پخش زنده
امروز: -
پنجمین نشست ستاد عالی تشکیلاتی المپیاد ورزشی درون مدرسهای امروز در محل وزارت آموزش و پرورش برگزارشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، این نشست با حضور مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش وپرورش، نصرالله سجادی عضو هیات رئیسه کمیته ملی المپیک، روسای فدراسیون های ورزشی کشور در رشته های مختلف برگزار شد.
مهرزاد حمیدی ضمن خوش آمدگویی به شرکت کنندگان گفت: امسال برنامه های زیادی براساس ایجاد نشاط و شادابی بین دانش آموزان کشور در نظر داریم چرا که اگر کودکی در سنین پایین سواد حرکت لازم را پیدا نکند این کودک نمی تواند در حضورورزش قهرمانی رقابتی و تصریحی جایگاهی داشته باشد.
*** سواد حرکتي پايه ورزش قهرماني و همگاني
وی افزود: اگر سواد حرکت شکل نگیرد نه ورزش قهرمانی و نه اوقات فراغت افراد و نه ورزش همگانی در سال های آینده معنایی ندارد. امروز ورزش قهرمانی و تفریحی بر همه بر پایه حرکت کودکی است کودکی که حرکت خوبی نداشته باشد امکان ندارد عضو باشگاه و ورزش حرفه ای شود پس باید مهارت های ورزشی را از سنین پایه یاد بگیرد تا بتواند در ورزش قهرمانی حرفی برای گفتن داشته باشد. فدراسیون های ورزشی که روسای آنها در اینجا حضور دارند نیاز به مواد اولیه لازم که همان کودک آشنا به سواد حرکتی است، دارند تا آنها را بتوانند پردازش کنند.
*** نبايد ريشه ورزش قهرماني خشکيده شود
وی خاطرنشان کرد: ما باید به ورزش کودکانمان توجه کنیم تا ورزش ملی شکل بگیرد در غیر این صورت ریشه ورزش قهرمانی و حرفه ای خشکیده می شود، اين يک تئوري بين المللي است.
معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش گفت: در اجرای طرح جامع ورزش کشور نقاط ضعف زیادی ازجمله فقدان طرح یکپارچه اجرایی و ساختارمند، فعال نبودن آموزش و پررش ضعف امکانات و تجهیزات، گسترده نبودن مراکز ورزشی وجود داشت که راهکارهای برای رفع این نقایص در نظر گرفته ایم.
حمیدی اظهار داشت: برای رفع این ضعف ها راهبردهای از جمله علمی کردن ورزش قهرمانی توسعه کمی و کیفی ورزش مدارس اصلاح ساختار ملی گسترش مشارکت بخش دولتی توسعه کمی و کیفی منابع انسانی ارائه شده است.
وی گفت: در بخش ورزش قهرمانی هم تقویت نقش آموزش و پرورش در فرآیند استعدادیابی را به مرحله اجرا در آوردیم از آنجاکه ما در هر پایه تنها دو ساعت در هفته درس ورزش داریم این زمان برای رسیدن به اهداف کفایت نمی کند به همین خاطر در آموزش و پرورش به این فرمول رسیدیم که اگر برنامه کلاس درس با ورزش همراه باشد می توانیم در رفع فقر حرکتی نقش قابل توجهی داشته باشیم.
*** المپيادها دانش آموزان را شاداب تر کرده است
وی ادامه داد: فعالیت های مدرسه به فوق برنامه و برنامه تقسیم می شود که باید باهم توأم باشد تا فقر حرکتی دانش آموزان از بین برود ما با برگزاری المپیاد درون مدرسه ای گام بلندی را در راستای ایجاد نشاط و شادابی بین دانش آموزان برداشتیم.
معاون تربیت بدنی وزارت آموزش وپرورش گفت: در المپیاد درون مدرسه ای امروز نزدیک به 5 میلیون نفر مشارکت کننده رسیده است در این طرح غربالگری ملی اتفاق می افتد آموزش و پرورش نظام استعدادیابی را پی ریزی کرده است ما به امروز به آن نقیصه نظام جامع ورزش کشور به فعال نبودن ورزش دانش آموزی بود پاسخ دادیم.
*** عصاره المپياد در سطح ملي مي درخشند
حميدي خاطرنشان کرد: هم اکنون 720 دانش آموز توسط تیم های استعدادیابی دانش آموزان برای حضور در ورزش قهرمانی و ملی انتخاب شده اند این تعداد عصاره 4میلیون 500 نفر دانش آموز حاضر در المپیادهای ورزشی است.
وي يادآورشد: امروز مسئولان ورزش قهرماني در مدارس به دنبال نخبه هاي ورزشي هستند، تيم ها از المپيادهاي درون مدرسه اي شناسايي مي شود و در مقاطع مختلف مسابقات منطقه اي، استاني و کشوري انجام مي دهند تا در نهايت به تيم ملي دعوت شوند.
*** نبايد کشتي ورزش حرفه اي زمينگير شود
معاون تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش در نشست ستاد عالي المپيادهاي ورزشي درون مدرسه اي اظهارداشت: اگر مسابقات دانش آموزي تعطيل شود کشتي ورزش قهرماني و حرفه اي با 7 يا 8 سال تاخير در بسياري از رشته ها زمينگير خواهد شد، آموزش و پرورش در احساس ملي شريک است. امسال 4800 مدرسه درگير برگزاري المپياد ورزشي درون مدرسه اي هستند و در اين رقابت ها 4900 دانش آموز ورزشکار حضور دارند.
*** معلمين پايه درگير ورزش شده اند
حميدي گفت: حدود 270 هزار نفر آموزگار پايه داريم و آن ها از امسال مسئوليت تربيت بدني دانش آموزان را هم برعهده دارند بطوري که معلمين پايه هاي اول تا سوم همراه با دروس اصلي ورزش را هم آموزش مي دهد با اجراي اين طرح دانش آموزان اين مقاطع از شادابي بيشتري برخوردار خواهند بود.
*** هزينه 33 ميلياردي براي رسيدن هب اهداف کرده ايم
وي افزود: براي اجراي برنامه هاي مان در مدارس کشور 33 ميليارد تومان بودجه اختصاص داده ايم و در واگذاري آن ها به مدارس ابتدا مناطق محروم را مدنظر قرار داديم. اگر اين حمايت ها ادامه پيدا کند بطور حتم قدم هاي بيشتري براي شادي و نشاط نسل برمي داريم.
معاون تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: در راستاي اجراي برنامه هاي راهبردي بيشتر انرژي مان را روي مدارس ابتدايي و دخترانه گذاشته ايم.
در ادامه اين نشست هر يک از روساي فدراسيون ها راهکارهاي خود را براي اجراي هر چه بهتر المپياد ورزشي به منظور رسيدن به اهداف متعالي ارائه کردند.