پخش زنده
امروز: -
مراجع تقلید جلوگیری از نفوذ فرهنگ سکولار غربی در کتب دانشگاهی و نیز ضرورت اسلامی سازی علوم انسانی را مورد توجه قرار دادند و گفتند:نهادنمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها در این زمینه رسالت بسیار خطیری دارد .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز قم و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مراجع تقلید آیت الله مکارم شیرازی در دیدار حجت الاسلام مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاهها و جمعی از معاونان، با بیان این که فعالیتهای نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها امیدوار کننده است، گفت: بخواهیم یا نخواهیم بنیان گذاری دانشگاهها در کشور ما از غرب صورت گرفته و دشمنان همیشه تلاش کردند که حوزههای دینی را از غیر دینی جدا کنند.
وی افزود: بنابراین هدف علمی و سیاسی هر دو برای تأسیس دانشگاهها صورت گرفت و در عین حال دانشگاه امری اجتناب ناپذیر است، چراکه علم چیزی است که در هر شرایطی ضرورت دارد، بنابراین هرگز نمی توان دانشگاه را حذف کرد بلکه باید مشکلات آن را اصلاح کرد.
این مرجع تقلید گفت: نکته دیگر آن است که غربیها سعی کردند فرهنگ خودشان را در دروس دانشگاهی جاسازی کنند و آن را به دانشجویان منتقل کنند به ویژه کتابهای علوم انسانی که جنبه ترجمه دارد خواه ناخواه این مسائل را در خود دارد؛ به عنوان مثال پیش از انقلاب کتابی در دانشگاه به نام «جامعه شناسی» تدریس میشد که حتی یک کلمه هم از خدا و مذهب در آن وجود نداشت بلکه در مورد مذهب و پیدایش آن به جهل و ترس بشر تمسک کرده بود.
وی با اشاره به این که یکی از وظایف مهم نهاد نمایندگی ولی فقیه این است که کتابهایی که جنبه ترجمه دارد را به خوبی بررسی کند، افزود: شما میتوانید با بررسی دقیق، بخش هایی از کتابهای ترجمه ای را که فرهنگ ضد دین و سکولار را ترویج میکند، شناسایی و از کتاب حذف کنید.
آیت الله مکارمشیرازی تأکید کرد: مسأله دیگر آن است که آینده کشور به دست کسانی است که از حوزه و دانشگاه فارغ التحصیل میشوند و اگر این دو با یکدیگر هماهنگی و اتحاد نظر داشته باشند، وقتی وارد تشکیلات میشوند دوگانگی نخواهند داشت.
این مرجع تقلید گفت: باید کاری کرد که دو قشر حوزوی و دانشگاهی با یکدیگر کاملا آشنا شوند چراکه آینده کشور و انقلاب اسلامی در دست این دو قشر است؛ همچنین برای این که از اجرای دقیق اسلام در دانشگاه مطمئن باشیم سه مسأله استاد، برنامه و کتاب درسی اهمیت زیادی دارد.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که این سه مسأله با یکدیگر در ارتباط هستند، خاطرنشان کرد: باید نظارت به صورت کلی و دقیق شکل بگیرد چراکه به طور مثال اگر برنامه درست باشد ولی کتابهای خوبی نداشته باشیم به نتیجه نمی رسیم.
وی افزود: پیش از انقلاب در میان دانشگاهها این تفکر ترویج میشد که افکار روحانیت مربوط به صدها سال پیش است و کسانی که وارد دانشگاه میشوند با مذهب خداحافظی میکنند و هدفشان این بود که هر دو قشر را از هم دور کنند، ولی وقتی با همکاری این دو نهاد بزرگ انقلاب اسلامی رقم خورد فهمیدند که اشتباه کردهاند و به همین دلیل بسیار عصبانی بودند.
آیت الله مکارمشیرازی گفت: خارجیها روی جدایی حوزه و دانشگاه به ویژه از طریق فضای مجازی تلاشهای گسترده ای دارند که این هم از مسائلی است که باید روی آن حساس باشید.
وی با اشاره به اینکه با این وضعیت، ایستادن در مقابل شیطنتهای فضای مجازی کار آسانی نیست ولی با شجاعت باید ایستاد، یادآور شد: در عین حال باید امیدوار باشیم و بدون حالت انفعالی کارهای جدی در این زمینه داشته باشیم.
آیت الله نوریهمدانی هم در دیدار رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاهها با اشاره به ضرورت توجه جدی به سه عنصر متون درسی، استاد و شاگرد در دانشگاه تأکید کرد که امروز اسلامی سازی علوم انسانی ضرورتی غیر قابل انکار است
با بیان این که کار در دانشگاه فعالیتی بسیار مهم و مقدس است، اظهار داشت: از اهل بیت(ع) وارد شده است: «عاقل کسی است که زمان خود را درست بشناسد و وظیفه خود را بر اساس آن شناخت درست تنظیم کند».
وی افزود: انقلاب اسلامی در زمان ما به وقوع پیوست که تحولی در کل جهان ایجاد کرد و در نتیجه آن دو مرکز مهم یعنی حوزه و دانشگاه بیشتر به چشم آمد، بنابراین کار در این دو مرکز بسیار مهم و حساس است و عملی ساختن برنامه هایی که دارید نیز بسیار مهم و البته مشکل است.
این مرجع تقلید گفت: مسأله اول تاریخ تمدن اسلامی حوزه های علمیه است که امروز باید برای کل دنیا مشخص شود، چراکه قرن ها کشورهایی امثال کشور ما زیر سیطره استکبار قرار داشت و در دانشگاه ها این تفکر وجود داشت که پدیدآورنده علوم غرب بودند در حالی که باید ثابت کنیم همه علوم از اسلام سرچشمه گرفته است.
وی با اشاره به این که اسلام بنیان گذار تمدن گسترده در کل جهان بود، خاطرنشان کردند: تمام دنیا برای برداشت های علوم از اسلام استفاده کرده اند به همین جهت بخش عمده ای از اصطلاحات علوم تجربی به زبان عربی است چراکه دانشمندان این علوم مسلمانانی بودند که با آیات و روایات مأنوس بودند.
آیت الله نوریهمدانی تأکید کردند: کسانی که از اسلام استفاده کردند در حقیقت نمک خورده و نمکدان شکسته هستند و در نتیجه مردم فکر میکنند که علوم از غرب آمده است؛ به عنوان مثال در منابع دینی ما وجود دارد که برخی کرات دیگر قابلیت سکونت دارند ولی امروز کشف این مسأله را به یکی از دانشمندان غربی نسبت داده اند.
وی عنوان کردند: شما باید در اثبات کنید که تمام علوم ساخته و پرداخته اسلام و علمای بزرگ دین بوده است؛ در هر صورت در دانشگاه سه عنصر اساسی وجود دارد، عنصر اول علوم و معارفی است که تدریس می شود که باید تلاش کنیم اسلامی باشد نه غربی.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که الهیات، جامعه شناسی، روانشناسی و سایر علوم انسانی دیگر باید با رویکرد قرآنی و روایی به درستی تبیین و ارائه شود، خاطرنشان کردند: مسأله دیگر آن است که دشمنان ما تلاش کردند حوزه و دانشگاه را از یکدیگر جدا کنند، بنابراین باید سعی کنیم این دو مرکز مهم را با هم آشتی بدهیم.
آیت الله نوری همدانی گفت: باید نظارت جدی بر اسلامی بودن دانشگاه ها و دروس شکل بگیرد، مناظره و بیان مسائل به صورت علمی مشکلی ندارد ولی نباید اساتیدی در دانشگاه ها باشند که با اساس اسلام و نظام اسلامی و انقلاب در تضاد باشند چون همیشه افراد عنود و لجوج در همه مراکز از جمله دانشگاه ها وجود دارد.
آیت الله نوریهمدانی افزود: بنابراین عنصر دوم اساتید هستند چراکه عقیده و اخلاق و منش استاد بسیار در شاگردان تأثیر می گذارد، چراکه در یک نظام اسلامی باید دانشگاه های ما با اخلاق و امانت و درستی و پاکی توأم باشند.
وی با تأکید بر این که عنصر سوم در دانشگاه ها دانشجویان هستند، یادآور شد: شما باید ارتباط خود را با این قشر عظیم قطع نکنید، چراکه خداوند افراد را متفاوت آفریده است و برای شناخت شخصیت هرفردی باید با او در ارتباط بود.
این مرجع تقلید گفت: شما باید همچون یک پدر مهربان در کنار شاگردان باشید همچنانکه از شیخ عبدالکریم حائری که مؤسس حوزه های علمیه بود اول به عنوان یک پدر مهربان برای طلاب و بعد از آن به عنوان استاد و مدیر یاد می شود.
وی با اشاره به این که دانشگاه ها باید در مسیر علمی گام های جدی بردارند، گفت: یکی از فعالیت هایی که می توانید داشته باشید این است که برای افراد انقلابی درس خوان و اهل معرفت تشویق هایی در نظر بگیرد و برای افرادی که اهمیت کمتری به درس می دهند راه کارهایی برای تقویتشان ارائه بدهید.
وی با اشاره به این که دانشگاه ها باید در مسیر علمی گام های جدی بردارند، گفت: یکی از فعالیت هایی که می توانید داشته باشید این است که برای افراد انقلابی درس خوان و اهل معرفت تشویق هایی در نظر بگیرد و برای افرادی که اهمیت کمتری به درس می دهند راه کارهایی برای تقویتشان ارائه بدهید.
حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاهها با ارائه گزارشی از فعالیتهای این نهاد گفت: این نهاد 210 دفتر در دانشگاه های سراسر کشور دارد و 210 طلبه که عمدتا از طلاب موفق و فعال حوزه علمیه هستند در آن ها مشغول فعالیت اند.
وی با بیان اینکه حدود 10 هزار استاد و مدرس داریم که هزارو300 نفر از آن ها عضو هیئت علمی هستند افزود: در سال حدود 100 هزار واحد درسی معارف و 50 هزار کلاس درس داریم.
رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاهها با بیان اینکه بیش از 80 هزار استاد در کارگاه های آموزشی ما شرکت کردند، گفت: بخشی از ارائه دروس به صورت مجازی برگزار می شود و در حال حاضر 700 هزار نفر عضو پایگاه مجازی ما هستند و بیش از 170 نوع عنوان درسی در آن ضبط شده و موجود است.