پخش زنده
امروز: -
وزیر نفت: وضع جایگاههای سوخت و جایگاه داری متناسب با پیشرفت ایران نیست و مردم را راضی نمیکند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ بیژن نامدار زنگنه در همایش انجمن صنفی جایگاه داران سوخت با بیان اینکه وضع جایگاه های سوخت، مردم را راضی نمی کند گفت: وضع جایگاه داری متناسب با پیشرفت ایران نیست و همراه با این پیشرفت ها حرکت نکرده است.
وی با بیان اینکه وزارت نفت از یکسو باید منافع 3600 جایگاه دار را مد نظر قرار دهد و از سوی دیگر رضایت 85 میلیون مصرف کننده را تأمین کند افزود: اگر بپذیریم سطح خدماتی که امروز در جایگاه ها بین مردم عرضه می کنیم سطح خدمات پایینی است بسیاری از مسائل و مشکلات حل خواهد شد.
زنگنه گفت: همه ما قبول داریم پایین بودن سطح خدمات در جایگاه ها به علت قیمت گذاری دستوری سوخت و فروش فرآورده های نفتی با یک نرخ یکسان و بدون در نظر گرفتن سطح خدمات و محل جایگاه هاست.
وی با بیان اینکه ارزش مادی یک جایگاه در منطقه شمالی تهران با جایگاهی در جاده قم کاملاً متفاوت است افزود: با این حال بر اساس سیاست هایی که در کشور داریم این دو جایگاه فرآورده ها را به یک قیمت یکسان عرضه می کنند و این مسئله جایگاه داران را متضرر کرده و باعث شده تا سطح خدمات پایین باشد.
وزیر نفت در خصوص تأسیس شرکت های زنجیره ای برای عرضه سوخت یاهمان برندینگ گفت: برندینگ یک امر اجتناب ناپذیر است و نمی توانیم آن را نادیده بگیریم و اگر جایگاه داران سنتی نسبت به این موضوع اعتراضی دارند پیشنهاد می کنیم خودشان بیایند تشکلی را ایجاد کنند و جایگاه ها را به صورت زنجیره ای و تحت یک برند واحد اداره کنند.
زنگنه در خصوص درخواست جایگاه داران مبنی بر تغییر نظام پرداخت از کارمزدی به حق العمل هم افزود: خود من هم از این مسئله رنج می برم و همه تلاشم را کرده ام تا شیوه پرداخت از کارمزدی به حق العمل تغییر کند.
وزیرنفت اضافه کرد: در این زمینه گام هایی برداشته شده اما کامل نیست امیدواریم امسال همکارانم در دولت و دوستانمان در مجلس در برنامه بودجه سال آینده تمهیداتی بیاندیشند تا بتوانیم شیوه پرداخت جایگاه داران را بر اساس درصدی از قیمت فرآورده قرار دهیم که اگر این اتفاق بیافتد جایگاه داران 3 ماه زودتر پولشان را می گیرند و این کمک زیادی به آنان خواهد کرد.
وزیر نفت درباره صدور مجوز برای جایگاه های تک سکو و تک تلمبه هم اضافه کرد: برای ما اصل رفاه مردم است همه ما قبول داریم در شهرهای بزرگ به دلیل افزایش قیمت زمین، امکان تأسیس جایگاه های جدید وجود ندارد از طرف دیگر سالی یک و نیم میلیون خودرو به خودروهای کشور اضافه می شود که باید برای تأمین سوخت آنها فکر کرد به همین دلیل ما تأسیس جایگاه های تک سکو یا اصطلاحاً کنار خیابانی را در دستور کار قرار دادیم که هم رضایت مردم را فراهم کنیم هم به حفظ محیط زیست کمک کرده باشیم.
وی ادامه داد: حال اینکه دوستان می گویند این جایگاه ها رقابت پذیری آنها را کم کرده و فروش آنها را کاهش داده راهکارش این نیست که این سکوها را جمع کنیم بلکه راهکار ش این است که صاحبان جایگاه های سنتی خودشان بیایند واین جایگاه های تک سکو را احداث کنند و در این طرح مشارکت کنند.
زنگنه در پایان اشاره ای هم به اطلاعیه جدید شرکت پخش فرآورده های نفتی کرد و گفت: اخیراً تصمیم بر این شده است تا در آینده ای که بعداً اعلام می شود سوخت را صرفاً با استفاده از کارت های هوشمند سوخت عرضه کنیم و این مسئله صرفاً برای مقابله با قاچاق است و هیچ ربطی به سهمیه بندی یا افزایش نرخ سوخت ندارد و اگر قرار باشد تصمیمی در این باره گرفته شود باید مجلس و دولت درباره آن تصمیم گیری کنندکه تاکنون تصمیمی دراین باره گرفته نشده است.