پخش زنده
امروز: -
دبیر جشنواره رسانههای دیجیتال سلامت گفت: مرکز نوآوری و شتابدهی سلامت راه اندازی میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی جشنواره؛ امیرحسین اسدی افزود: طبق برنامهریزیهای صورت گرفته قرار است تا اواسط مهر نخستین مرکز نوآوری و شتابدهی سلامت الکترونیک یا سلامت دیجیتال راهاندازی شود.
دبیر جشنواره رسانههای دیجیتال سلامت در خصوص لزوم راهاندازی مرکز نوآوری و شتابدهی سلامت دیجیتال به ستاد خبری این جشنواره گفت: امروز یکی از ضرورتهایی که برای توسعه استارتآپها مطرح است، استفاده از مراکز نوآوری و شتابدهی است.
وی افزود: این مراکز خدماتی- از قبیل: مکان فیزیکی، خدمات منتورینگ و مشاوره، تأمین سرمایه اولیه و بذری، تأمین بازار و همکاری در اخذ برخی از مجوزهای قانونی- که یک استارت آپ نیاز دارد را فراهم میکنند.
اسدی گفت: ما تاکنون به صورت متمرکز مراکز نوآوری و شتابدهی سلامت دیجیتال نداشتیم؛ به عبارتی شتابدهنده تخصصی سلامت دیجیتال با استانداردهای یک مرکز شتابدهی که همه این خدمات را به صورت یک جا به استارت آپها ارائه کند نداشته ایم.
وی افزود: یکی از برنامههای وزارت بهداشت کمک به شکلگیری مراکز نوآوری و شتابدهی است تا از این بستر، استارتآپهای بخش سلامت دیجیتال رشد روزافزونی داشته باشند.
اسدی با اشاره به راه اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی سلامت دیجیتال گفت: طبق برنامهریزیهای صورت گرفته قرار است تا اواسط مهر نخستین مرکز نوآوری و شتابدهی سلامت الکترونیک یا سلامت دیجیتال راهاندازی شود.
وی افزود: هدف این مرکز این است که بتواند حداقل تا پایان سال روی ۳۰ استارتآپ سلامت دیجیتال سرمایهگذاری کند، آنها را پذیرش کرده، رشد بدهد و وارد بازار کند.
اسدی گفت: اقتصاد دیجیتال و اقتصاد سلامت دیجیتال، اقتصاد غالب در دهه آینده خواهد بود، اگر وزارت بهداشت و هر نهاد دیگری علاقهمند باشد که نقش پررنگی در ارائه خدمات در جامعه داشته باشد، لاجرم باید به سمت مباحث اقتصاد دیجیتال برود.
دبیر جشنواره رسانههای دیجیتال سلامت تأکید کرد: ما در منطقه از لحاظ کاربری اینترنت جایگاه خوبی داریم و ضریب نفوذ اینترنت در کشورمان حدود ۸۲ درصد است، همچنین نزدیک به ۶۰ میلیون گوشی و ابزارهای هوشمند در اختیار مردم ایران است که از اینها میتوان در موضوع اقتصاد دیجیتال سلامت کمک گرفت.
وی افزود: امیدواریم با راهاندازی مراکز نوآوری و شتابدهی سلامت، پذیرش ایدهها و استارتاپهای جدید قدم بزرگی در راستای دیجیتال شدن صنعت سلامت برداریم.
اسدی با اشاره به اهمیت پرداختن به استارتآپها گفت: اگر ما بخواهیم ایدهها را جمعآوری و تیمهای فنآور را شناسایی کنیم چند روش وجود دارد. یکی از آنها استارتآپ ویکند یا استارتآپ ایونت است. در استارتآپ ویکند ما ایدههای تیمها را دریافت و داوری میکنیم و آنها را برای ورود به مرحله شتابدهی آماده میکنیم.
وی در ادامه در خصوص استارت آپ ایونت «سایکاپ» افزود: چند استارتاپ ویکند طراحی شده است تا خروجیهای آنها در شتابدهنده دیجیتال سلامت مستقر شوند که یکی از آنها استارتآپ ویکند «سایکاپ» است؛ سایکاپ، استارتآپ ویکندی در رابطه با موضوعات روانشناسی، روانپزشکی و علوم رفتاری است.
اسدی گفت: ممکن است کسی بخواهد سایت مشاوره راهاندازی کند، از راه دور مشاوره بدهد، رزرو مطب و یا تستهای هوش و شخصیت انجام دهد، این ایدهها را میتواند به صورت یک بوم مدل کسب و کار طراحی کند، در این رویداد ثبتنام کنند، این ایدهها داوری میشوند و از میان این ایده ها، چند ایده انتخاب میشود و در مرکز نوآوری مستقر میشوند.
وی افزود: تا پایان سال نیز قرار است سه مرکز نوآوری سلامت دیجیتال راه اندازی شود. اگر هر کدام از این سه مرکز ۳۰ استارت آپ جذب کنند تا پایان سال نزدیک به ۱۰۰ استارتآپ دیجیتال سلامت خواهیم داشت.
اسدی درباره اداره شتابدهندهها گفت: مراکز شتابدهنده اغلب به صورت خصوصی اداره میشود، البته وزارت بهداشت تلاش دارد که کاتالیزور شود تا راهاندازی این مراکز را تسریع کند، اگر این مراکز به صورت دولتی اداره شوند مشکل ایجاد میشود، وقتی شتابدهندهها زیر نظر وزارت بهداشت باشند یعنی قوانین وزارت بهداشت را رعایت میکنند، اما وزارت بهداشت مالک آنها نیست.
وی افزود: وزارت بهداشت، مرکز نوآوری سلامت دیجیتال را حمایت میکند، برای راهاندازی تجهیزات میدهد، اما تلاشمان این است بعد از راهاندازی به بخش خصوصی واگذار شود.
اسدی گفت: نخستین جشنواره رسانههای دیجیتال سلامت به ریاست سید محمدهادی ایازی و دبیری امیرحسین اسدی، با شعار «نبض اجتماعی شدن سلامت» از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری موسسه آوای هنر سلامت ۲۵ و ۲۶ مهر برگزار میشود.
فراخوان و همه اخبار و اطلاعات جشنواره رسانههای دیجیتال سلامت در سایت www.hdmf.ir قابل دسترسی است.