![تفکیک رشته های تحصیلی پرمتقاضی و کم متقاضی تفکیک رشته های تحصیلی پرمتقاضی و کم متقاضی](/files/fa/news/1397/8/17/2818197_481.jpg)
مجتبی شریعتی نیاسر در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه هم اکنون پذیرش در حدود 85 درصد از ظرفیت های آموزش عالی بر اساس سوابق تحصیلی است، افزود: امیدوارم در دو ماه آینده درخصوص نحوه اجرایی شدن این موضوع به جمع بندی برسیم و اطلاع رسانی کنیم.
وی با اشاره به نام نویسی بیش از یک میلیون داوطلب در آزمون سراسری سال 1397 گفت: با توجه به این موضوع که پذیرش در بسیاری از کدرشته محل های تحصیلی براساس سوابق تحصیلی داوطلبان است، حضور یا حضور نداشتن تعداد زیادی از داوطلبان در آزمون سراسری (کنکور)، تأثیری در پذیرش آنها ندارد و
بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش می شوند.
شریعتی نیاسر با اشاره به تأثیر روانی کنکور بر داوطلبان و خانواده ها افزود: تلاش داریم از سال آینده داوطلبان متقاضی ورود به رشته های کم متقاضی یا رشته محل هایی که بدون کنکور پذیرش دارند، بتوانند مستقیماً انتخاب رشته کنند ، به دانشگاه ها معرفی شوند و نام نویسی کنند.
وی گفت: البته داوطلبان همچنان خواهند توانست توان علمی خودشان را به محک سنجش بگذارند و در کنکور شرکت کنند و این موضوع منع قانونی ندارد.
معاون وزیر علوم ادامه داد: این موضوع حتماً در کاهش تعداد داوطلبان آزمون سراسری موثر است زیرا همه داوطلبان متمایل نیستند که خودشان را در بهترین و پرمتقاضی ترین رشته محل ها ارزیابی کنند اما به علت آنکه تکلیف شان مشخص نیست در کنکور شرکت می کنند.
شریعتی نیاسر افزود: اگر تکلیف داوطلبان رشته های کم متقاضی و یا رشته محل هایی که پذیرش در آنها براساس سوابق تحصیلی است ، زودتر مشخص شود، ضرورتی ندارد که این افراد به عرصه رقابت برای رشته های پرمتقاضی وارد شوند.
همچنین وی با اشاره به اینکه امسال را به عنوان سال مهارت افزایی و ارتقاء سطح اشتغال پذیری اعلام کرده ایم ، گفت: به دانشگاه ها نیز اعلام کرده ایم توجه بیشتری به موضوع مهارت افزایی دانشجویان داشته باشند.
شریعتی نیاسر افزود: بارها اعلام کرده ایم دستگاه آموزش عالی مسئول اشتغالزایی نیست ولی در اشتغال پذیری نقش دارد.
وی گفت: تلاش داریم رشته هایی متناسب با ارزش افزوده مشاغل مرتبط با مناطق تعریف کنیم و آنها را توسعه دهیم و دانشجویان مهارت های لازم را در این باره کسب کنند.
شریعتی نیاسر افزود: این مهارت ها شامل دو بخش تخصصی و عمومی است که بخش تخصصی مرتبط با رشته تحصیلی دانشجویان است و بخش عمومی نیز شامل این است که فرد پس از فارغ التحصیلی توان عرضه قابلیت های خودش را در اجتماع داشته باشد و به یک سری از مهارت های عمومی دست پیدا کند و بتواند به سمت کارآفرینی پیش رود.
وی گفت: دانشگاه ها نیز همچنین باید دانش آموختگان خودشان را درخصوص اشتغال و کارآفرینی رصد و ارزیابی کنند.