گزارش يونسکو؛
افزایش شمار آوارگان در سن مدرسه
یونسکو: شمار کودکان مهاجر و آواره در سن مدرسه در جهان از سال ۲۰۰۰ با افزایش ۲۶ درصدی روبرو بود؛ این کودکان میتوانند نیم میلیون کلاس درس را پر کنند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از شین هوا، شمار کودکان مهاجر و آواره در سن مدرسه در جهان از سال دو هزار، 26 درصد افزایش یافته است.
طبق گزارش سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، شمار کودکان مهاجر و آواره در سن مدرسه در جهان از سال دو هزار با افزایش 26 درصدی رو به رو بود. این کودکان هم اکنون می توانند نیم میلیون کلاس درس را پر کنند.
این گزارش با عنوان " مهاجرت ، آوارگی و آموزش" با حضور اودری آزولای مدیر کل یونسکو در برلین منتشر شد. در این گزارش دستاورد کشورها در زمینه حق تحصیل کودکان آواره و مهاجر مورد بررسی قرار گرفته است. در دو سال گذشته یعنی از زمان توافق در خصوص بیانیه نیویورک در مورد آوارگان و مهاجران که در سال دو هزار و شانزده تصویب شد، آوارگان 1.5 میلیارد روز مدرسه را از دست داده اند.
با وجود این آمار، پیشرفت هایی در زمینه ادغام آوارگان در نظام آموزش ملی صورت گرفت. از برترین کشورها در این زمینه می توان به کشورهای فقیر چاد، اتیوپی و اوگاندا اشاره کرد.
اودری آزولای می گوید زمانی که مهاجران و آوارگان از تحصیل محروم می شوند همه بازنده خواهند بود. تحصیل کلید انعطاف و انسجام است. گوناگونی و تنوع در کلاس درس اگرچه چالشی برای آموزگاران است ، می تواند به نفع احترام به تنوع قومیتی و فرصتی برای یادگیری باشد. این بهترین شیوه برای قدرتمند و منعطف کردن جوامع است.
نیمی از آوارگان اجباری در جهان کمتر از هجده سال دارند. با این حال در بسیاری از کشورها از نظام آموزش ملی حذف می شوند. کودکان متقاضی پناهندگی در کشورهایی مانند استرالیا، مجارستان ، اندونزی، مالزی و مکزیک در اردوگاه ها به سر می برند و زمانی هم که از تحصیل محروم نیستند دسترسی آنها بسیار محدود است.
در این گزارش از سرمایه گذاری قابل توجه کشورهایی مانند روآندا و ایران برای آنکه آوارگان در کنار شهروندان خودشان به مدرسه بروند تقدیر شده است. ترکیه و هفت کشور شرق آفریقا هم متعهد شده اند تا سال دوهزار و بیست آوارگان را در نظام آموزش ملی خود جای دهند. اوگاندا به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده است.