پخش زنده
امروز: -
قائم مقام شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: بر اساس طرح ایجاد فرودگاههای نسل سوم، در صورت وجود تقاضا برای ساخت فرودگاه جدید در یک منطقه، ابتدا ایجاد فرودگاه جدید باید در کمیته دائمی فضای کشور (سازمان هواپیمایی کشوری) به تصویب برسد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسین اسفندیاری گفت: بر اساس طرح ایجاد فرودگاههای نسل سوم، در صورت وجود تقاضا برای ساخت فرودگاه جدید در یک منطقه، ابتدا ایجاد فرودگاه جدید بایستی در کمیته دائمی فضای کشور (سازمان هواپیمایی کشوری) به تصویب برسد و پس از آن بر اساس ضوابط مشخص شده در طرح، ساخت و بهره برداری از آن میتواند توسط استانداری ها، شهرداریها و یا نهادهای عمومی منطقهای و بخش خصوصی انجام شود.
وی در این باره افزود: با توجه به اینکه کماکان تقاضای ساخت فرودگاه جدید در شهرهای کشور وجود داردو از طرفی ممنوعیت ساخت فرودگاههای جدید توسط بخش دولتی در قانون برنامه ششم را داریم، بنابراین ساخت فرودگاههای نسل سوم که طرح ایجاد آن در شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تهیه و برای تصویب به شورای عالی هواپیمایی کشوری ارائه شده است، در دستور کار قرار گرفته است.
قائم مقام شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: ساخت و بهره برداری از این فرودگاهها بسیار کم هزینهتر از فرودگاههای نسل اول و دوم است و با توجه به ورود هواپیماهای ۶۰ تا ۴۰ نفره به ناوگان شرکتهای هواپیمایی، امکان برقراری پرواز در این فرودگاهها و اتصال آن به فرودگاههای اصلی وجود خواهد داشت.
وی تاکید کرد: موضوع بحث واگذاری فرودگاههای فعلی مطرح نیست و آنچه در برخی رسانهها بازتاب داده شده است، مربوط به فرودگاههای نسل سوم است که طرح آن در شورای عالی هواپیمایی کشوری در انتظار تصویب است.
اسفندیاری در ادامه به تشریح فرودگاههای نسل اول و دوم پرداخت و گفت: فرودگاههای نسل اول بر اساس استانداردها و نیازهای اصلی کشور قبل و بعد از انقلاب ساخته شده اند که حدود ۸۰ تا ۹۰ % پروازها در این فرودگاهها انجام میشود.
وی افزود: فرودگاههای نسل دوم نیز عمدتاً در دهه هفتاد و پس از فرودگاههای نسل اول با هدف رفع محرومیت و توسعه اقتصادی – اجتماعی و با توجه به نقشی که ایجاد فرودگاه وحمل و نقل هوایی در توسعه مناطق دارد و موجب رفت و آمد آسانتر و سریعتر نخبگان دانشگاهیان، تجار، صاحبان کسب و کار، پزشکان و مقامات دولتی و ... میشود، ساخته شده اند.
به گفته اسفندیاری برخی از این فرودگاهها با توجه به کمبود هواپیما و ناوگان مناسب بلا استفاده شدند که اکنون با ورود هواپیماهای کوچک مناسب ۶۰-۴۰ نفره تعدادی از این فرودگاهها فعال شده که از جمله آنها میتوان به فرودگاههای همدان، جهرم، پارس آباد و کلاله و تعداد دیگری از فرودگاهها اشاره کرد.