به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، زهرا نژاد بهرام در یکصد و سومین جلسه شورا گفت: در جهان امروز گردشگری یکی از بزرگترین و متنوع ترین فعالیت ها و در زمره کارآمدترین و پردرآمدترین سرمایه گذاری ها به حساب می آید که بیش از ۱۰ درصد از سهم تولید ناخالص داخلی دنیا را به خود اختصاص داده است. تجربیات جهانی نشان می دهد برنامه ریزی جامع و منسجم از ضروریات اساسی برای توسعه گردشگری است تا در سریع ترین زمان ممکن ضمن بازگرداندن سرمایه اولیه، سود قابل توجهی را نیز به همراه بیاورد.
وی ادامه داد: کلانشهر تهران برغم پتانسیل های بالقوه طبیعی- تاریخی و برخورداری از مجموعه متنوعی از جاذبه های گردشگری در زیر پوست القابی چون آلودگی، ترافیک دائمی و دیگر المان های شهری پنهان شده است.
عضو هیات رییسه شورا اظهار داشت: طبق گفته کارشناسان حوزه گردشگری، بیش از ۲ هزار نقطه گردشگری، زیارتی، تاریخی و تفریحی در پایتخت مستقر است که بازدید از تمامی این جاذبه ها به بیش از یک ماه زمان نیاز دارد، امری که کمتر مورد توجه مسئولین قرار گرفته است. یکی از پتانسیل های بالقوه برای جذب گردشگر تعطیلات نوروزی است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه در روزهای پایانی ماه دوم از فصل پاییز هستیم و در حدود چهار ماه تا ایام باستانی نوروز باقی مانده، لازم است مدیریت شهری تهران با برنامه ریزی مسنجم و انجام اقدامات زیرساختی افزایش راندمان و بهره وری در حوزه جذب گردشگر را به جد پیگیری نماید.
نژادبهرام در ادامه افزود: از شهرداری تهران به عنوان شهرداری پیشرو و الگو انتظار می رود برخلاف روال سال های گذشته برای نوروز ۱۳۹۸، در رقابت با سایر کلانشهرهای داخلی و خارجی با انجام اقداماتی از جمله برپایی نمایشگاههای متنوع در سطوح محله ای، منطقه ای، ملی و بین المللی، اجرای نمایش های خیابانی، استفاده حداکثری از المان ها و فضاهای شهری هویت گرا و تلفیق و ترکیب سنت و مدرنیته در حوزه بازسازی فضاهای گردشگری شهری، برنامه ریزی متنوع و تحول گرا برای گروههای مختلف هدف را در نظر داشته باشد.
عضو هیئت رئیسه شورا افزود: طراحی تبلیغات خلاق و پویا در عرصه داخلی و خارجی برای معرفی مکان های گردشگری کلانشهر تهران و معرفی چهره ای جدید از پایتخت را در دستور کار قرار دهد تا به تدریج کلانشهر تهران در حوزه گردشگری به برندی قابل اتکا بدل شود.
زهرا نژادبهرام گفت: با توجه به شرایط نه چندان مطلوب اقتصادی و مالی کنونی در مجموعه مدیریت شهری کلانشهر تهران وقت آن رسیده که تهران از مرحله هرس شاخ و برگ گردشگری گذر نماید و به صورت ریشه ای وارد صنعت گردشگری و تحقق درآمد پایدار از این مسیر شود.
وی افزود: در همین راستا ضروری است ستاد گردشگری شهرداری تهران با همکاری
همه حوزه های ستادی و اجرایی ذی نفع، برنامه عملیاتی ویژه ای را از هم اکنون برای به پیشواز رفتن نوروز سال ۱۳۹۸ و تعطیلات نوروزی تدارک ببیند.
تنها سه منطقه 22،20 و 18 از منظر سرویس های بهداشتی عمومی وضعیت خوبی دارد
رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران گفت: در بیان مسائلی از قبیل کمبود سرویس های بهداشتی همیشه دچار نوعی شرم هستیم اما امروز برآوردن این نیاز بیش از هر زمان دیگری ضروری است چرا که سرویس بهداشتی یک نیاز ظاهری نیست بلکه در گردشگری هم اهمیت ویژه ای دارد.
سید محمود میر لوحی در یکصد و سومین جلسه شورا گفت: در آستانه میلاد با سعادت رسول گرامی اسلام هستیم و پیشاپیش این روز را تبریک می گویم. این معجزه بزرگ آخر زمان و آخرین پیامبر الهی را قدر می نهیم و امیدوار هستیم که در هفته وحدت با عمل و اقدامات مسئولانه همه ی پیروان مذاهب اسلامی شرایطی فراهم شود تا اختلافات بین مذاهب کاهش پیدا کند.
میرلوحی در ادامه با اشاره به روز جهانی سرویس بهداشتی گفت: 19 نوامبر روز جهانی توالت یا سرویس بهداشتی است. من دیروز از زحماتی که سازمان زیباسازی در منطقه 18 داشت و دو مورد سرویس بهداشتی اجرا شده بود بازدید داشتم و از این بابت تشکر می کنم.
وی ادامه داد: از سال 2001 سرویس بهداشتی در دنیا از مسئله سیستم رفاهی و نیاز های اولیه بهداشتی در سطح جاذبه گردشگری نیز نگاه می شود و کشور سنگاپور در سال 2001 که اولین اجلاس بین المللی را برگزار کرد تا امروز که پانزدهیمن اجلاس را برگزار می کند توجه ویژه ای به این موضوع داشته است.
میرلوحی افزود: این امر نشان می دهد که برآوردن این نیاز جامعه تا چقدر می تواند در جذب گردشگر و افزایش درآمد موثر باشد. لذا باید به این مسئله به طور جدی توجه شود.
این عضو شورا گفت: سرویس بهداشتی یک نیاز ظاهری نیست بلکه در گردشگری اهمیت ویژه ای دارد و کشور ما که جز 10 کشور اول از منظر جاذبه گردشگری است باید به این مهم توجه ویژه ای داشته باشیم.
رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورا در ادامه به تشریح آماری در این زمینه پرداخت و گفت: بر طبق اعلام سازمان ملل هنوز 4.5 میلیارد جمعیت دنیا از توالت مناسب استفاده نمی کنند،1.8 میلیارد جمعیت از آبی استفاده می کنند که آمیخته با فاضلاب است، 892 میلیون نفر از فضای باز برای توالت استفاده می کنند. این در حالی است که سازمان ملل در تشریح بند 6 اهداف 17 گانه خود می گوید هر انسانی باید تا سال 2030 به توالت مناسب دسترسی داشته باشد که در غیر اینصورت توسعه پادیدار شکست می خورد.
عضو شورا افزود: از زحمات مدیریت شهری در تهران در این خصوص تشکر می کنم اما هنوز کارهای بسیاری باید انجام شود. تاکنون 1365 سرویس بهداشتی بالغ بر 9437 چشمه در تهران ایجاد شده ولی تنها سه منطقه 22،20 و 18 از این منظر وضعیت خوبی دارند.
میرلوحی با ابراز گلایه از عدم صحبت در این موضوعات گفت: ما همیشه در بیان این مسائل با نوعی شرم مواجهیم که نباید سخن گفت اما می بینیم امروز کشور ها با توسعه این امر به توسعه گردشگری و توسعه پایدار خود کمک کردند. چرا باید وضعیت سرویس های بهداشتی ما در مجتمع های تجاری و پارک ها و پمپ بنزین اینگونه باشد ، چرا باید مساجد ما تنها یکساعت در روز باز باشند، اینها مسائلی است که شهرداری ، سازمان میراث فرهنگی و سازمان اوقاف به این ساختار توجه جدی کنند.
میرلوحی گفت: من خوشحالم که در کشور خیرینی پیدا می شوند که می گویند تنها می خواهند سرویس بهداشتی در مدارس بسازند مانند کاری که در آذربایجان غربی انجام شد. لذا این سنت ها باید اشاعه پیدا کند و توجه ویژه ای به این موضوع شود.