به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، مهدی علی اکبرزاده اظهار کرد: مهارت آموزی در هر نظام تعلیم و تربیت دنیا، از مهم ترین مسائل مربوط به آن نظام است چراکه دانش آموز در زمان فارغ التحصیلی باید چندین مهارت را آموزش دیده باشد تا بتواند کارآفرینی یا شروع به فعالیت اقتصادی کند.
وی افزود: سیستم آموزشی کشور ما نیز به این نتیجه رسیده است که باید به مهارت های لازم را به دانش آموزان آموزش دهد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش آموزش در ادامه، مهارت ها را به دو دسته مهارت های زندگی و فنی و حرفه ای تقسیم کرد و گفت: آموزش مهارت های زندگی موضوع بسیار گسترده ای است که اگر به آن توجهی نشود فرزندان ما با انواع آسیب های اجتماعی مواجه خواهند شد. مهارت های فنی و حرفه ای نیز، مقوله کار و شغل را در بر می گیرد که آموزش آن ضروری است.
علی اکبرزاده با اشاره به نقش ویژه خانواده در ایجاد فرهنگ و اهمیت دهی به آموزش مهارتی فرزندان بیان کرد: هنوز فرهنگ آموزش مهارت های فنی و حرفه ای در نهاد خانواده نهادینه نشده است و متاسفانه این نیاز همچنان جزو نیازهای چندم برخی خانواده ها محسوب می شود. البته قدم های موثری در وزارت آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت برداشته شده اما این مسئله توجه بیشتری از سوی خانواده ها را می طلبد.
کارشناس مسائل آموزش و پرورش یادآور شد: درست است که موضوع آموزش های مهارتی باید از مجاری قانونی پیگیری شود اما بیشترین حجم این نوع عملیات، در درون افراد است. یعنی انگیزه افراد برای آموزش دیدن مهارت ها نقش عمده را در این موضوع دارد.
وی ادامه داد: اگر ما منتظر سیاستمداران و برنامه ریزان در سطح کلان آموزشی بمانیم زمان را از دست داده ایم و فرزندان ما عملا ً از بسیاری از آموزش ها و مهارت های فنی بازخواهند ماند.
علی اکبرزاده با اشاره به اقدامات آموزش و پرورش در این حوزه بیان کرد: یکی از دغدغه های آموزش و پرورش، توسعه هنرستان های فنی و حرفه ای و افزایش تعداد هنرجویان است. این فضا و علاقه به رشته های فنی در حال شکل گیری و افزایش است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در حال حاضر طرح " ایران مهارت" در راستای آموزش مهارت به دانش آموزان در غیر ساعات درسی با کمک سازمان آموزش فنی و حرفه ای و وزارت آموزش و پرورش در حال انجام است.