در حوزههــای گردشــگری، تئاتــر، موســیقی، صنایــع دســتی، هنرهــای تجســمی، بازیهــای رایانــه ای و ســایر حوزه هــا می تواند افــزون بــر بــازار داخلــی، بــازار منطقــه ای را هــم تأمیــن کند و ایــن صنایــع، چاره ســاز متغیــر بحرانــی اقتصــاد ملــی یعنــی اشــتغال هــم باشــد. در ایــن میــان، بازیهــای رایانــهای یکــی از پیشــروترین بخشهــای صنایــع فرهنگــی بــه شــمار میآینــد زیــرا آن قــدر جــدی و موثــر شــدهاند کــه در حوزههــای متنــوع فرهنــگ ســازی، جامعــه پذیــری و آمــوزش، اهــداف بزرگــی بــرای آنهــا تعریــف شــده اســت. این نوشتار حاصل گفتگویی است که با جناب آقای مهندس حسن کریمی قدوسی، مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره پیشرفتهای حاصل در حوزه بازیهای رایانهای که در کشور صورت گرفته است.
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهش خبری // مرتضی رکن آبادی