پخش زنده
امروز: -
سالانه شاهد بروز تصادفات زیادی از سوی خودروهای شوتی در محورهای ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد هستیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، ارابه هایی که سکان دار آنها جان می دهند و جان می گیرند ، می سوزند و می سوزانند، فکر و ذهنشان معطوف به حداقل رساندن زمان میان مبدا و مقصد است تا نان شبشان را تامین کنند. این ارابه ها به خودرو های شوتی معروفند خودروهایی که رانندگان آن در قالب حملکننده کالاهای قاچاق خطرات بیشماری را برای مردم رقم میزنند و برای لقمه نانی، ناامنی و مرگ ، را به دیگران هدیه می دهند.
سرعت بالا، پلاک های مخدوش و ناخوانا، تردد در نیمه های شب ، راننده های ماهر و بی کله ای که گویا هیچ ترسی از پیچ های تند جاده ، تاریکی و گشت های پلیس ندارند ، ویژگی خودروهای شوتی است که حالا به ارابه های مرگ در جاده های کهگیلویه وبویراحمد معروف شده اند و تنها پلیس می تواند با آنها زورآزمایی و متوقفشان کند .
شاید بیشتر جوانانی که وارد خط خودروهای شوتی میشوند خود بهتر از دیگران واقف به خطرات این شغل کاذب و خطرناک هستند اما به دلیل نبود شغل مناسب و درآمد بالای قاچاق کالا ، سختی این کار را به جان میخرند و در جادههای پر پیچ و خم استان باوجود نیروهای انتظامی و بازرسی با ارابههای مرگ خود میتازند.
کهگیلویه وبویراحمد به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزینی شمال به جنوب کشور و همسایگی با پنج استان مهم از جمله اصفهان، شیراز، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و خوزستان امروز مسیری مناسب برای یکه تازی شوتی سواران است .
برای آشنایی با روش کار آنها ساعت 5 صبح است با ص . م ( راننده شوتی ) در جاده یاسوج ـ اصفهان همراه شدم قرار شد به بروجن از توابع چهارمحال و بختیاری برویم چون خودرویش چند روز پیش در این مسیر تصادف کرد و به پارکینگ نیروی انتظامی در بروجن منتقل شد همه زمانی که رانندگی می کرد گوشی در دست چپش بود و با دست راست رانندگی می کرد بیشتر حواسش متوجه گوشی بود یا پیامک می نوشت و یا دریافت می کرد ؛ برای چند ثانیه کنار یک سوپر مارکت بین راهی توقف کرد و به من گفت تا من برگردم یک پیامک بنویس ، سفید تو جاده نیست . وقتی برگشت از او پرسیدم یعنی چه سفید تو جاده نیست؟
گفت هم زمان که برای انجام کارم به بروجن می روم چند خودرو با بار قاچاق را که قصد دارند به اصفهان بروند نیز اسکورت می کنم آنها در فاصله 4 یا 5 کیلومتری پشت سر من حرکت می کنند.
وی گفت: دو خودروی تصادفی دیگر تو حیاط خونه دارم که به زودی تعمیرشان می کنم یا می فروشم و یا اجاره می دهم به شوتی ها .
در مسیر حرکت به یک تصادف برخوردیم خودروی پژویی با بار کفش با خودروی 206 برخورد کرد این تصادف با بقیه تصادف ها فرق داشت چرا که راننده خودروی پژو که مقصر بود دغدغه مصدومان حادثه یا میزان خسارت به خودروها را نداشت درحالی که شانه و کف جاده پر از کفش بود از مردم می خواست هر چه قدر می خواهند کفش بردارند و ببرند.
سوال کردم چرا به جای اینکه بارش را جمع کند آن را حراج می کند و از مردم می خواهد که کفش ها را ببرند.
ص م گفت: می خواهد تا پلیس برسد دیگر کفشی نباشد که عنوان قاچاق یا توقیف و مصادره خودرو را به همراه داشته باشد.
وی اضافه کرد: این خودروی شوتی بدون اسکورت و خودسر اقدام به جابه جایی بار کرده که اگه اسکورت داشت حالا اسکورت ها سریع بار را جمع می کردند و از محل متواری می شدند و اینطوری بار را حراج نمی کرد.
سراغ ع . ف دیگر شوتی و به قول دوستانش سلطان جاده ها رفتم او هم می گوید: توقف برای شوتی در جاده ممنوع است مگه اینکه با اسکورت ها از قبل هماهنگ کرده باشد . آنها در مبدا استارت می زنند و در مقصد ترمز می کنند تو مسیر آب خوردن، دستشویی رفتن و بنزین یا چرت زدن نداریم چرا که وقت بارگیری، بنزینت باید تکمیل باشه و راننده شوتی پشت فرمان که مینشیند، موتور را به قصد ۱۷۰ یا ۱۹۰ یا ۲۰۰ آتش میکند و معمولا با واژه ترمز بیگانه هستند.
وی ادامه می دهد: ما دست انداز و پیچ و چاله چوله ، سرعت گیر ، سبقت ممنوع و مجاز وکنترل با دوربین نمی شناسیم .
شهرستانهای کهگیلویه و گچساران درکهگیلویه وبویراحمد شوتی ها بیشتر از سایر شهرستانهای این استان است.
رئیس اداره تعزیرات شهرستان گچساران بابیان اینکه شهرستان گچساران دارای بیشترین پروندههای کالای قاچاق در بین استانهای همجوار است گفت: متأسفانه عدم زیر ساخت مناسب ، نبود امکانات بهاندازه کافی ، کم بودن پایگاه انتظامی و بازرسی در جادههای گچساران عامل رفت و آمد خودروهای شوتی در این شهرستان شده است.
ارسلان عباسی افزود: برخورد با عاملان خط شوتی را بهصورت قاطع ادامه میدهیم تا آنها بفهمند این شغل کاذب بازدهی اقتصادی ندارد چرا که در صورت دستگیری آنها توسط نیروی انتظامی خودروهای آنها مصادره و ارزش کالای قاچاقی آنها در صورتی که بالای ده میلیون تومان باشد معادل کالا جریمه نقدی و کالای آنها به نفع دولت ضبط و عرصه اقتصادی را برای شوتیها تنگ خواهیم کرد تا متوجه زیان اقتصادی کار خود باشند.
به گفته سرهنگ موسوی رئیس نیروی انتظامی شهرستان گچساران ، با وجود سخت گیری ها و توقیف کالا و خودرو ، رانندگان شوتی به دلیل درآمد بالای این شغل کاذب مجدداً به این شغل اقدام میکنند.
دادستان شهرستان دنا گفت: قرار گرفتن بخشی از محور ترانزیتی یاسوج به اصفهان که بخشی از کریدور شمال به جنوب کشورمحسوب می شود موجب شده تا برخی از مجرمان ، مواد مخدر و قاچاق کالا از این محور مواصلاتی اقدامات خلاف قانون انجام دهند .
علی ملک حسینی با اشاره به دو طرفه بودن و عرض کم جاده در محور یاسوج به اصفهان و عبور خودروهای موسوم به شوتی که به شکل خطرناکی در این محور مواصلاتی رانندگی می کنند افزود: حتی اگر رانندگان این خودروها با بار قاچاق تسلیم شوند جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد و افراد دستگیر شده با عنوان مجرمان اخلال در نظم و سلب آسایش عمومی از طریق حرکات غیر متعارف موضوع ماده 618 قانون مجازات اسلامی "تعزیرات"تحت تعقیب و محاکمه قرار می گیرند.
فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت : از ابتدای امسال تاکنون 200 میلیارد ریال کالای قاچاق دراین استان کشف شد که نسبت به مدت مشابه پارسال 16 درصد افزایش داشته است.
سردار مهدی انصاری با بیان اینکه پارسال بیش از 160 میلیارد ریال قاچاق کالا در کهیگلویه و بویراحمد کشف شد افزود: در این راستا حدود هزار و 130 قاچاقچی دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی با اشاره به اینکه در این زمینه 375 خودروی حامل قاچاق در کهگیلویه و بویراحمد توقیف شده است گفت: لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی، پوشاک و فراوردههای نفتی مهمترین کالاهای قاچاق کشف شده در این مدت بوده است.
مجهز شدن همه جاده های اصلی وشریانی کهگیلویه وبویراحمد به دوربین های هوشمند کنترل سرعت خودروها، افزایش گشتهای نامحسوس برای شناسایی و برخورد با خودروهای حادثهساز،اختصاص خودروهای تیز رو به پلیس آگاهی و انجام هر چه بیشتر کار فرهنگی و اجرای گشتهای منسجمتر، شتاب بخشی در صدور احکام قضایی مربوط به قاچاقچیان کالا و مهمتر ازهمه استقرار ایستگاه بازرسی دائم در گلوگاهها از جمله مهمترین راهکارهایی است که می توان برای مقابله با پدیده قاچاق کالا و برخورد با خودروهای شوتی به کار گرفت . تبعات ناشی ازاین پدیده می طلبد هرچه سریعتر تدابیر ویژه ای اندیشیده شود تا دیگر در جاده ای ، جان و امنیت کسی به خطر نیوفتد و به دنبال آن اقتصاد کشور نیز دچارآسیب و تهدید نشود.
مسئولیت پذیری شهروندان برای گزارش جابه جایی کالای قاچاق در محورهای مواصلاتی می تواند یاریگر مسئولان برای مبارزه با این پدیده شوم باشد. نویسنده: محمدجعفر درزاده
شوتی سوارا دلشون نمیخواد اقتصاد کشورو نابود کنن
مامورا دلشون نمیخواد یه خشاب تیر خالی کنن رو کاپوت
ای ال ایکس.
وقتی کار نیست که حداقل به خط فقر نزدیک باشه، بنده خدا چیکار کنه؟
امار تصادفات شوتی سوار هارو در بیار ببین چقد زیاده.
واقعا ارابه مرگ در جاده شدند مردم بیچاره چه گناهی کردند به توسط این افراد خود خواه کشته شوند رسانه محترم پیگیر وضع قوانین در جاده ها توسط پلیس باشید
کارش اینه از این راه خرج زن بچه شو در میاره
شما یه راه دیگه بگو که بشه خرج زن و بچه شو در بیاره اونم بره به طرف اون کار بره
هیچ کس دوس نداره پدرو مادرش در عزا باشن یا بچه اش یتیم بشه ولی برای این که جلو زن و بچه اش سرش بالا باشه میره شوتی سواری میکنه
کسی شوتی سواری میکنه که همیشه درسش بیست بود ولی بخواطر فقر کارش به صفر رسید و دید که دیگه راهی جز این نداره
کسی شوتی سواری میکنه که انقدر در زندگیش آرزو هاش به باد رفته که کاملا از زندگی ناامید هست و میخواد همه ی اونا رو دوباره به واقیت تبدیل کنه
پس مردمم هی پشت سر اینا فوش ندن اون بیچاره ها هم انسان هستن هرچی باشه شوتی سواری یهتر از خفت کردن ناموس مردم تو کوچه هست
تو رو خدا یکی راهنمایی کنه بخدا دوتا بچه دارم شوهرم با ماشینمون بار میبرد اخرین بارش پارچه بوده و گرفتنش حالا چی کنم خودرو ازاد شه چ راهی داره تو رو خدا کمک کنین بخدا نون شبمم بریده شده
اینا زحمت کشن واقعا عالی