پخش زنده
امروز: -
خسته بند:در قرارداد اپراتوری با شرکت هندی به هیچ وجه واگذاری سرزمینی، مالکیتی و دائمی صورت نگرفته است و این قرارداد مشابه قراردادهای اپراتوری با بخش خصوصی در سایر بنادر کشور است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از سازمان بنادر و دریانوردی، حسن خسته بند درباره توسعه بنادر کشور و وضعیت حضور اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی چابهار گفت: در ارتباط با حضور اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی چابهار باید تاکید می کنم که به هیچ وجه واگذاری سرزمینی، مالکیتی و دائمی به شکرت هندی انجام نشده و اقدام صورت گرفته در قالب قرارداد اپراتوری با بخش خصوصی خارجی است اما متاسفانه برخی به دنبال جوسازی و خودتحریمی هستند.
وی ادامه داد: در همه بنادر شاهد فعالیت بخش خصوصی داخلی در قالب قرارداد اپراتوری هستیم و باید بدانیم که برای اولین بار است که در چابهار بخش خصوصی خارجی در قالب اپراتوری ورود کرده است.
موضوع واگذاری سرزمینی و دائمی، مطرح نیست
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش خصوصی پس از احراز صلاحیت، شرکت در مناقصه و برنده شدن، نسبت به سرمایه گذاری و انجام امور بر حسب قرار داد اقدام می کند، خاطرنشان کرد: این چنین قراردادهایی در شعاع و با سرمایه گذاری مشخص صورت می گیرد و در چابهار نیز چنین روالی مدنظر قرار گرفته است و به هیچ وجه موضوع واگذاری سرزمینی و دائمی مطرح نیست و تحت شرایط و زمان مشخص در قالب فعالیت اپراتوری پروژه واگذار شده است.
در همه دنیا اپراتوری بنادر وجود دارد
خسته بند با بیان اینکه مشارکت با شرکت هندی در قرارداد اپراتوری بندر شهیدبهشتی چابهار برای اولین بار است که مدنظر قرار گرفته، عنوان کرد: در همه بنادر دنیا چنین رویکردی وجود دارد و در برهه زمانی کنونی که به دلیل تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا بخش خصوصی خارجی جرات حضور در ایران را ندارد اقدام بسیار مناسبی صورت گرفته است و نباید به دنبال خود تحریمی باشیم.
وی ادامه داد: این قرارداد به بهبود وضعیت ترانزیتی ایران در منطقه کمک می کند و در راستای اکیدات مقام معظم رهبری و رییس جمهوری به منظور محرومیت زدایی مردم سیستان و بلوچستان، جلوگیری از مهاجرت مردم منطقه، افزایش میزان امنیت و بهبود شرایط است.
افزایش سرعت تخلیه و بارگیری و ترانزیت کالا چابهار
دبیر فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قرارداد مذکور با هندی ها در بندر شهید بهشتی چابهار مشابه قراردادهای منعقد شده با بخش خصوصی داخلی در سایر بنادر کشور است، اظهار کرد: قرارداد اپراتوری مدنظر با هندی ها در بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان اولین تجربه کشور به منظور فعالیت با یک شرکت خارجی تلقی می شود و مشابه قراردادهای مدنظر با بخش خصوصی داخلی است که قطعا می تواند به افزایش سرعت تخلیه و بارگیری و ترانزیت کالا چابهار کمک کند.
در قرارداد اپراتور هندی چابهار تمام قوانین رعایت شده است
همچنین سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بنادر به جهت بحث حاکمیتی و امنیتی قابل واگذاری به شرکت و یا کشور دیگر نیست و این امر نه تنها در مورد ایران صدق نمی کند ضمن اینکه در مورد قرارداد با اپراتور هندی بندر شهید بهشتی چابهار، تمام قوانین رعایت شده است.
اسدالله قره خانی درباره راهبری یکی از ترمینالهای فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار، افزود: بنادر به جهت بحث حاکمیتی و امنیتی قابل واگذاری به شرکت و یا کشور دیگر نیست و این امر نه تنها در مورد ایران صدق نمی کند بلکه در مورد سایر کشورها هم چنین رویکردی وجود دارد و نا آشنا بودن با قوانین به منزله واگذاری یک بندر از جنبه حاکمیتی نیست.
وی ادامه داد: در مورد اپراتور هندی تمام قوانین رعایت شده است و از طرفی شرکت هندی IPGL شریک ایرانی دارد که این امر برای مجموعه های اپراتوری بسیار مناسب است چرا که باعث توسعه فعالیت آنها می شود.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شرکت هندی با حضورش در بندر شهید بهشتی چابهار سلب مالکیتی از سازمان بنادر و دریانوردی نکرده است.
وی با بیان اینکه حضور سرمایه گذار و اپراتور خارجی برای توسعه بنادر اتفاق مهمی است که باید همه مجموعه های توسعه ای به این سمت حرکت کنند، خاطرنشان کرد: حضور هندی ها در بندر چابهار ضمن اینکه به فعال سازی آن کمک می کند باعث می شود که سرمایه گذار و اپراتور با ترانزیت کالا برای ما درآمد ایجاد کند و این امر در شرایط تحریمی ایران بسیار مثبت است.