پخش زنده
امروز: -
قائم مقام مجری طرح کارت ملی هوشمند گفت: زیرساخت های مراحل اجرایی صدور کارت ملی هوشمند آماده شده است.
طریقت در مصاحبه با واحد مرکزی خبر افزود: بر اساس بند «د» قانون برنامه پنجم، موظف هستیم که کارت ملی هوشمند را به تدریج جایگزین کارت های شناسایی ملی کنونی کنیم.
وی گفت: اصلی ترین مزیت این کارت در کنار ارتقای ظرفیت های امنیتی آن، درج اطلاعات به روش حکاکی لیزری است و امکان سوء استفاده را به حداقل می رساند.
طریقت افزود: روش قبلی تلفیقی از کاغذ امنیتی و چاپ و روکش امنیتی بود.
وی گفت: امکان شناسایی ایرانیان در فضای مجازی، مهمترین مزیت کارت ملی هوشمند است.
قائم مقام مجری طرح کارت ملی هوشمند افزود: سرعت بخشیدن خدمات، کاهش هزینه ها ، افزایش دقت ها و افزایش رضایتمندی عمومی از مزایای این کارت است.
طریقت گفت: برای استفاده از فضای الکترونیک، باید امکان شناسایی الکترونیک فراهم تا حریم خصوصی مردم خیلی بهتر رعایت شود و آسان تر بتوانند وارد فضای مجازی شوند و بهتر بتوانند خدمات الکترونیک مانند خدمات بانکداری الکترونیک، بیمه و آموزش را مبادله کنند.
وی افزود: ثبت احوال در تلاش است با کارت ملی هوشمند وظیفه مدیریت هویت در فضای الکترونیک را به خوبی انجام دهد.
طریقت گفت: در کارت های ملی هوشمند برای مدیریت هویت در فضای مجازی، یک تراشه تعبیه شده است.
وی افزود: تراشه این امکان را می دهد که با اتصال به یک کارتخوان، صاحب کارت بتواند با وارد کردن پین کد، خود را معرفی کند.
طریقت گفت: در این تراشه علاوه بر اطلاعات انفرادی ، بخشی از اطلاعات سببی و نسبی ، اطلاعات مربوط به اثر انگشت و امکان امضای دیجیتال وجود دارد.
وی افزود: سرویس های مرتبط با انتخابات، سرویس های مرتبط با سلامت و بیمه الکترونیک و همچنین اطلاعات مربوط به خانواده ایثارگران نیز در این کارت ها درج خواهد شد.
طریقت گفت: قرار است کارت ملی هوشمند، امکان اتصال به شبکه مبادله خدمات الکترونیک را فراهم کند.
وی افزود: این کارت با اطلاعاتی که دارد، کمک می کند مردم با روش امن وارد فضای مجازی شوند و سرویس بگیرند.
طریقت گفت: مرحله آزمایشی طرح در استان قم آغاز شده است و بزودی شهروندان این استان می توانند درخواست کارت هوشمند بدهند.
وی ابراز امیدواری کرد : کارت های ملی هوشمند از سه ماه دوم سال آینده، به تدریج در سطح کشور و در درجه اول برای افرادی که که اعتبار کارت ملی آنان تمام شده است و یا افرادی که وارد 15 سالگی می شوند، صادر شود.
قائم مقام مجری طرح کارت ملی هوشمند با اشاره به روش درخواست این کارت گفت: یک مرحله پیش ثبت نام وجود دارد که متقاضیان با مراجعه به پورتال www.sabteahval.ir مقطع پیش ثبت نام را انجام می دهند.
طریقت افزود: متقاضیان اطلاعات را وارد می کنند و از طریق همان پورتال به آنها اعلام نوبت می شود .
وی گفت: در مرحله بعدی عکس و اثر انگشت متقاضیان در ادارات ثبت احوال و یا دفاتر پیشخوان دولت گرفته می شود و بر اساس نوبت اعلام شده، کارت برای آنها صادر می شود.
طریقت افزود: کارتهای ملی هوشمند، برای گروه های سنی 15 سال و بالاتر صادر می شود.
وی گفت: پیش بینی کرده ایم در طول برنامه برای حدود 60 میلیون نفر کارت هوشمند ملی صادر شود.
طریقت افزود: بر اساس برنامه قرار است برای همه ایرانیان داخل و خارج از کشور، کارت ملی هوشمند صادر شود.