به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از شبکه تلویزیونی رویترز، وانگ یی وزیر خارجه چین در سفرش به اسلام آباد با مقامات این کشور از جمله عارف علوی رئیس جمهور و عمران خان نخست وزیر دیدار و گفتگو کرد.
در این سفر دو طرف بر گسترش همکاری های دوجانبه و تسریع در ساخت کوریدو اقتصادی چین-پاکستان تاکید کردند.
وزیر خارجه چین در ابتدا با عارف علوی رئیس جمهور جدید پاکستان دیدار و گفتگو کرد.علوی که روز یکشنبه مراسم تحلیف را به جا آورد در نخستین دیدار خود با یک مقام خارجی وزیر خارجه چین را پذیرا شد.او گفت دوستی با چین یکی از سیاست های ملی پاکستان است و در طول پنج دهه گذشته، پاکستان همیشه دوستی خوبی با چین داشته است و این دوستی بر مبنای منافع متقابل بوده است و عمیقا در قلب دو ملت ریشه دارد.
رییس جمهور پاکستان در این دیدار همچنین از طرح چین برای ایجاد راه ابریشم جدید استقبال کرد و اعلام کرد امیدوار است که این طرح منافع محسوسی برای مردم پاکستان به همراه داشته باشد.
دولت جدید پاکستان متعهد به تقویت ساخت کوریدور اقتصادی چین-پاکستان است و مایل است از تجارب چین در زمینه هایی همچون کاهش فقر، مبارزه با فساد و ایجاد شغل استفاده کند.
وانگ یی وزیر خارجه چین هم در این دیدار گفت که روابط دوجانبه و دوستی بین چین و پاکستان با وجود وضعیت داخلی و بین المللی تغییری نیافته است و افزود که سفر وی به منظور برقراری ارتباط با مقامات دولت جدید پاکستان به منظور ادامه و تسهیل همکاری های دو جانبه در همه زمینه ها انجام شده است.
در جریان این نشست، وانگ همچنین به علوی درباره تجربیات چینی ها در مورد کاهش فقر و مبارزه با فساد اطلاعات مفصلی ارائه کرد.
وی تاکید کرد که هدف و خواست چین همراهی نزدیک با پاکستان به طور تقویت و ساخت کوریدور اقتصادی چین-پاکستان و همکاری نزدیک با پاکستان در مسائل بین المللی و منطقه ای است تا از منافع اصلی دو کشور و عدالت بین المللی محافظت شود.
در دیداری جداگانه با وانگ در روز یکشنبه ،عمران خان نخست وزیر پاکستان هم گفت که دولت وی قاطعانه متعهد به ادامه توسعه روابط پاکستان و چین است.
وی گفت که هیچ تردیدی وجود ندارد که کوریدور اقتصادی چین-پاکستان یک پروژه نمادین همکاری اقتصادی دو جانبه و بخش مهمی از طرح ابتکاری راه ابریشم جدید استو پاکستان آماده است تا با چین در ساخت کوریدور اقتصادی چین-پاکستان همکاری کند.
نخست وزیر پاکستان ابراز امیدواری کرد تا از تجربیات چین در زمینه کاهش فقر و مبارزه با فساد در کشورش استفاده کند و اعلام کرد که او منتظر است تا در ماه نوامبر به چین سفر کند و در اولین نمایشگاه بین المللی تجاری چین در شانگهای بازدید کند.
وزیر خارجه چین هم در این دیدار از سخنان عمران خان قدردانی کرد و اعلام کرد که پاکستان خواهان ادامه روابط مستحکم با چین را به عنوان سنگ بنایی برای دیپلماسی خود است و از پاکستان به طور جدی به منظور تسهیل در توسعه کوریدور اقتصادی چین-پاکستان کمک خواهد گرفت.
وانگ یی گفت که چین مایل است که با پاکستان دست به دست هم دهد تا روابط دوجانبه دو کشور به یک الگوی خوب از دوستی و یک ستون صلح و ثبات منطقه ای و نمونه ای از تلاش مشترک برای ساخت مشترک طرح راه ابریشم جدید برای دیگر کشورهای منطقه باشد.
وزیر خارجه چین گفت که طرح احداث کوریدور اقتصادی چین-پاکستان حرکتی را برای توسعه اجتماعی و اقتصادی پاکستان ایجاد کرده است و با توجه به نیازهای پاکستان به همکاری های صنعتی این موضوع گسترش خواهد یافت تا به افزایش اشتغال، گسترش تجارت و بهبود معیشت مردم کمک کند تا بیشتر مردم پاکستان از منافع آن بهره مند شوند.
گفتنی است که کوریدور اقتصادی پاکستان–چین مجموعهای از پروژههای زیرساختی است که هماکنون در سرتاسر پاکستان در حال احداثاند. ارزش اقتصادی آن در ابتدا ۴۶ میلیارد دلار آمریکا بود اما اکنون به ۵۴ میلیارد دلار رسیدهاست. این طرح اقتصادی قرار است با احداث شبکههای حملونقلی مدرن، تولید نیروگاههای انرژی، و ایجاد مناطق ویژهٔ اقتصادی، زیرساختهای کشور پاکستان را بهسرعت مدرن کند و اقتصاد آن کشور را قوت ببخشد. در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۶، محمولههای چینی از راه زمینی به بندر گوادر پاکستان حمل شدند و از آنجا از راه آبی به آفریقا و غرب آسیا فرستاده شدند. به این ترتیب این دالان اقتصادی تا اندازهای عملیاتی شد.
شبکهٔ گستردهای از بزرگراهها و راهآهنها به عنوان بخشی از طرح کوریدور اقتصادی در سرتاسر پاکستان ساخته خواهند شد. طبق برآورد دولت پاکستان، شبکهٔ حملونقل عمدتاً مستعمل این کشور باعث هدررفت منابعی برابر ۳٫۵ درصد تولید ناخالص داخلی پاکستان میشود. شبکههای جدید حملونقل که به عنوان جزئی از طرح دالان اقتصادی ساخته خواهند شد، بنادر گوادر و کراچی را به شمال پاکستان، و نیز غرب چین و آسیای میانه متصل خواهند کرد. بزرگراهی به طول ۱۱۰۰ کیلومتر بین کراچی و لاهور ساخته خواهد شد و شاهراه قراقرم بین راولپندی و مرز چین بازسازی خواهد شد. راهآهن کراچی–پیشاور نیز تا سال ۲۰۱۹ توسعه خواهد یافت و پذیرای قطارهایی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد شد. شبکهٔ راهآهن پاکستان گسترش خواهد یافت تا به شبکهٔ راهآهن چین در کاشغر متصل شود. مدرنیزه کردن شبکههای حملونقلی ۱۱ میلیارد دلار هزینه بر خواهد داشت.
بیش از ۳۳ میلیارد دلار در زمینهٔ زیرساختهای انرژی در پاکستان سرمایهگذاری خواهد شد تا از مشکل کمبود مزمن انرژی در پاکستان بکاهد. در حال حاضر پاکستان بیش از ۴۵۰۰ مگاوات کسری انرژی دارد که زیانی معادل ۲ تا ۲٫۵ درصد تولید ناخالص داخلی را متحمل کشور میکند.
آثار و نتایج احتمالی طرح دالان اقتصادی بر کشور پاکستان با اجرای طرح مارشال از طرف آمریکا در اروپای پس از جنگ جهانی دوم مقایسه شدهاست. مقامات پاکستانی پیشبینی میکنند اجرای این طرح اقتصادی ۲٫۳ میلیون شغل بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ به وجود آورد و رشد اقتصادی کشور را سالانه ۲ تا ۲٫۵ درصد افزایش دهد. با فرض اجرای تماموکمال پروژههای برنامهریزیشده، ارزش سرمایهگذاریها در این طرح به اندازهٔ کل سرمایهگذاریهای خارجی در پاکستان از ۱۹۷۰ تاکنون، و برابر ۱۷ درصد تولید ناخالص داخلی پاکستان در ۲۰۱۵ بوده است.