پخش زنده
امروز: -
معاون فرهنگی وزیر علوم: دانشگاه محل کسب سرمایه فرهنگی تجسم یافته و نهادینه است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ غلامرضا غفاری در گردهمایی معاونان دانشجویی و فرهنگی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور گفت: دانشگاه محل کسب سرمایه فرهنگی تجسم یافته و نهادینه است و کسب مدرک تحصیلی بدون کسب توانمندی مؤثر و مفید در حل مسئله پیامدهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مطلوب نخواهد بود.
وی افزود: مهمترین کار ویژه دانشگاه تولید انسان دانشگاهی و فرهیخته است؛ انسانی توانمند که طلایه دار و پیشاهنگ معرفت و فرهنگ است.
غفاری گفت: در نهاد دانشگاه چه درصدد تولید انسان متخصص و دانشمند باشیم و چه در تکاپوی پرورش انسان فرهیخته، حیکم و خردمند نیازمند نهادی سرمایه آفرین هستیم و در این زمره سرمایه آفرینی از سرمایهای به نام سرمایه فرهنگی یاد میشود.
معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه توانمندی و قابلیت دانشجویان در گروی سرمایه فرهنگی آن هاست، افزود: مهارتی که دیگر مهارتهای حرفهای را بارور میسازد همین بحث سرمایه فرهنگی است و این سرمایه، مولد قدرت و توانمندی است و موجب عزت نفس و احساس اثرگذاری و تأثیربخشی میشود و دانشجویان نیازمند احساس قدرت، معنا، تأثیر، خلاقیت، زایش، تعلق دانشگاهی و مشارکت در دانشگاه هستند در غیر این صورت به بیگانگی از دانشگاه مواجه میشوند و این مسئلهای زیانبار است.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه دیگر دانشگاه یک دهه پیش نیست، گفت: هم اکنون ساختارهای رسمی و عینی بلاموضوع شده اند چون میدان بازی و قواعد حاکم بر آن عوض شده است.
غفاری افزود: دانشجویان طالب اختیارات بیشتر هستند و این در حوزههای صنفی نمود بیشتری دارد و باید ظرفیت سازی در دانشگاهها شکل گیرد و این در گروی دادن اختیار و فراهم سازی فرصت برای بازی در این میدان و به رسمیت شناختن دانشجو و دانشگاه است، دانشگاه یک جهان نیست، دانشگاه در خود جهانهای فراوان دارد و بر این مبناست که فرهنگ دانشگاه مطرح میشود.
وی به برخی از برنامههای فرهنگی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: ایجاد فضا و میدانی برای بحث و گفتگوهای علمی پیرامون آسیبهای اجتماعی، جلب مشارکت داوطلبانه دانشجویان از برنامههای فرهنگی است که در این راستا مجموعهای از برنامهها مانند برگزاری کرسیهای آزاداندیشی، کارگاههای آموزشی و دورههای آموزشی برای گشودن فضا و فرصتی در عرصه عمومی دانشگاه جهت بحث و تبادل نظر و گفتگوهای علمی پیرامون مسائل اجتماعی برگزار شده است تا به حل آسیبهای اجتماعی در فضای دانشگاهی کمک شود.
غفاری افزود: پیشنهاد میشود نهادی با هدف شناسایی، سیاستگذاری و برنامه ریزی و حمایت از دانشجویان طراحی شود که مسئولیت نظارت بر عملکرد را برعهده داشته باشد، همچنین کرسیهای آزاداندیشی فرصتی مناسب برای دانشجویان و دانشگاهیان است تا در فضایی علمی و به دور از هیجان درباره مسائل عرصه عمومی جامعه گفتگو کنند.