پخش زنده
امروز: -
رئیس دانشگاه صدا و سیما تنوّع و تکثّر تولیدات در رادیو و تلویزیون را منوط به احیاء و تقویت بخش فیلمنامه نویسی دانست.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما؛ دکتر شهاب اسفندیاری در هم اندیشی برنامه سازان، استادان و مدیران حوزه فیلم و مجموعه تلویزیونی با موضوع بررسی راهکارهای تأسیس رشته تحصیلی فیلمنامه نویسی گفت: در سالهای گذشته به سبب برون سپاری بخشی از تولیدات تلویزیونی، شاهد اُفت و تضعیف تخصصهایی همچون تهیه کنندگی و فیلنامه نویسی بوده ایم. این ضعف به مرور بر کیفیت تولیدات سازمان صدا و سیما تأثیرگذار خواهد بود.
وی افزود: ریاست سازمان صدا و سیما به منظور رفع این آسیب، دستور تقویت بخش فیلمنامه نویسی را با راه اندازی رشته تخصصی فیلمنامه نویسی در دانشگاه صدا و سیما صادر کردند.
رئیس دانشگاه صدا و سیما گفت: در باب فیلمنامه نویسی باید جوانان با استعداد و با انگیزه شناسایی شده و با طی کردن دورههای آموزش دانشگاهی وارد فضای حرفهای خواهند شد، زیرا احیا و تقویت بخش فیلمنامه نویسی به تنوّع و تکثّر تولیدات رسانهای در رادیو و تلویزیون منجر خواهد شد.
دکتر اسفندیاری افزود: در این کارگروه تخصصی و با حضور استادان و صاحب نظران سینما، رادیو و تلویزیون، موضوع رشته فیلمنامه نویسی مطرح و مباحثی تحت عنوان پرورش نیروی خلاق فیلمنامه نویس و کارگاههای فیلمنامه نویسی تحت نظارت استادان این رشته مورد بررسی قرار میگیرد.
رئیس دانشگاه صدا و سیما گفت: موضوع دوم طرح درس فیلمنامه نویسی است که مورد بررسی قرار میگیرد تا با نهایی شدن آن، طرح درس مربوطه برای بررسی و تصویب نهایی به وزارت علوم ارسال شود.
در این هم اندیشی علاوه بر دکتر اسفندیاری، دکتر محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی، دکتر کاظم نظری رییس دانشکده تولید رادیو و تلویزیون، دکتر امین صدیقی مدیرکل فیلمنامه نویسی سیمافیلم، دکتر مسعود نقاش زاده معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی، دکتر فارس باقری کارگردان، فیلم نامه نویس و استاد دانشگاه، مجید رضابالا معاون اسبق سیما فیلم، مدیر و برنامه ساز پیشکسوت تلویزیون، دکتر سجادی صدر مدیرگروه تلویزیون دانشکده تولید دانشگاه صدا و سیما، حجت الاسلام علی جعفری پژوهشگر و کارشناس ارشد فرهنگی سازمان هنری اوج، حسین حسنی کارشناس فیلم و سریال سازمان هنری و رسانهای اوج، مهندس شعیب حسینی مدیر واحد تولید دانشجویی دانشکده تولید دانشگاه صدا و سیما حضور داشته و ایدهها و نظرات خود را درباره طرح درس فیلم نامه نویسی ارائه کردند.
در ادامه این نشست دکتر اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی با بیان اینکه متأسفانه در سازمان صدا و سیما عنوان شغلی فیلمنامه نویس وجود ندارد، گفت: پار سال در جشنواره فیلم فجر ۱۸ فیلم، نام فیلمنامه نویس و کارگردان و در ۶ فیلم نیز نام تهیه کننده و کارگردان و فیلمنامه نویس یکی بود، از این رو این چالش به خوبی بر ضرورت راه اندازی رشته تخصصی و دانشگاهی فیلمنامه نویسی اشاره دارد.
همچنین دکتر نظری رئیس دانشکده تولید رادیو و تلویزیون دانشگاه صدا و سیما گفت: یکی از دغدغههای مهم مقام معظم رهبری در حوزه هنر، جدی گرفتن موضوع فیلمنامه نویسی بوده و هست. بطوری که چندین بار بصورت شفاهی و مکتوب بر این موضوع تأکید داشته اند.
وی افزود: ریاست سازمان صدا و سیما هم پیگیر راه اندازی این رشته تحصیلی هستند و این کارگروه به صورت جهادی در صدد اجرایی شدن منویات مقام معظم رهبری و دستور رییس رسانه ملی در این بخش است.
نظری گفت: آموزش یکی از پیش شرطهای فیلمنامه نویسی است و دانشکده تولید دانشگاه صدا و سیما خود را ملزم به راه اندازی این رشته میداند.
وی افزود: تجربههای سالهای گذشته نشان میدهد که همکاری شبکههای رادیویی و تلویزیونی با دانشجویان این دانشگاه به تولید فیلمنامههای بامحتوایی منجر شده است.
نظری گفت: تمام نیازهای سازمان در بخش فیلمنامه نویسی در این طرح درس پیشنهادی مقطع کارشناسی آورده شده است.
وی افزود: در مقطع کارشناسی ارشد نیز رشته فیلمنامه نویسی با چهار گرایش تخصصی تعریف شده تا در این کارگروه مطالعه و بررسی و در نهایت طرح درس و رشته فیلمنامه نویسی برای وزارت علوم ارسال شود.
دکتر نقاش زاده معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی نیز گفت: متأسفانه سازمان صدا و سیما به دانش آموختگان دانشگاه صدا و سیما نگاهی اداری دارد که این نگاه مناسب مشاغل تولیدی به خصوص فیلمنامه نویسی نیست، همین امر باعث مهجور ماندن این شغل شده است.
وی افزود: داشتن تیم خلاق در فرآیند تولیدی رسانهای بسیار مهم است و منشاء این خلاقیت از فیلمنامه آغاز میشود، برای راه اندازی رشته فیلمنامه نویسی در دانشگاه صدا و سیما، ضروری است ابتدا نگاهی به مهمترین دانشگاههای هنری دنیا داشته باشیم تا ببینیم آنان چه طرح درسهایی برای این رشته خاص تدارک دیده اند.
در ادامه جلسه حجت الاسلام علی جعفری کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانهای سازمان هنری اوج گفت: ایده پردازی از ضروریتهای درس و شغل فیلمنامه نویسی است و دانشگاه صدا و سیما باید سعی کند دانشجویانی ایده پرداز و نوآور تربیت کند.
دکتر باقری کارگردان، فیلمنامه نویس و استاد دانشگاه افزود: وجود رشته فیلمنامه نویسی نه تنها در مقطع کارشناسی بلکه برای مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه صدا و سیما ضرورت دارد.
وی گفت: امروزه شاهد فقر ایده و نوآوری در تولیدات سینمایی و تلویزیونی هستیم، در سینمای امروز جهان خلاقیت و ایده پردازی به عنوان یک تخصص مطرح است، دانشگاه صدا و سیما با تدریس تخصصی آن میتواند هم به تلویزیون و هم به سینما کمک شایان توجهی کند.
همچنین حسین حسنی کارشناس فیلم و سریال سازمان هنری و رسانهای اوج گفت: قبل از مطالعه صرف مبانی فیلمنامه نویسی باید به ایجاد انگیزه در میان نویسندگان اهمیت داد.
وی افزود: در کشور ما فیلمنامه نویسان از درآمد اندکی بواسطه نویسندگی برخوردار هستند، این آورده اندک به عزت نفس و جایگاه و شأن اجتماعی ایشان صدمه میزند لذا شاهد هستیم که فیلمنامه نویسان برای کسب شهرت و درآمد بیشتر به سمت کارگردانی گرایش پیدا میکنند.
در این جلسه دکتر امین صدیقی مدیرکل فیلمنامه نویسی سیمافیلم گفت: در تلویزیون فقر سناریو و فیلمنامه نویسی بیشتر از سینما مشهود است؛ بنابراین تاکید دانشگاه صدا و سیما بیشتر روی این امر باشد که نویسنده خلاق پرورش دهد و از تربیت صرف کارشناس اداری و سازمانی پرهیز کند.
مجید رضا بالا معاون اسبق سیما فیلم، مدیر و برنامه ساز پیشکسوت تلویزیون با اشاره به اهمیت مسایل مالی و معاش فیلمنامه نویسان گفت: وجود مدیران آشنا به تکنیک و تخصص فیلم و مجموعه تلویزیونی در سازمان صدا و سیما بسیار ضروری است؛ مدیری که با فیلمنامه نویسی آشنا نباشد نمیتواند تولیدات فاخری را در زمان مدیریت خود به مخاطب رسانه ارائه دهد.
در پایان جلسه دکتر سجادی صدر طرح درس اولیه فیلمنامه نویسی را به حاضران جلسه ارائه و توضیح داد.