پخش زنده
امروز: -
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت : نرخ چند قلم کالای عرضه شده در شعب یکی از فروشگاه های معتبر زنجیره ای را با نرخ اعلامی سازمان حمایت از مصرف کنندگان مقایسه کرده ایم و به گرانفروشی 300 درصدی رسیده ایم.
گرانفروشی 300 درصدی برخی کالاها در فروشگاه زنجیره ای
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت : نرخ چند قلم کالای عرضه شده در شعب یکی از فروشگاه های معتبر زنجیره ای را با نرخ اعلامی سازمان حمایت از مصرف کنندگان مقایسه کرده ایم و به گرانفروشی 300 درصدی رسیده ایم.
سید یاسر رایگانی در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: برای مثال نرخ زعفران درجه یک هر گرم 38 هزار ریال مصوب شده که در این فروشگاه 42 هزار و 500 ریال عرضه می شود و نبات شاخه درشت به ازای هر کیلوگرم 52 هزار ریال مصوب شده که در این فروشگاه 200 هزار ریال عرضه می شود؛ مویز بدون هسته به ازای هر کیلو 35 هزار تومان مصوب شده که در این فروشگاه 53 هزار تومان عرضه می شده و نخودچی دو آتشه هم که به ازای هر کیلو 18 هزار تومان تصویب شده در این فروشگاه ها 26 هزار تومان عرضه می شود.
وی گفت: البته در این خصوص قیمت چندین کالای دیگر هم مقایسه شد که در مجموع به این نتیجه رسیدیم که 300 درصد افزایش قیمت داشته است و در این خصوص از سازمان حمایت و مسئولان اصناف و اتحادیه ها درخواست داریم پرونده های تخلف را به ما ارسال کنند.
رایگانی افزود: ما هم اکنون شاهد مخدوش شدن قیمت ها یا درج نکردن قیمت ها در کارخانه های تولیدی هستیم و در سطح عرضه هم گاهی شاهد افزایش 300 درصدی قیمت ها هستیم اما سازمان تعزیرات سازمانی رسیدگی کننده است و تا تخلفی به ما ارجاع نشود نمی توانیم برخورد کنیم.
وی گفت: در این مدت اتحادیه ها و اصناف پرونده های بسیار بسیار محدودی به ما ارجاع داده اند و برای مثال ما با افزایش بسیار زیاد قیمت در تخمه آفتابگردان و تن ماهی مواجهیم که هیچ ارتباطی به نوسانات ارز ندارد و تا چند ماه پیش تولید کنندگان این کالاها را با تخفیف بسیار بالا عرضه می کردند.
رایگانی از کم فروشی برخی کالاها نیز به ویژه در ماه های اخیر انتقاد کرد و از سازمان استاندارد خواست در این خصوص نظارت بیشتر کند چرا که برای مثال وزنی که روی بسته بندی درج شده است به هیچ عنوان در برخی کالاها واقعی نیست و ما در برخی اقلام خوراکی مانند بیسکویت و کلوچه ها مصداق کم فروشی را ملاحظه می کنیم.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی درباره اینکه می گویید تعزیرات مرجع رسیدگی کننده است ایا بهانه ای برای شانه خالی کردن از وظایفتان نیست؟ افزود: ما بر اساس قانون باید شکایت های ارسالی را رسیدگی کنیم و البته در قالب گشت مشترک می توانیم خودمان ورود کنیم اما مگر بضاعت گشت مشترک در همین تهران چقدر است؟ در این بخش باید اتحادیه ها ورود کنند اما متأسفانه در بخش تخلفات خودروسازان حتی یک پرونده از خودروسازان داخلی به ما ارجاع نشد.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا در خصوص تخلفات و گرانفروشی فروشگاه های زنجیره ای ورود نمی کنید ؟ گفت: ما در تعطیلات نوروز امسال بزرگترین فروشگاه زنجیره ای را به دلیل توزیع آجیل تاریخ مصرف گذشته جریمه کردیم و دو هفته پیش هم برای یکی از بزرگترین فروشگاه های زنجیره ای به اتهام گرانفروشی تشکیل پرونده شد.
رایگانی گفت: هیچ صنفی در این کشور نیست که اتحادیه نداشته باشد و مرجع اعلام تخلف هر صنف به سازمان تعزیرات، اتحادیه آن است و شما خبرنگاران از مسئولان اتحادیه بپرسید که چند پرونده تخلف به سازمان تعزیرات ارجاع داده اند.