پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور گفت: با تکمیل راه آهن مراغه - ارومیه، این مسیر آماده شده و بزودی با حضور رئیس جمهور، به بهره برداری رسمی خواهد رسید.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، خیرالله خادمی در نشست خبری افزود: راه آهن ارومیه از طریق مراغه- مهاباد- نقده به طول 183 کیلومتر قرار بود چهارشنبه هفته جاری با حضور رئیس جمهور بهره برداری شود که بدلیل شرایط آب و هوایی به تاخیر افتاد.
وی اضافه کرد: این مسیر به عنوان یکی از کامل ترین مسیرها از نظر زیر ساخت و روسازی و نصب خطوط و ایستگاهها و سامانه ارتباطی آماده شده است و با این خط ریلی، مردم استانهای آذربایجان غربی و شمال کردستان به ریل و مرکز کشور دسترسی پیدا می کنند.
خادمی گفت: با احداث این خط ریلی، شرایط برای احداث کارخانه ها و صنایع سنگین و کشاورزی در این استانها فراهم می شود و همچنین ریل از طریق دو مرز تمرچین و سه رو، به نزدیکی مرزهای غربی می رسد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل افزود: بزودی مرز تمرچین از طریق اشنویه با احداث خط 60 کیلومتری به مرز متصل خواهد شد.
خادمی ادامه داد: 85 کیلومتر از خط 183 کیلومتری مراغه - ارومیه حدفاصل نقده تا مهاباد قبلا متصل شده بود و برای احداث حدفاصل مهاباد تا ارومیه به طول 98 کیلومتر 400 میلیارد تومان هزینه شده است و ارزش پروژه به قیمت روز، هزار میلیارد تومان است.
وی تصریح کرد: قطارهای مسافری با سرعت 160 کیلومتر و قطارهای باری با سرعت 120 کیلومتر در این محور سیر خواهند داشت.
به گفته خادمی، این مسیر سالانه قابلیت حمل 1.5 میلیون تن بار و یک میلیون مسافر را دارد و تراورس مصرفی این مسیر از نوع B70 بتونی و ریل مصرفی از نوع UIC60 است و سالانه 5 میلیون لیتر سوخت معادل 50 میلیارد ریال صرفه جویی خواهد داشت و موجب رونق اقتصادی منطقه و کاهش آلاینده های جوی و ایجاد اشتغال برای 182 نفر بصورت مستقیم خواهد شد.
ساخت 3 هزار و 300 کیلومتر راه آهن در دست اجراست
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: هم اکنون 33 توافقنامه ساخت 10 هزار کیلومتر خطوط ریلی جدید با سازمان برنامه و بودجه کشور مبادله شده است که ساخت 3 هزار و 295 کیلومتر آن در دست اجراست.
خیرالله خادمی در ادامه نشست خبری افزود: همچنین ساخت 5 هزار و 252 کیلومتر دیگر نیز در مرحله مطالعات است که با تکمیل این مرحله و تامین اعتبار به مناقصه خواهد رفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی بهره برداری از 970 کیلومتر مسیر ریلی در سالهای 96 و 97 را اولویت شرکت ساخت و توسعه دانست و افزود: در سال گذشته و در قالب دو طرح ملی، با احداث 440 کیلومتر راه آهن ، استانهای کرمانشاه و همدان به شبکه ریلی پیوست و اتصال استانهای آذربایجان غربی، گیلان و مسیر دوم اتصال آذربایجان شرقی به شبکه ریلی و همچنین تکمیل خط آهن خواف - هرات به طول 63 کیلومتر در تعهد امسال ماست که امیدواریم این خطوط نیز امسال تکمیل شود.
خادمی درباره داخلی سازی خطوط ریلی نیز گفت: هم اکنون به غیر از ریل و بخشی از تجهیزات ارتباطی بی سیم، بقیه ادوات مسیرها از داخل کشور تامین می شود و امیدواریم با تامین ریل ملی توسط ذوب آهن اصفهان که مقدمات آن عملیاتی شده است، شاهد خودکفایی در بحث صنعت ریل بطور کامل باشیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در ادامه به افتتاح راه آهن قزوین -رشت بعد از پروژه مراغه- ارومیه اشاره کرد و گفت: راه آهن قزوین -رشت یکی از زیباترین طرح های ریلی کشور به شمار میرود که از استان گیلان عبور میکند و زمینه ساز کاهش تصادفات و همچنین کاهش ترافیک در مسیر شمال کشور میشود.
خادمی درباره راه آهن تبریز نیز اظهار کرد: تلاش میکنیم تا پایان سال شبکه ریلی را به بستان آباد برسانیم و این مسیر را تکمیل کنیم تا مردم بستان آباد و جنوب آذربایجان شرقی بتوانند از این مسیر استفاده کنند.
وی افزود: در این پروژه، راه آهن از میانه جدا میشود و ما در این حوزه باید تأمین مالی کنیم تا از طریق آن پلهای بزرگی را که در این بخش وجود دارد؛ بسازیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در این طرح ریلی ۱۶ هزار تن ورق لازم است که باید تا یک سال آینده تأمین شود.
خادمی با بیان اینکه برای احداث خط ریلی اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی در دو سال 96 و 97 بیش از ۱۱۳ میلیون مترمکعب خاکبرداری انجام شده است، اظهار کرد: این حجم خاکبرداری معادل ۳.۵ برابر عملیات خاکبرداری بزرگترین سد خاکی کشور است.
وی افزود: در این طرح ها ۳۷ کیلومتر تونل حفاری شده و ۱۷ کیلومتر پل بزرگ بالای ۲۰ متر احداث میشود.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تصریح کرد: در تمام طرح های ریلی در صورتیکه ظرفیت زیادی در حوزه باری و مسافری داشته باشد طرح بصورت دو خطه احداث میشود، اما در این طرح ها اکثر خطوط تک خط است.
خادمی درباره احتمال استفاده از ریل ملی در این طرح ها نیز گفت: هیچ ایرانی وجود ندارد که اگر کالای باکیفیت در کشور تولید شود از آن استفاده نکند و تمام مسئولان و مدیران کشور سعی میکنند از کالای با کیفیت و تولید داخل استفاده کنند و در این طرحها نیز ما پیگیری های لازم را برای استفاده از ریل ملی انجام داده و قراردادهایی با کارخانجات ذوب آهن منعقد کردهایم، اما در این بخش اصلیترین مشکل تأمین نقدینگی است.
وی با بیان اینکه با بازدیدهایی که از کارخانجات ذوب آهن داشتهایم آنچه که تولید شده است باید در حجم انبوهی انجام شود و از سوی دیگر باید به تأیید بازرسان بین المللی برسد افزود: در صورتیکه ریلهای تولید شده کارخانجات به تأیید نهایی برسد قراردادهای تولید انبوه نیز منعقد میشود.
خادمی در ادامه به راه آهن چابهار- سرخس نیز اشاره کرد و افزود: پیشرفت کل این طرح ۳۵ درصد بوده و پیشرفت مراحل زیرسازی نیز به ۵۰ درصد رسیده است.
وی افزود: طول کل این طرح ۶۱۰ کیلومتر است و پیشرفت فیزیکی قسمت جنوبی این طرح به ۶۰ درصد رسیده است و شرکت ساخت آماده انعقاد قرارداد با هر پیمانکاری است که بخواهد در قالب BOT فعالیت کند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: متأسفانه کمتر پیمانکاری تمایل به فعالیت در قالب BOT دارد و اکثر سرمایه گذاران و پیمانکاران به دنبال تأمین فاینانس هستند.
خادمی اظهار کرد: امسال خوشبختانه گره فاینانس خارجی در مجلس و دولت بازگشایی شده و پیمانکاران میتوانند به راحتی از این فرصت استفاده کنند.
وی در ادامه به طرح راه آهن قزوین-رشت نیز اشاره کرد و افزود: ساخت این مسیر تا بندر انزلی بر عهده شرکت ساخت است و از مسیر انزلی تا رشت به شرکت راه آهن واگذار شده است که این پروژه بعد از رسیدن به رشت دو شاخه میشود که یک شاخه از آن به بندر انزلی متصل میشود و یک شاخه دیگر به آستارا و کشور جمهوری آذربایجان متصل میشود.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره تأثیر افزایش نرخ ارز بر طرح های عمرانی گفت: افزایش قیمت ارز بر روی تمام بخشها تأثیر گذاشته و ما در حوزه ماشین آلات، تجهیزات و مصالح مصرفی با این مشکل مواجه شدهایم.
خادمی افزود: خوشبختانه سازمان برنامه و بودجه سعی کرده با تعدیل قیمتها مشکلات سه ماه گذشته را برطرف کند تا ما بتوانیم از این طریق مطالبات پیمانکاران را پرداخت کنیم.
وی تصریح کرد: شرکت ساخت و توسعه یک وظیفه اصلی دارد و آن حفاظت از پیمانکاران و سرپا نگه داشتن مشاوران خبره و همچنین استفاده از بخش خصوصی در ساخت طرح هاست.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مطالبات این شرکت نیز گفت: میزان مطالبات ثبت شده در شرکت ساخت ۲ هزار میلیارد تومان بوده است.
خادمی درباره مطالبات مربوط به راههای روستایی نیز گفت: این مطالبات ۳ هزار میلیارد تومان است و ۲۵۰۰ میلیارد تومان نیز در طرحهایی به غیر از راههای روستایی مطالبات وجود دارد و در مجموع حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان مطالبات این شرکت به ثبت رسیده است و ۴ هزار میلیارد تومان سالانه برای پرداخت این مطالبات به این شرکت ارائه میشود.