پخش زنده
امروز: -
سلبریتی ها بخاطر اینکه زیاد دیده می شوند؛ ماهیتشان قدرتمندترین افراد جهان مدرن است؛ در دنیای سلبریتی ها همه چیز در خدمت شهرت و بالارفتن مقبولیت آنها در میان عامه مردم است.
چکیده نشست پژوهشی:
- در دنیای سلبریتی ها همه چیز در خدمت شهرت و بالارفتن مقبولیت آنها در میان عامه مردم است.
- سلبریتی ها فردگرایی و مصرف گرایی را در جوامع شهری با زیست و سبک زندگی خود ترویج میکنند.
- طرفداران سلبریتی ها در جزیی ترین نمودهای زندگی از آنها تقلید می کنند؛ که از آسیب های جوامع امروز است.
پژوهش خبری صدا وسیما: سلبریتی پدیده جدیدی است؛ که با رسانه ها ساخته می شود؛ سلبریتی ها از راه رسانه، به خانه ها راه پیدا می کنند. رسانه ها با حضور سلبریتی ها، فرهنگ شهرت را گسترش داده اند؛ سلبریتی یک مفهوم مدرن است که به طور مشخص از دهه هشتاد به بعد و به ویژه با شکل گیری فضاهای رسانه ای جدید، اینترنت و شبکه های مجازی جایگاهی جدی و تاثیرگذار در حوزه عمومی پیدا کرد؛ در این چارچوب در مصاحبه پژوهشی با دکتر مهدی مالمیر، استاد دانشگاه موضوع: «فرهنگ سلبريتي پروری؟!» را با طرح سئوالات زير مورد بررسي و واکاوي قرار داديم:
پژوهش خبری : مفهوم سلبریتی در چه زمینه ها، بسترها و شرایطی قابل ردیابی است ؟
دکتر مهدی مالمیر استاد دانشگاه: گرچه کلیدواژه های قدیمی مشهور بودن و مشاهیر میتواند در ادبیات جوامع مختلف تا زمان های خیلی دور ردیابی شود؛ اما مفهوم سلبریتی زاییده فرهنگ مدرن است. از ابتدای شکل گیری این مفهوم در غرب رویکرد به آن آسیب شناسی و سعی بر این بوده است؛ تا از ترویج و نفوذ آن بکاهند. در رویکرد دیگر، رفتار سلبریتی ها برایشان مهم بود. اینکه نشانگان رفتاری آنها چیست؟ رفتارهای انتخاباتی ، اقتصادی آنها چیست؟ رویکرد دیگر این بود که سلبریتی را به مثابه یک کالا تعریف می کردند؛ تحلیل های اقتصادی، فرهنگی به این سمت رفتند؛ اینکه سلبریتی مولود جامعه سرمایه داری[1] است. به عبارت دیگر جامعه سرمایه داری کالایی به نام سلبریتی تولید می کند؛ رویکرد دیگر تحلیل جامعه شناختی از پدیده سلبریتی است؛ که تا حدودی زمینه ها و بسترها و شرایطی که موجب این پدیده شده است و اینکه در جامعه ما کم و بیش با آن مواجه هستیم را شناسایی کنیم.
پژوهش خبری : سلبریتی ها به چند دسته یا طبقه تقسیم می شوند؟
دکتر مهدی مالمیر استاد دانشگاه: موناکو تقسیم بندی سه گانه دارد. قهرمان، ستاره و شبه ستاره. وی معتقد است در سینما میتوان قهرمان، ستاره و شبه ستاره داشت. روژاک تقسی مبندی دیگری دارد: سلبریتی های انتصابی، اکتسابی و انتخابی. انتصابی ها کسانی هستند که بواسطه نسبی که به ارث برده اند. مانند پیوندهای خویشاوندی، متعلق به خانواده یا طبقه مشهور باشند. سلبریتی های اکتسابی: کسانی هستند که با توجه به توانایی آن موقعیت را کسب می کنند. سلبریتی های انتخابی: کسانی هستند که بواسطه صنعت ترویج سرگرمی شکل گرفته اند. پنفیلد طبقه بندی پنجگانه از سلبریتی دارد: قهرمان بخاطر دستاوردهای خودشان مشهور شده اند؛ دسته دوم افراد مشهور که موجب جلب توجه رسانه ها قرار گرفته اند.[2] دسته سوم ستاره ها که بواسطه موفقیتی که در موسیقی، فیلم یا مدل دارند؛ معروف می شوند.[3] دسته چهارم: شخصیت ها هستند؛ که توسط صنعت سرگرمی ساخته می شوند؛ ولی مثل ستاره ها موقعیت جهانی ندارند.[4] دسته پنجم: دسته انگشت نماها هستند: که موقعیت شهرت خود را کاملا از دیگران می گیرند که اینجا وجه آسیبی سلبریتی ها به میان می آید.
پژوهش خبری : تفاوت مشاهیر و سلبریتی چیست؟
دکتر مهدی مالمیر استاد دانشگاه: قهرمانان برای بازه زمانی بلندتر می مانند. استمرارشان در تاریخ خیلی بیشتر از سلبریتی است. آنها مبتنی بر ویژگی ها و خصیصه های درونی هستند؛ قهرمان کنشگری فعال است و قدرت اثرگذاری بیشتر دارند. مشاهیر خودساخته هستند؛ مستعد هستند و استعداد ذاتی دارند. اما سلبریتی ها را رسانه می سازد. سلبریتی مبتنی بر عنصر برجسته سازی است. سلبریتی عنصر متمایزی دارند که دیگران آنرا برجسته می کنند. سلبریتی در مقابل مشاهیر عمر کوتاه مدتتر دارد.
پژوهش خبری : چگونه سلبریتی ها نقش گروه مرجع را ایفا می کنند؟
دکتر مهدی مالمیر استاد دانشگاه: گروه مرجع[5]، گروهی هستند که به نگرش های افراد جامعه شکل می دهند. مرتن معتقد است ما دو گروه مرجع داریم: گروه مرجع استاندارد ساز: که به ايجاد و تقويت استانداردهاي شخص ياري ميرسانند؛ و گروه مرجع هنجارساز: این هنجارها میتواند اعم از مثبت و منفی باشد. گروه مرجع مثبت: كه هنجارهاي آنها پذيرفته ميشود. گروه مرجع منفي: كه هنجارهاي آن طرد ميشود. تئوری دیگر نظریه جامعه مصرفی و نظریه سبک زندگی است که تحت فضای جنگ جهانی دوم شکل گرفت. برخی سلبریتی را به مثابه کالا تعریف میکنند. اینکه سلبریتی هویت خود را عرضه می کند و سلبریتی قدرت سبک سازی دارد
پژوهش خبری : چگونه فرهنگ سلبریتی بر تعاملات اجتماعی تاثیر می گذارد؟
دکتر مهدی مالمیر استاد دانشگاه: فرهنگ سلبریتی بیشتر سرگرمی است؛ البته در مناسبات اجتماعی هم فرهنگ سلبریتی تاثیر می گذارد. سلبریتی ها قدرت سبک سازی دارند. اولین اثر آنها بر خانواده ها است. روی نوجوان و جوانان ما اثر میگذارد. مناسبات و تعاملات خانوادگی را تحت تاثیر قرار می دهد. و باعث تغییر ارزشی میشود.
کلام آخر
سلبریتی ها بخاطر اینکه زیاد دیده می شوند؛ ماهیتشان قدرتمندترین افراد جهان مدرن است؛ در دنیای سلبریتی ها همه چیز در خدمت شهرت و بالارفتن مقبولیت آنها در میان عامه مردم است. فرهنگ شهرت به طرز عجیبی با ساده سازی مفاهیم مختلف عجین شده است. سلبریتی ها نسخه ساده شده و دم دستیای از کمک، صلح، انسان دوستی، مبارزه با فقر را با کارهایی نظیر شرکت در کمپین های محیط زیست و عکس گرفتن با کودکان کار به مخاطبان میلیونی خود نشان می دهند؛ بی آنکه کاری در جهت حل ریشه ای آن مشکل کنند. دلیلش هم مشخص است. آنها سلبریتی هستند، نه تکنسین و پزشک و جامعه شناس. آنها قرار است به هدفشان برسند. «دیده شدن» هدف آنهاست و بقیه چیزها وسیله است. چرا که برای فراموش نشدن نیاز دارند به شکل های متنوع، در عرصه های مختلف خود را به طرفدارانشان یادآوری کنند. آنها در جزیی ترین نمودهای زندگی از آنها تقلید می کنند. این یکی از بزرگترین آسیب های جوامع امروز است.
پژوهش خبری // مهدنی ناجی
-----------------------
[1] - دکتر مهدی مالمیر استاد دانشگاه: افزایش شکل گیری سرمایه داری رفاهی بعد از جنگ جهانی دوم موجب " رشد فردگرایی، گسترش نابرابری ناموجه، حرکت به سمت جامعه مصرفی، تشدید میل به مصرف بجای نیاز به مصرف، استراتژی عمل: نیازآفرینی و لذت گرایی، از طریق: تجمل گرایی و میل به دیده شدن(فرهنگ تظاهر)، گسترش صنعت فرهنگ و سرگرمی با کمک رسانه های جمعی" شد.
[2] - دکتر مهدی مالمیر استاد دانشگاه: بعضی از افراد مشهور (Seleb ) سبک زندگی منحصر به فرد خود دارند. کسانی که به عنوان مصرف کننده دنبال اینها هستند میخواهند همین سبک زندگی را پیدا کنند.
[3] - بیشتر هنرپیشه های هالیوودی و بالیوودی جزء ستاره ها هستند.
[4] - بیشتر مجری ها که در تاکشوها اجرا می کنند؛ جزء شخصیت ها(Personality) به شمار میروند.
[5] - reference group