پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل شرکت ساخت زیربناهای حملونقل: ۱۸۵۶ کیلومتر مسیرهای جدید حمل و نقلی در کشور بهره برداری میشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، خیراله خادمی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران افزود: در این هفته، 98 کیلومتر مسیر ریلی، 300 کیلومتر مسیر بزرگراهی و هزار و 460 کیلومتر مسیر روستایی در سراسر کشور به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی افزود: این مسیرها با اعتباری بالغ بر هزار و 765 میلیارد تومان اعتبار از محل منابع اعتباری دولت ساخته شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص برنامه ساخت مسیرهای جدید تا پایان امسال نیز گفت: تا پایان سال ، 280 کیلومتر مسیر ریلی جدید ریل گذاری و 471 کیلومتر مسیر ریلی به بهرهبرداری میرسد.
وی افزود: همچنین تا پایان امسال، 280 کیلومتر آزادراه، 725 کیلومتر بزرگراه جدید و در مجموع، هزار و 740 کیلومتر مسیر جدید به بهره برداری خواهد رسید.
طلب مجریان طرح های حمل و نقل از 5 هزار میلیارد تومان فراتر رفت
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: با توجه به اجرای صدها طرح جاده ای، بزرگراهی، آزادراهی، ریلی و راه روستایی، طلب پیمانکاران بابت اجرای این طرح ها به بیش از پنج هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
خیراله خادمی در ادامه نشست خبری به مناسبت هفته دولت با خبرنگاران با اشاره به پروژه های ریلی و آزاد راهی در دست اجرا در سطح کشور گفت: تکمیل هزار کیلومتر خط آهن برای اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی و هزار و 360 کیلومتر آزاد راه از مهمترین پروژه های عمرانی بزرگ کشور در چند سال اخیر بوده و از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، بیش از 5 هزار و 40 کیلومتر راه و خط ریلی جدید در سراسر کشور احداث شده و به بهره برداری رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص ساخت راه های جدید گفت: هم اکنون 7800 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در کشور در دست ساخت است که با اولویت بندی و تخصیص بیشتر اعتبار تلاش می کنیم هزار تا 1200 کیلومتر آن را تحویل دهیم هرچند که با توجه به افزایش قیمت ها و ثابت ماندن اعتبارات، مشکلات ما بیشتر شده است.
وی درباره کمبود اعتبارات مالی توسعه راههای کشور نیز گفت: در بودجه امسال، 126 میلیارد تومان برای ساخت راههای روستایی و همچنین برای توسعه راههای اصلی و ریلی در مجموع 2500 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده با این حال نسبت به سال گذشته، اعتبارات ما حدود 40 درصد کاهش یافته و با توجه به تورم حداقل 10 درصدی، اعتبارات ما 50 درصد کمتر از سال قبل است.
وی افزود: سال گذشته از مجموع 4 هزار و 126 میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده 4 هزار و 90 میلیارد تومان تخصیص یافته بود که برای این بخش بسیار خوب بود.
خادمی افزود: امسال 2 هزار و 534 میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده که تاکنون هزار و 990 میلیارد تومان آن یعنی حدود 78 درصد در قالب اسناد خزانه اسلامی دو ساله و بخشی در قالب بند ز کمتر از یکسال و بخش دیگر بصورت نقدینگی در اختیار ما قرار گرفته است.
وی همچنین با اشاره به اینکه اتصال ریلی ایران به افغانستان از طریق خط آهن خواف - هرات یکی از مهمترین پروژه های ملی عمرانی کشور است تصریح کرد: خط ریلی خواف تا نقطه صفر مرزی به پایان رسیده و طبق قرارداد منعقده، تکمیل 62 کیلومتر از این خط در داخل خاک افغانستان برعهده ایران است ضمن اینکه انتظار داریم با ساخت 50 کیلومتر باقیمانده این مسیر در داخل خاک افغانستان توسط راه آهن افغانستان، تا پایان آبان شاهد حرکت قطار بین دوکشور همسایه باشیم.
وی با اشاره به تلاش وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل خطوط ارتباطی اطراف بندر چابهار برا اتصال افغانستان به دریا از طریق این بندر گفت: با توجه به موقعیت این محور، خط ریلی ایران - افغانستان درآمد ارزی مناسبی را از محل ترانزیت کالا به داخل خاک افغانستان برای ایران خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیبناهای حمل و نقل کشور در مورد طرح های عمرانی نیمه تمام راه و شهرسازی در سالهای گذشته گفت: در دولت یازدهم 140 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام داشتیم که برای تکمیل آنها به منابع مالی بسیاری زیادی نیاز بود.
خادمی افزود: از آنجا که تامین این منابع بزرگ مالی و اعتباری برای تکمیل طرح ها برای دولت امکان پذیر نبود، با اولویت بندی طرح ها در وزارت راه و شهرسازی قرار شد سالانه پنج تا هفت هزار میلیارد تومان به این طرح ها تزریق شود تا همه آنها به ترتیب اولویت تکمیل شود.
وی افزود: بر اساس این طرح از سه هزار و 410 کیلومتر خط آهن، تکمیل هزار کیلومتر آن در دست انجام قرار گرفت تا پنج مرکز استان یعنی شهرهای رشت، ارومیه، همدان، تبریز و کرمانشاه به شبکه ریلی کشور متصل شود.
وی گفت: هدف دولت از اتصال مراکز استانی به شبکه ریلی، گسترش حمل و نقل ریلی از داخل به سمت خارج و افزایش سهم ریل در جابجایی مسافر و ترانزیت کالاست.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت تسریع در توسعه شبکه ریلی افزود: در 15 سال گذشته متوسط ساخت خطوط ریلی 160 کیلومتر در سال بود اما سال گذشته با افتتاح محورهای همدان و کرمانشاه، 440 کیلومتر و امسال 530 کیلومتر خط آهن آماده افتتاح می شود که این، رکورد بزرگی با وجود کمبود منابع مالی برای کشور است.
وی در خصوص اهمیت حمل بار و مسافر با استفاده از ریل نیز گفت: 70 درصد بار کشور در محور بندرعباس - تهران و بندر امام - تهران جابجا می شود اما به طور معمول، صاحبان بار با توجه به سرعت بیشتر، جاده را برای حمل کالای خود انتخاب می کنند، زیرا جاده انعطاف بیشتری دارد و صاحبان کالا می توانند کالای خود را درب کارخانه و یا انبار به سهولت تخلیه کنند، در حالیکه حمل کالا با قطار فقط تا ایستگاه راه آهن عملی است و پس از آن نیز حمل آن به انبار هزینه های دیگری دارد.
خادمی افزود: ارزان بودن سوخت در کشور سبب شده بیشتر کالاها با جاده جابجا شود اما به نظر می رسد با واقعی شدن قیمت سوخت در کشور، حمل و نقل بیشتر کالاها با شبکه ریلی انجام شود.
وی افزود: افتتاح خط آهن قزوین - رشت - آستارا در مسیر کریدور شمال - جنوب برای ما اهمیت زیادی دارد و می توانیم از این مسیر برای حمل کالا از بندرعباس و یا بندرامام به طرف جمهوری آذربایجان استفاده کنیم.
خادمی درباره سختی تکمیل خط آهن قزوین - رشت نیز گفت: این مسیر 164 کیلومتری بسیار صعب العبور است و کار مهندسی و فنی در این مسیر بسیار سخت خواهد بود چراکه ساخت 28 کیلومتر تونل و 9 کیلومتر پل بالای 10 متر مشکلات زیادی در اجرا دارد.
وی همچنین به مزیت اتصال تبریز به شبکه ریلی از طریق بستان آباد نیز اشاره کرد و افزود: مسیر کنونی تبریز تا تهران باید از شهر مراغه دور بزند و این سبب شده قطارها زمان زیادی در مسیر باشند بنابراین برای کوتاه کردن 200 کیلومتری مسیر ریلی تهران - تبریز، ساخت خط آهن بستان آباد - تبریز در دست اقدام قرار گرفت که این خط می تواند اتصال خط ریلی ایران به ترکیه نیز تسهیل کند و امیدواریم تا پایان امسال این خط به بهره برداری برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: اتصال ارومیه به شبکه ریلی کشور یکی دیگر از اولویت های ماست؛ دراین زمینه با اتصال ارومیه به خطوط ریلی خط آهن ایران تا 50 کیلومتری مرز کردستان عراق و ترکیه می رسد.
وی افزود: در این صورت ترانزیت کالا در این مسیر نیز بیش از پیش تسهیل خواهد شد و انتظارداریم این خط نیز تا پایان امسال به بهره برداری برسد؛ ضمن اینکه اکنون هموطنان ما از شبکه ریلی همدان و کرمانشاه به سهولت استفاده می کنند.
خادمی افزود: برای تامین مالی این طرح ها در سال 95 حدود 2250 و سال گذشته 1500 میلیارد تومان اوراق مشارکت تخصیص یافت و قرار است امسال نیز 1200 میلیارد تومان اوراق به بخش ریلی و آزادراهی کشور اختصاص یابد؛ هرچند امسال تاکنون هیچ اوراقی به ما داده نشده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: با توجه به ظرفیت های داخلی به غیر از ریل، همه تجهیزات مورد نیاز توسعه شبکه ریلی کشور از داخل تامین می شود و خوشبختانه نیاز به واردات نداریم و اگر ریل ملی نیز در کشور به تولید انبوه برسد آن را نیز از داخل تامین خواهیم کرد، زیرا به این نفع اقتصاد ملی است و وابستگی ما نیز در این بخش به خارج کمتر می شود.
معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: البته ذوب آهن اصفهان از سه سال پیش مقدمات تولید ریل تیپ یو 33 را آغاز کرده اما تاکنون تولید آن با تاخیر بوده است؛ هرچند این نوع ریل معمولا در خطوط قدیمی و فرعی خط آهن استفاده می شود و اکنون در توسعه شبکه ریلی کشور ما از ریل مدل یو آی سی60 استفاده می کنیم.
وی ادامه داد: نخستین محموله ریل یو 33 توسط ذوب آهن اصفهان خرداد امسال به راه آهن کشور تحویل شده اما نیاز ما به ریل یو آی سی60 است و در جلسه چند هفته پیش با مدیرعامل ذوب آهن، مسایل مورد نیاز خود را در این بخش مورد بحث و بررسی قرار دادیم تا با تشکیل کمیته ای از دو طرف در زمینه تولید و تامین ریل ملی، مطابق با استانداردهای بین المللی اقدامات لازم به عمل آید.
خادمی افزود: حمایت از کالای ایرانی وظیفه ماست تا تولید داخلی تقویت شود و هر کمکی که در این بخش نیاز باشد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور انجام خواهد داد.
خادمی درباره تامین منابع مالی برای توسعه شبکه ریلی و خرید ریل مورد نیاز در کشور نیز گفت: در این زمینه از منابع مالی خارجی (فاینانس) استفاده می کنیم؛ اکنون یک مناقصه بزرگ برای تامین ریل مورد نیاز آگهی کرده ایم و ذوب آهن نیز می تواند در آن شرکت کند، زیرا علاقه ما این است که در توسعه خطوط ریلی کشور از ریل ملی استفاده کنیم.
وی درباره وضعیت ساخت خط آهن چابهار- زاهدان نیز گفت: این مسیر ریلی به طول 610 کیلومتر برای توسعه ترانزیت کالا در محور شرق کشور اهمیت زیادی دارد و پیشرفت فیزیکی زیرسازی این مسیر به 45 درصد رسیده است.
خادمی یادآور شد: این مسیر ریلی 2 قطعه اصلی دارد که 310 کیلومتر آن بین چابهار تا ایرانشهر و 300 کیلومتر دیگر بین ایرانشهر تا زاهدان ساخته می شود؛ اکنون زیرسازی قطعه چابهار به ایرانشهر بیش از 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بودجه مورد نیاز برای تکمیل این خط ریلی بیش از 45 هزار میلیارد ریال برآورد شده و تاکنون 10 هزار میلیارد ریال به صورت نقدی یا اوراق مشارکتی و اسنادی برای آن هزینه شده است.
وی ادامه داد: این طرح برای تکمیل مسیر چابهار - سرخس است که در آینده می تواند به عنوان یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیتی ایران، کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و همچنین افغانستان را به آب های آزاد متصل کند.
به گفته خادمی، تاکنون در این پروژه 25 میلیون مترمکعب عملیات خاکبرداری و 12 میلیون مترمکعب خاکریزی شده و برای آماده سازی آن 720 هزار مترمکعب بتن ریزی صورت گرفته و اکنون پیشرفت فیزیکی آن در زیرسازی 63 درصد است.