پخش زنده
امروز: -
با انعقاد تفاهمنامه ای میان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، بررسی اعتباردهی به شرکت فرودگاه ها به عنوان آزمایشگاه مورد تایید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در قالب یکی از محورهای اصلی این تفاهمنامه در دستور کار قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران؛ این تفاهمنامه با توجه به اینکه بیشتر تجهیزات مورد بهره برداری در فرودگاه ها و سایت های هوانوردی به صورت قطعات مجزا است و باید توسط اداره کل ارتباطات و ناوبری یا در مسیر کریدورهای هوایی نصب و راه اندازی شود و همچنین برای اجتناب از طولانی شدن فرایند اخذ مجوز ترخیص و جلوگیری از هدر رفت منابع میان حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و رحمت اله مه آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران منعقد شد.
بر اساس این تفاهمنامه مقرر شده است: به درخواست شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در صورت داشتن شرایط لازم به عنوان آزمایشگاه مورد تایید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعتباردهی شود.
همچنین شرکت فرودگاهها نیز متعهد است تجهیزات رادیویی و ارتباطی را پس از نصب و راه اندازی مورد بازرسی و آزمایش فنی قرار دهد.
تمام تجهیزاتی که یک مرتبه مورد تست و آزمایش قرار گرفته اند از آزمایش مجدد معاف هستند.
با توجه به اینکه بیشتر تجهیزات رادیویی و ارتباطی هوانوردی شامل بخش های مختلف همچون فرستنده، گیرنده، آنتن، رایانه، سرور مرکزی، انواع سوئیچ و روتر هستند که جزو لاینفک سیستم است طی یک سیستم واحد، ثبت سفارش و ترخیص می شوند.
با امضای این تفاهمنامه ورود و ترخیص تجهیزات CNS سرعت می گیرد و این امر در افزایش ایمنی پروازها در فرودگاه ها و برفراز کشور موثر است.
تا پیش از این انعقاد این تفاهمنامه، دریافت مجوز تجهیزات ارتباطی، ناوبری، رادار(CNS) از دو مرجع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان انرژی اتمی فرایندی زمانبر بود. از سویی امکان فرستادن عمده دستگاه ها به مراجع مذکور امکان پذیر نبود و برخی تجهیزات پیش از نصب با معیارها و مقررات مراکز یاد شده قابل بررسی نبودند، ضمن اینکه گاه وجود مشکلاتی چون تحریم و نیز معطلی کالا در کشورهای مختلف ارسال کننده و برای سپری کردن فرایند گمرک، زمان ضمانت و تعهدات کارخانه را از ما می گرفت که با امضای این تفاهمنامه مشکل موجود برطرف شد.
با توجه به اینکه دستگاه های کمک ناوبری، ارتباطی و راداری باید در آزمایشگاه مرجع، بررسی کارآمدی شوند و از سوی دیگر این دستگاه ها دارای مشخصات کاربردی و فرکانس عملیاتی با رعایت استاندارد ایکائو هستند که در باند مورد تایید به تصویب ITU (سازمان جهانی مخابرات) رسیده اند در جلسه امضای تفاهمنامه مدیران شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران مسوولان سازمان تنظیم مقررات را مجاب کردند که امکانات فنی زیرساختی برای آزمایش و کنترل نهایی توان دستگاه در شرکت فراهم شده است.
تمام تجهیزات کمک ناوبری فرودگاه های کشور با استفاده از هواپیمای وارسی پرواز (فلایت چک) با رعایت گراندچک ماهانه تجهیزات و بر اساس برنامه زمان بندی شده مورد آزمایش پروازی و کالیبراسیون مرتبط قرار می گیرند.
اخبار مرتبط