پخش زنده
امروز: -
ورود ایموجیها به نوشتار کاربران در دنیای آنلاین، تحولی بزرگ در دنیای دیجیتال و ارتباط بین کاربران ایجادکرده است.
چکیده مصاحبه پژوهشی:
ـ ورود ایموجیها به نوشتار کاربران در دنیای آنلاین، تحولی بزرگ در دنیای دیجیتال و ارتباط بین کاربران ایجادکرده است.
ـ ایموجیها در یک شکل کوچک، مفاهیم را بهتر از کلمات ارائه میدهند.
ـ در حال حاضر ۳.۲ میلیارد نفر از مردم جهان به اینترنت دسترسی دارند و بیش از ۹۲ درصد از این افراد بهصورت منظم از ایموجی در مکالمات خود استفاده میکنند. ایموجی، روزانه در بیش از ۶ میلیارد پیام متنی مورد استفاده قرار میگیرد.
- بیشتر از دو هزار و هفتصد ایموجی تاکنون به ثبت رسیدهاند و سال گذشته ایموجی خنده و گریه رتبه نخست استفاده را کسب کردند.
پژوهش خبری صدا وسیما: ایموجی ها صورتکهای رنگی هستند که به جای ما لبخند میزنند، گریه میکنند و عصبانی میشوند؛ صورتکهایی که زحمت همه عواطف ما را به دوش میکشند؛ این شکلکها در سال ۲۰۰۹ در سیستم «ایمیل» و «جیمیل» پدیدار شدند و به سرعت مورد استقبال کاربرانی قرار گرفتند که در مکالمات اینترنتی روزانه خود آنها را رد و بدل میکردند.در این چارچوب در مصاحبه پژوهشی با نگين يشمي، متخصص طراحي رفتار در حوزه فناوري اطلاعات، موضوع: «کاربرد ایموجی ها یک مهارت ارتباطی؟!»، را با طرح سئوالات زير مورد بررسي و واکاوي قرار داديم:
پیشینه ایموجی به چه زمانی برمی گردد؟
ایموجی ها نخستین بار توسط ژاپنی ها ساخته شدند؛ ایموجی پدیدهای پرطرفدار در شبکه های اجتماعی است؛ کلمه ایموجی: از ترکیب سه واژه ژاپنی ساخته شده است؛ ای به معنی تصویر ، مو به معنای نوشتن، و جی به معنی شخصیت. ایموجی ها برای مقاصد خاص مثل آسان کردن ارتباط در سیستم نوشتاری تلفن همراه خلق شده اند. ایموجی ها برای بیش از یک دهه منحصرا متعلق به ژاپن بود تا اینکه در سال 2010 ، صنعت استاندارد سازی کدها [1] وارد عمل شد و حاصل این فعالیت، ظهور 722 ایموجی در همان سال در دو سیستم عامل آی او اس و اندروید بود و در پی آن استفاده گسترده از ایموجی از سال 2012 آغاز شد. امروزه 2789 ایموجی در لیست رسمی UNICODE (صنعت استاندارد سازی کدها) وجود دارد؛ سال گذشته ایموجی خنده و گریه رتبه نخست استفاده را کسب کردند.
پژوهش خبری : ایموجی چیست و چه کاربردی دارد؟
نگين يشمي، متخصص طراحي رفتار در حوزه فناوري اطلاعات: ایموجی[2] راه ارتباطی غیرنوشتاری در پیامهای نوشتاری است که معمولا برای نمایش احساس یا حالت بدن و چهره به مخاطب استفاده میشود؛ تا بتوان مفاهیم بیشتری را منتقل کرد. طبیعتا در محیط چت نوشتاری نشان دادن حالت میتواند به درک بهتر مخاطبان از هم کمک کند. ایموجیها اولین بار در ژاپن ایجاد شدند و پس از آن در همه دنیا مورد استفاده قرار گرفتند.
پژوهش خبری : استفاده از ایموجی به جای بیان مستقیم و یا متنی به لحاظ ارتباطی چگونه تفسیر می شود؟
نگين يشمي، متخصص طراحي رفتار در حوزه فناوري اطلاعات: ایموجی بنا است به عنوان یک تصویر واسط حالت فردی را به فرد دیگر منتقل کند. این انتقال میتواند تحتتاثیر عواملی قرار بگیرد یا با همراهی چیزهای دیگر(مثلا پیام صوتی) انتقال بهتری را انجام دهد. چون این ارتباط بصری است و توسط یک واسط انجام میشود؛ اگر واضح نباشد؛ ممکن است در بیننده تفاسیر مختلفی را فراخوانی کند و بیننده نتواند تشخیص دقیقی از حال فرستنده بدهد. این تشخیص نادرست میتواند سبب نمایش واکنش اشتباه در بیننده شود.
پژوهش خبری : اشتباه استفاده از ایموجیها چه تبعاتی دارد؟
نگين يشمي، متخصص طراحي رفتار در حوزه فناوري اطلاعات: ممکن است حرف یا حالتی را به اشتباه منتقل کند و از هدفش که انتقال واضحتر اطلاعات است دور شود. همچنین ممکن است در جای اشتباهی استفاده شود و موجبات بدفهمی را فراهم کند.
پژوهش خبری : چه نسلی بیشتر از ایموجی ها استفاده می کنند؟ آیا ایموجی می تواند آسیب زا باشد؟
نگين يشمي، متخصص طراحي رفتار در حوزه فناوري اطلاعات: نسل امروز (نسلی که در اصطلاح دیجینیتیو هستند.) بهتر با ایموجیها ارتباط برقرار کنند و برای نمایش حالات و احساساتشان از آنها بیشتر استفاده کنند. تصور نمیکنم استفاده از ایموجی بتواند آسیب فرهنگی جدی ایجاد کند. ایموجیها برای برقراری ارتباط سادهتر استفاده میشوند و از بستر فرهنگی ژاپنی استخراج شدهاند اما محتوای غیراخلاقی یا ضدفرهنگی ندارند و آسیبزا نیستند.
پژوهش خبری: چرا استفاده از ایموجی ها گسترش یافته است؟
نگين يشمي، متخصص طراحي رفتار در حوزه فناوري اطلاعات: سهولت انتقال پیام و راحتی استفاده و نشان دادن احساسات از راه دور و به صورت غیرمستقیم میتواند از دلایل این اقبال باشد. ویو ایوانس معتقد است: ایموجی باعث شده است توانایی ما در عصر دیجیتال برای برقراری ارتباط، بیش از پیش تقویت شود. گفتن اینکه استفاده از ایموجی یک گام رو به عقب است، مثل این است که بگویید نباید در زمان صحبت رو در رو با دیگران، برای ادای بهتر کلمات از حالات چهره یا از دستها استفاده کرد.[5]
پژوهش خبری : استفاده از ایموجی ها به چه میزان آموزش نیاز دارد؟
نگين يشمي، متخصص طراحي رفتار در حوزه فناوري اطلاعات: ایموجیها مدل سادهای از اتفاقات را نشان میدهند که سواد رسانهای خاصی را نیاز ندارد و استفاده مداوم از آنها خودبخود کاربر را آموزش میدهد. البته گاهی بعضی از ایموجیها که گویا نیستند ممکن است در فرهنگی به معنای دیگری استفاده شوند. فکر نمیکنم آموزش نیاز باشد هر چند میتوان معنی ایموجیها را از سایت آن پیدا کرد و سعی کرد از استفادهی اشتباه آنها جلوگیری نمود.
کلام آخر
با پیشرفته شدن دنیای تکنولوژی و از طرفی دیگر شلوغ شدن زندگی روزمره و ماشینی شدن آن، استفاده از استیکر و ایموجی برای بیان احساسات و ارتباط با دیگران بسیار افزایش پیدا کرده است. کاربران از راه ارسال ایموجی و استیکرها سعی میکنند تا ارتباط روزمره خود با دیگران را ادامه دهند و تماسهای تلفنی به مرور جای خود را به این موارد داده است.
شخصیتهایی که در استیکرها به محبوبیت میرسند، پای خود را از نرمافزارها به دنیای انسانها نیز کشاندهاند و اثرات آنها را اغلب بر روی لباس افراد میبینیم. برخی از کاربران نیز با وجود اینکه با چهرههای معروف دنیای کارتون و انیمیشن ناآشنا هستند، اما شخصیتهای ایموجی و استیکرها را به خوبی میشناسند. برخی ایموجیها نیز میان گروهی از کاربران دارای معنی خاصی است
آنچه مسلم است این روزها زمان از هرچیز دیگری باارزشتر است و کاربران تمایل دارند تا پاسخهای سریع دریافت یا ارسال کنند و به کارهای دیگر برسند. ایموجیها در این زمینه به کمک انسانها آمدهاند. تحقیقاتی که به تازگی صورت گرفته نشاندهنده این است که ۸۵ درصد نوتیفیکیشنهایی که با ایموجی همراه هستند، معمولا توسط کاربران باز میشوند و تمایل کاربران به پاسخ به ایموجیها بیشتر از متن است. همچنین اپلیکیشنهایی که دارای ایموجی هستند، اغلب بیشتر دانلود میشوند.
پژوهش خبری // مهدی ناجی
-----------------------------------------------------
[1] - صنعت استاندارد سازی کدها: UNICODE
[2] - لغت emojy یک عبارت ژاپنی است که از ترکیب تصویر (e) و حرف (moji) تشکیل شده است. ایموجی هم شبیه اسمایلی است. با این تفاوت که به صورت انسان محدود نیست و هر نوع تصویر و علامت و شکل دیگر را شامل میشود. به همین علت دیگر نمیشود آن را به صورتک (که به عنوان معادل اسمایلی به کار میبریم) ترجمه کرد به همین علت از ترجمهی شکلک استفاده میشود. امروز تقریباً همهی کیبوردهای موبایل، به شما اجازه استفاده از ایموجی میدهند. همچنین بسیاری از نرمافزارهای پیام رسان از ایموجیهای خاص خود استفاده میکنند.