پخش زنده
امروز: -
لوازم تحریر ایرانی یا خارجی؟
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز زنجان؛یادش بخیر وقتی به روزهای کودکی و مدرسه رفتنمان فکر می کنیم بخشی از خاطرات مان با رنگ و شکل دفترها، مداد سیاهها، جامدادیهای دوستداشتنی و دفترچه های کوچک یادداشت یا دفترهایی که پشت جلد آنها یک حدیث از ائمه (ع) حک شده بود، جان می گیرد.
لوازم تحریری ساده که دنیای شیرینی برایمان رقم زده بود اما دانش آموزان امروز با دنیایی از لوازم التحریرهای رنگارنگی مواجه هستند که انتخاب یک دفتر یا مداد را برایشان سخت کرده از سویی عرق ملی گرایی و از سویی پیش هم کلاسی ها کم نیاوردن آنها را در دوراهی انتخاب بین لوازم التحریر داخلی و خارجی قرار داده است.
این روزها بوی شوق بازگشایی مدارس در کوچه خیابان های شهر پیچیده است و مغازه های لوازم تحریری رونق بیشتری از سایر اصناف دارند.
در این میان اگر چه تکاپوی دانش آموزان و والدین برای خرید لوازم تحریر بیش از حد رونق گرفته اما فروش لوازم تحریر با اشکال غربی بیشترین سهم خرید و فروش بازار را به خود اختصاص داده است به گونه ای که سهم لوازم تحریر داخلی با اشکال اسلامی و ایرانی بسیار اندک و ناچیز است.
خانم بیات مادر یکی از دانش آموزان دبستانی با فرزندش مشغول خرید لوازم تحریر هستند , او می گوید: چند روز است برای خرید لوازم تحریر به بازار می آیم اما فرزندم خیلی بد پسند است و با دیدن اشکال و تصاویر مختلف در انتخاب و خرید مردد است.
وی گفت: اگر چه تنوع رنگ و شکل حک شده بر روی لوازم تحریر به شادابی دانش آموزان کمک می کند اما الگوبرداری آنان از این تصاویر غربی ضعف فرهنگی به شمار می رود زیرا بیشترین خرید دانش آموزان از لوازم التحریر با تصاویر غربی است.
شیخی جامعه شناس و استاد دانشگاه زنجان معتقد است، تصاویر روی لوازم تحریر ماندگاری بالایی در ذهن کودک دارد و دانش آموزان بطور غیرارادی با تصاویری که در ذهن آنها نقش میبندد ارتباط برقرار کرده و نامناسب بودن این تصاویر میتواند عواقب سویی برای کودک به دنبال داشته باشد.
وی گفت: اگر میخواهیم نوشت افزار ایرانی اسلامی در بین دانش آموزان جایگاه خود را بیابد، باید از ابزارهای فرهنگی دیگر مثل داستان، انیمیشن، تئاتر و عروسکهای قوی که در بردارنده مفاهیم و قالبهای ایرانی و اسلامی باشد استفاده شود.
هم اکنون بسیاری از تولیدکنندگان لوازم التحریر یا از دایره رقابت با کشورهای چین، مالزی و تایوان خارج شده اند یا آنکه با توجه به حجم واردات اینگونه لوازم دیگر توان رقابت با این کشورها را ندارند.
قیمت تمام شده محصولات نیز یکی از فاکتورهای مهم مصرف کننده است که کفه ترازو به سمت محصولات داخلی است و همزمان حمایت از کارگر ایرانی و محصولات داخلی نیز موردی است که در محصولات ایرانی بیشتر قابل اعتناست.
نویسنده:رضا علیزاده