حل مشکلات واحدهای قطعه سازی خودرو استان قزوین ، نیازمند تدبیر
۱۵۰ واحد قطعه سازی خودرو در استان قزوین با بیش از هفت هزار نفر اشتغال وضعیت چندان مناسبی ندارد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، صنعت قطعه سازی از صنایع مادر در تولید خودرو است و نقش آن در گردش چرخه اقتصادی و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بر کسی پوشیده نیست، اما این صنعت در کشور و استان قزوین حال و روز خوبی ندارد.
قزوین قطب تولید قطعات خودرو رئیس سازمان صمت استان قزوین میگوید: استان قزوین همواره به عنوان یکی از قطبهای مهم تولید قطعات خودرو درکشور است و نقش مهمی در تامین نیازهای صنایع بالادستی خودروسازی ایفا میکند. علی پرزحمت بدهی مالی خودروسازان به صنایع قطعهسازی را از عمدهترین مشکلات این بخش اعلام میکند. پرزحمت میافزاید: کمبود نقدینگی در صنایع قطعه سازی مشکلات این واحدها را مضاعف کرده است و اگر اقدامی برای حل آن نشود پیامدهای نامناسبی بدنبال دارد.
عمدهترین مشکل قطعه سازان افزایش قیمت مواد اولیه دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو کشور هم میگوید: اولین مشکل قطعه سازان خودرو موضوع افزایش قیمت مواد اولیه است که از ابتدای امسال تاکنون قیمت مواد اولیه به طور متوسط ۳۵ درصد افزایش یافته است و قطعه سازان در حال زیان دهی هستند. مازیار بیگلو میافزاید: موضوع مهم بعدی بحث مطالبات است که دست خودروسازان در این زمینه بسته است و شورای پول و اعتبار دراین باره همکاری با خودروسازان و قطعه سازان ندارد. وی اعلام می کند: انجمن قطعه سازان از طریق مجلس شورای اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیر رفع این مشکلات است. استاندار قزوین نیز میگوید: برای رفع مشکلات صنایع به ویژه خودروسازی عزم جدی وجود دارد و با تشکیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای حل مشکلات و چالشهای پیش روی واحدهای تولیدی از جمله قطعه سازان خودرو درحد مقدور تلاش میکنیم. عبدالمحمد زاهدی میافزاید: با پرداخت بموقع معوقات قطعه سازان از سوی شرکتهای خودرو ساز مشکل سرمایه در گردش این واحدها برطرف میشود. زاهدی اضافه میکند: باید برای صادرات محور کردن قطعات تولیدی قطعه سازان هم برنامه ریزی کرد، چون نقش موثری در اشتغالزایی و افزایش صادرات غیرنفتی و رونق اقتصادی استان ایفا خواهد کرد. معاون اقتصادی استانداری قزوین هم با اشاره به اهمیت واحدهای قطعه سازی به عنوان صنعتی استراتژیک میگوید: خوشبختانه قطعه سازان این استان تلاش خود را برای افزایش کیفیت محصولات تولیدی و استاندارد سازی محصولات انجام داده و خواهند داد و باید خودروسازان نیز با توجه به این گام مثبت برای تسویه معوقات و افزایش سقف خرید اقدام کنند. منوچهر حبیبی میافزاید: مشکلات تامین مواد اولیه شامل ورق، شمش و مواد پلیمری و افزایش قیمت آن جزء مشکلات این واحدهاست که میتوان با عرضه در بورس و تهیه مواد اولیه از سوی خودروسازان آنها را حل کرد. علی وحدانی یکی از قطعه سازان قزوینی هم خواستار همراهی دستگاههای خدمات رسان استان مانند اداره کل امور مالیاتی، تامین اجتماعی و... برای عبور از این شرایط بحرانی در این بخش شد.
نوسانات ارزی و معوقات مهمترین مشکل واحدهای قطعه ساز مدیرعامل یک واحد تولیدی در ریخته گری سرسلیندر خودرو نیز میگوید: متاسفانه نوسانات بازار ارز و بی ثباتی در سیاست گذاریها آسیبهای زیادی را به قطعه سازان وارد کرده و آنها را با چالشهای جدی مواجه ساخته است. رضا محمدی می افزاید : از بخت بد در این شرایط ترخیص دیرهنگام با کندی مواد اولیه از گمرکها مشکلات واحدهای تولیدی را مضاعف کرده است. این تولیدکننده میافزاید: متاسفانه به علت نوسانات ارزی و مطالبات معوقه، کار مدیریت مجموعه دشوار شده است، ولی در این شرایط تلاش میکنیم از تعدیل نیروها جلوگیری کنیم. وی اضافه کرد: تامین مواد اولیه از قبیل: آلومینیوم برای ما بسیار مهم است و باید انحصار واردات این مواد از دست چند شرکت در کشور خارج شود. محمدی یادآور می شود: برای تامین مواد اولیه چندین بار با مسئولان مکاتبه کرده ایم و امیدواریم اقدام جدی آنان را در این باره شاهد باشیم. وی می گوید : ارزش مطالبات ما از خودروسازان به علت نوسانات ارزی به یک سوم کاهش یافته است و چه کسی میتواند این خسارت را جبران کند؟ وی میگوید : با ادارات تامین اجتماعی برای بیمه کارگران، محیط زیست بابت آلایندگی و مالیات برای معوقات مالیاتی مشکلاتی برای ما به وجود آمده که امیدواریم با همکاری مسئولان شاهد رفع یا استمهال آنها باشیم. به گفته وی سرمایه درگردش این شرکت به خاطر نوسانات بسیار کوچک شده است و در صورت تزریق سرمایه در گردش، جلوی کاهش بهره وری و تعدیل نیرو گرفته خواهد شد.
تولید بیش از ۷۰ درصد قطعات خودرو در قزوین مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان قزوین نیز میگوید: ۱۴۰ مجوز تولید قطعات خودرو در قزوین صادر شده است که هم اکنون ۱۲۰ شرکت قطعه سازی در داخل و خارج شهرکهای صنعتی این استان فعالند. حمیدرضا خانپور میافزاید: این واحدهای تولیدی ۶۰۰ قطعه خودرو را برای خودروسازان تولید و ارسال میکنند. بگفته خانپور یک خودرو از ۸۰۰ قطعه تشکیل شده است که ۶۰۰ قطعه آن دراستان قزوین تولید میشود پس میتوان گفت بیش از ۷۰ درصد قطعات یک خودرو دراین استان تولید میشود. خانپور ابراز امیدواری کرد ، در آینده نزدیک با تشکیل خوشه صنعتی قطعه سازان خودرو در استان قزوین بتوانیم با مشاوره گیری از این واحدها برای حل مشکلات آنها و افزایش سرمایه گذاری و دست یابی به اشتغال اقدام کنیم. وی با بیان اینکه قزوین ظرفیت زیادی در بخش صنعتی به ویژه خودروسازی دارد میگوید: شرکت پژو و رنو فرانسه برای سرمایه گذاری از زیرساختها و فضاهای کالبدی استان در شهرک صنعتی خرمدشت بازدید کردند، اما به علت تحریمها هنوز جواب قطعی به استان نداده اند.
نزدیکی به پایتخت و دسترسی آسان به خودروسازان برتر کشور نظیر ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو از جمله دلایل استقرار واحدهای تولیدی در قزوین است.
۱۵ هزار میلیارد تومان طلب تولید کنندگان قطعات خودرو از خودروسازان دبیرانجمن قطعه سازان کشور هم میگوید: متاسفانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان طلب تولید کنندگان قطعات خودرو از خودروسازان کشور است که با وضعیت موجود امکان وصول آن وجود ندارد. آرش محبی نژاد میافزاید: هزینههای در گردش ما نسبت به قیمت نهادههای تولید دو برابر شده و قیمت مواد اولیه هم دوبرابر شده است. محبی نژاد اضافه میکند: پروسه تامین ارز در کشور واقعاً پیچیده است از مقررات داخلی تا گمرکات، تولید کنندگان را فلج کرده است امیدواریم با مصوبات جدید دولت در جهت ترخیص کالا از گمرک مشکلات حل شود، اما خیلی از مایحتاج ما همچنان در گمرک مانده است. بگفته وی الان قطعه سازانی داریم که بیش از یک سال است پولی از خودروسازان دریافت نکرده اند این در حالی است که پول امروز با پول یکسال پیش، ارزشش تفاوت بسیار دارد. محبی نژاد همچنین میگوید: به مسئولان و سیاستمداران گوشزد میکنیم بیش از ۵۵۰ هزار شاغل مستقیم در قطعه سازی در معرض خطر و ایجاد بحران بیکاری است که اگر فکر عاجل نشود متاسفانه با یک فاجعه ملی و بحران بزرگی روبرو خواهیم شد. او میافزاید: متاسفانه بیش از ۲۰۰ واحد قطعه سازی در کشور در مرحله تعطیلی اند که در حدود ۱۵۰ هزار نفر را در بر میگیرد. همانگونه که در گزارش به آن اشاره شد پرداخت نشدن به موقع مطالبات قطعه سازان توسط خودروسازان، کمبود مواد اولیه و افزایش سرسام آور قیمتها از جمله مشکلات ریز و درشت قطعه سازان خودروست که حل آنها نیازمند تلاش همه جانبه مسئولان است. استان قزوین سه هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی و ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی دارد.