به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، الهام فخاری با اشاره به سیاستهای مقام معظم رهبری گفت: «در سیاستهای کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ «فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان، ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیشبینی ساز و کار لازم برای بهرهمندی از تجارب و توانمندیهای سالمندان در عرصههای مناسب» مورد تأکید قرار گرفته است. امروز ۹.۲۷ درصد از جمعیت کل کشور سالمند هستند که این نسبت در شهر تهران حدود دوبرابر متوسط سالمندی در کشور یعنی ۱۸.۷ درصد است.»
وی با اشاره به مصوبه شهر دوستدار سالمند ادامه داد: «بر این اساس از دستاوردهای ارزشمند شورای اسلامی شهر تهران مصوبه شهر دوستدار سالمند است که شهرداری تهران را مکلف به انجام اقداماتی در راستای توجه به نیازمندیهای جامعه سالمندان و تسهیل شرایط و امکانات مناسب زندگی برای این قشر مینماید. بررسیها و ارزیابیهای انجام شده حاکی از آن است که با وجود اینکه بیش از هفت سال از ابلاغ این مصوبه اقدام قابل توجهی در راستای تحقق اهداف این مصوبه به عمل نیامده است.»
فخاری ضمن اشاره به مفاد این مصوبه افزود: با توجه به الزام شهرداری تهران به مناسبسازی معابر و اماکن عمومی به ویژه در کالبد و مبلمان شهری مطابق موارد مندرج در بند الف. از ماده یکم مصوبه شهر دوستدار سالمند اقدام چندانی صورت نپذیرفته است. این کاستی موجب شده سالمندان گرامی از حداقل حقوق خود در بهره مندی از امکانات شهری همچنان محروم باشند.
به موجب تبصره ماده یکم مصوبه مذکور شهرداری تهران موظف بوده است یک ماه پس از ابلاغ مصوبه دستورالعمل چگونگی ارائه خدمات و تسهیلات به سالمندان را جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید؛ لذا پس از گذشت سالها از ابلاغ مصوبه انتظار میرود این لایحه با قید فوریت تهیه و برای بررسی و تصویب به شورای اسلامی شهر تهران تقدیم شود.
رئیس کمیته اجتماعی همچنین خواستار تشکیل هرچه سریعتر ستاد شهر دوستدار سالمند شد و اذعان داشت: ضروری است در اسرع وقت ستاد شهر دوستدار سالمند تشکیل شود و پیگیریهای لازم را در خصوص سهم هر یک از حوزههای معاونت شهرداری تهران را در ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان بررسی و مطالبه نماید.
وی همچنین ضمن تأکید بر توجه به سهم سالمندان در برنامههای مأموریت اجتماعی فرهنگی شهردای تهران مندرج در مصوبه بودجه ۱۳۹۷ خواستار ارائه گزارش از اقدامات انجام گرفته در این زمینه به شورا شد و گفت: پس از گذشت شش ماه از سال گزارش اقدامات انجام یافته درباره تخصیص اعتبارات برای تحقق این سهم در خصوص مواردی مانند کمک به ورزش همگانی کهنسالان، اجرای برنامههای نشاط اجتماعی، غنی سازی اوقات فراغت شهروندان و آموزش و توانمندسازی شهروندان در امور سلامت به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود.»
نظارت اجتماعی به کاهش بروز تخلفات، کمک میکنندعضو شورای شهر تهران گفت: با تحقق زیست شبانه بار حفاظت امنیتی شهر میتواند تاحدی از دوش نیروی انتظامی برداشته شود و با نظارت اجتماعی به مردم واگذار شود.
موضوع زیست شبانه که از سوی زهرا نژاد بهرام رییس کمیته شهرسازی شورا مطرح شده بود در نشستی مشترک با حضور اعضا کمیسیون شهرسازی و معماری، اساتید و صاحبنظران و مسئولین دستگاههای متولی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
زهرا نژادبهرام علت ارائه طرح را مسئله سرزندگی شهری عنوان کرد و افزود: یکی از دغدغههای امروزه تامین امنیت در محلات به خصوص در هنگام شب است بنابراین امنیت، اقتصاد، تنوع زیستی و... هم در جهت معنادار کردن سرزندگی شهر مورد توجه دارد.
رئیس کمیته شهرسازی شورا با بیان اینکه مناطقی مثل ۱۲ و ۱۱ شهرداری تهران از مناطق ناامن شبانه هستند، افزود: بر همین اساس میتوان با اتکا به ظرفیتهای فرهنگی، دینی و عمومی مان، از زمانهایی نظیر شبهای رمضان یا محرم، زیست شبانه را اغاز کرد.
۶۰ درصد از بودجه تیر و مردادماه شهرداری تهران صرف مصارف هزینهای شده است خزانه دار شورای شهر تهران گفت: ۶۰ درصد کل مصارف شهرداری در تیر و مرداد ماه امسال صرف نگهداشت شهر، حقوق و دستمزد و هزینههای اجتناب ناپذیر شهرداری شده است.
سیدحسن رسولی در جلسه امروز شورای شهر تهران در ارزیابی کلی حسابهای درآمد و هزینه تیر و مردادماه شهرداری تهران، گفت: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است در برش عملکردی منتهی به مرداد ماه خود نسبت به تامین منابع در سقف ۷۲ هزار و ۶۲۲ میلیارد ریال اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند، اما توانسته است با تحقق ۷۷ درصد منابع، مبلغ ۵۶ هزار و ۳۵۹ میلیارد ریال را تحصیل کند و با ثبت تنها ۱۵ درصد مصارف خود مبلغ ۱۰ هزار و ۳۰۵ میلیارد ریال هزینه ثبت شده در دفاتر حسابداری را به عنوان گزارش هزینه تا پایان مرداد ماه ارائه کند.
وی ادامه داد: تحقق ۷۷ درصد دریافت ها، بیانگر آن است که شهرداری با ۲۳ درصد کسری عملکرد در تامین منابع مواجه است و ثبت میزان ۱۵ درصد مصارف بیانگر فاصله زمانی در نحوه ثبت رویدادهای مالی شهرداری است.
خزانه دار شورای شهر تهران در بخش عملکرد منابع در تیر و مرداد ماه ۱۳۹۷ شهرداری تهران نیز گفت: با مازاد عملکرد ۶ هزار و ۵۹ میلیارد ریال نسبت به بودجه مصوب مواجه بوده است که عمده این عملکرد مربوط به بخش واگذاری دارائیهای سرمایهای است، در حالی که شهرداری مکلف به تامین ۴۳ درصد منابع از این محل بوده است ما توانسته است مبلغ ۲۳ هزار و ۸۹۱ میلیارد ریال یعنی ۶۸ درصد از منابع خود را در دو ماه تیر و مرداد از این محل تامین کند.
رسولی در بخش درآمدها در تیر و مرداد تصریح کرد: در این دو ماه شاهد عملکرد ۱۰ هزار و ۴۹۱ میلیارد ریالی در مجموع دو ماه هستیم که نسبت به مصوب شورا با کسری عملکرد ۲۳ درصدی در این بخش مواجه هستیم، در حقیقت نوسانات اقتصادی این بخش از منابع شهرداری را نیز دستخوش تغییر کرده است.
به گفته نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در بخش منابع حاصل از دارائیهای مالی شاهد کسری عملکرد ۷۴ درصدی در تامین منابع ناشی از استقراض مبتنی بر وام و سایر شیوههای تامین مالی، به مبلغ ۷۲۶ میلیارد ریالی در دو ماه تیر و مرداد شهرداری هستیم؛ بنابراین بر همین اساس در این دو ماه منابع حاصل از دارائیهای مالی به جای آنکه سهم ۱۰ درصدی از منابع این دو ماه را طبق مصوبه شورا به خود اختصاص دهند، سهمی نزدیک به ۲ درصد از منابع دو ماه را به خود اختصاص داده اند و بیانگر آن است که چرخه ایجاد بدهی برای اداره شهر و شهرداری در حال پایان یافتن است. همه ما باید از طریق مدیریت مصارف و کاهش هزینهها از ایجاد بدهی جدید برای اداره شهرداری و شهر اجتناب کنیم.
خزانه دار شورای شهر تهران در تفسیر عملکرد هزینه گفت: در بخش عملکرد مصارف در تیر و مرداد ماه ۱۳۹۷ با کسری عملکردی ۲۰ هزار و ۴۰۵ میلیارد ریالی یعنی ۷۷ درصد نسبت به بودجه مصوب مواجه بوده که عمده این کسری عملکرد مربوط به بخش تملک دارائیهای سرمایهای یعنی پروژهها و هزینههای توسعه شهر است. در دو ماه تیر و مرداد ماه شاهدیم مبلغ ۲ هزار و ۱۴ میلیارد ریال معادل ۳۴ درصد از مصارف دو ماه را در بخش تملک دارائیهای سرمایهای هزینه کرده است.
وی ادامه داد: در بخش مصارف هزینهای که عمدتا به نگهداشت شهر، حقوق و دستمزد و هزینههای اجتناب ناپذیر شهرداری اختصاص دارد، شاهد عملکرد ۳ هزار و ۴۹۷ میلیارد ریال هستیم که ۶۰ درصد کل مصارف شهرداری در تیر و مرداد ماه ۱۳۹۷ را از آن خود کرده است، همچنین در بخش مصارف تملک دارائیهای مالی یا همان هزینههای بازپرداخت وام ها، تسهیلات و دیون ما شاهد عملکرد ۲۸۲ میلیارد ریالی در دو ماه تیر و مرداد ماه هستیم.
رسولی اظهار کرد: هزینههای قطعی و پرداختی بیش از ارقامی است که در گزارش شهرداری به آن اشاره شده است و این امر متاسفانه ناشی از عدم ثبت به روز اسناد پرداختنی است که لازم است شهرداری تهران تمهیدات لازم برای روز آمد کردن ثبت اسناد مالی و ارائه گزارش دقیق را مورد توجه جدی قرار دهد.
خزانه دار شورای شهر تهران ابراز امیدواری کرد این روند گزارش دهی حسابهای درآمد و هزینه شهرداری که برابر قانون آغاز شده است زمینههای انضباط مالی و حاکم شدن قانون بر رویکردهای مالی و معاملاتی شهرداری را تقویت کند، همچنین شهروندان را از روند مالیه شهری و آنچه در بخش مالی شهرداری میگذرد آگاه کند و این آگاهی زمینه ساز پرسشگری و تقویت نظارت شهروندان بر شهرداری را فراهم سازد.
رسولی با بیان اینکه بدون شک تغییرات و تحولات اقتصادی بر عملکرد مالی شهرداری تهران تاثیرات مستقیم و غیر قابل انکاری دارد و این امر شهرداری را با چالش تامین منابع برای اداره شهرداری و تامین هزینههای نگهداشت و توسعه شهر مواجه خواهد کرده است، گفت: ضروری است به منظور مدیریت اثرات این چالشها از سوی شهردار تهران در تعامل و همراهی با همکارانم در شورای اسلامی شهر تهران تدابیر و راه حلهای مناسبی در مدیریت هزینهها و تلاش برای کاهش هزینههای غیر ضروری تبیین شود و ملاک عمل قرار گیرد.