معاون پمپئو در جلسه استماع ؛
روسیه و چین رقبایی جدی که خود را برای رقابت با برتری آمریکا تقویت می کنند
ای وس میچل A. Wess Mitchell معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا : سیاست ما اعمال هزینه بر روسیه است تا زمانی که این کشور مسیر خود را تغییر دهد.
به گزارش سرويس بين الملل
خبرگزاري صداوسيما ؛ ای وس میچل A. Wess Mitchell معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا و مارشال بیلینگزلی Marshall Billingslea معاون وزارت خزانه داری آمریکا در امور مبارزه با تامین مالی تروریسم سه شنبه بیست و یکم اوت ( سی ام مرداد ) در جلسه استماع کمیته امور خارجی سنای آمریکا با عنوان «روابط آمریکا و روسیه» به ریاست باب کورکر Bob Corker رئیس جمهوریخواه این کمیته، به پرسش های سناتورها در باره راهبرد آمریکا در قبال فدراسیون روسیه پاسخ دادند.
میچل در این جلسه گفت:« من از سخنانی که آماده کرده ام برای بیان خلاصه راهبرد آمریکا در قبال فدراسیون روسیه استفاده خواهم کرد. اساس این راهبرد همان گونه که رئیس جمهور تأیید کرده اند بر اساس سه سند ارائه شده است: راهبرد امنیت ملی، راهبرد دفاع ملی و راهبرد جامع روسیه. نکته آغاز راهبرد امنیت ملی به رسمیت شناختن این موضوع است که آمریکا وارد دوره ای از رقابت با قدرت بزرگ شده است و این که سیاست های آمریکا در گذشته نه به اندازه کافی حجم این فرآیند در حال ظهور را درک کرده اند و نه به اندازه کافی برای موفقیت مجهز شده اند. بر خلاف فرضیات دلگرم کننده دولت های قبلی، روسیه و چین رقبایی جدی هستند که در حال تقویت مادی و ایدئولوژیکی خود به منظور رقابت با برتری آمریکا و رهبری در قرن بیست و یکم هستند. ممانعت از استیلای قدرت های خصومت جو بر اوراسیا، همچنان یکی از اولویت های مرتبط با منافع امنیت ملی آمریکا محسوب می شود.
هدف محوری سیاست خارجی دولت آماده کردن کشور ما برای مقابله با این چالش از طریق تقویت سیستماتیک بنیادهای نظامی، اقتصادی و سیاسی قدرت آمریکاست.»
دیپلماسی آمریکا در قبال روسیه باید تحت حمایت قدرت نظامی قرار داشته باشد
معاون وزیر امور خارجه آمریکا درامور اروپا و اوراسیا در این نشست گفت:«سیاست ما در قبال روسیه از این موضوع نشأت می گیرد که باید موثر باشیم و دیپلماسی آمریکا در قبال روسیه باید تحت حمایت "قدرت نظامی قرار داشته باشد که به طور کامل با سیاست همپیمانان ما و همه ابزارهای قدرت ما ادغام شده است." بدین منظور، دولت روند سال ها کاهش بودجه نظامی آمریکا را تغییر داد و شروع به سرمایه گذاری مجدد بر روی زرادخانه هسته ای آمریکا کرد که برای حمایت از «ابتکار بازدارندگی »اروپا به حدود یازده میلیارد دلار پول نیاز دارد. دولت طی یک سال و نیم گذشته با هم پیمانان خود در ناتو در ارتباط با بزرگترین افزایش بودجه دفاعی اروپا از زمان جنگ سرد تاکنون که در مجموع بیش از چهل میلیارد دلار می شود، همکاری کرده است. علاوه بر تعهد از سوی بیش از نیمی از کشورهای عضو این ائتلاف برای محقق کردن هزینه های دفاعی دو درصدی -که تا سال 2024 باید انجام شود- آمریکا عملا به همه اهداف خود در نشست ناتو از جمله ایجاد دو مقر فرماندهی ناتو (شامل یکی در آمریکا) ، ایجاد یک تیم ترکیبی واکنش در مقابل تهدید و در پیش گرفتن ابتکار عملی برای تقویت پویایی، آمادگی و قابلیت این ائتلاف، دست یافته است.»
تحریم های ما در مجموع هزینه های ده ها میلیارد دلاری به روسیه وارد کرده است
وزیر امور خارجه آمریکا درامور اروپا و اوراسیا در این نشست گفت:«ما در جهت کاهش توانایی روسیه برای نشان دادن رفتارهای تهاجمی از طریق اعمال هزینه بر دولت روسیه و مقامات این کشور، تلاش کرده ایم. من در راستای سخنان اخیر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه استماع اخیر، فهرستی مفصل از اقداماتی را ارائه می کنم که این دولت انجام داده است. این اقدامات تا به امروز شامل این موارد می شود: 217 شخص و نهاد تحریم شدند، شش مرکز دیپلماتیکی و کنسولی روسیه در آمریکا تعطیل شدند و شصت جاسوس از خاک آمریکا بیرون رانده شدند. وزارت امور خارجه آمریکا نقشی پیشرو را در تضمین این موضوع ایفا کرده است که این تلاش ها از نزدیک و به صورتی موثر با اخراج های هماهنگ و تداوم روند اعمال تحریم های مرتبط با تهاجم کنونی روسیه علیه اوکراین، با همپیمانان اروپایی هماهنگ شده اند . اقدامات ما تأثیر گذار بوده اند. تحقیقات دفتر اقتصاددان ارشد وزارت امور خارجه آمریکا نشان می دهد که به طور متوسط، درآمد شرکت های تحت تحریم روسی تا یک چهارم کاهش یافته و ارزش دارایی های کلی آنها نصف شده است و آنها مجبور شده اند یک سوم از کارمندان خود را اخراج کنند.ما بر این باوریم تحریم های ما، به طور کلی، هزینه های ده ها میلیارد دلاری بر روی دست دولت روسیه گذاشته است و بر بخش های دولتی و اقتصاد این کشور تأثیرات زیادی داشتند. در پی اعلام خبر اعمال تحریم ها در ماه آوریل، سهام شرکت روسال Rusal روسیه حدود پنجاه درصد از ارزش خود را در بازار از دست داد. طی پنج روز پس از اعلام خبر تحریم های ما در روز هشتم ماه اوت بر اساس قانون تسلیحات شیمیایی و بیولوژیک، ارزش روبل روسیه به پایین ترین سطح در مقابل دلار طی دو سال رسید.»
سیاست ما اعمال هزینه بر روسیه است تا زمانی که این کشور مسیر خود را تغییر دهد
معاون وزیر امور خارجه آمریکا درامور اروپا و اوراسیا در این نشست گفت:«حتی در حالی که ما مجازات های بی سابقه ای را در ارتباط با تهاجم روسیه وضع کرده ایم، اعلام کردیم درها برای گفتگو باز است، اگر پوتین اقدامات معتبری به سوی مسیری سازنده بردارد. در سوریه، ما به منظور جلوگیری از رویارویی احتمالی نظامیان دو کشور کانال های تنش زدایی ایجاد کرده ایم. در اوکراین، ما با همکاری کرت وولکر سفیر ما در اوکراین تلاش می کنیم ابزارهایی را ایجاد کنیم که روسیه بر اساس آن بتواند به تعهدات خود تحت توافق نامه های مینسک پایبند باشد. اما در همه این زمینه ها، بستگی به روسیه -و نه آمریکا- دارد تا گام بعدی را بردارد. سیاست ما تغییر نکرده است که همانا اعمال هزینه بر روسیه تا زمانی که این کشور مسیر خود را تغییر دهد.»
ما بر تقویت اروپا که در مقابل فشارهای روسیه حساس تر است تاکید ویژه داریم
معاون وزیر امور خارجه آمریکا درامور اروپا و اوراسیا در این نشست گفت:«در ارتباط با راهبرد کلی مان باید بگویم که اساس این تلاش ها این است که دیپلماسی ما زمانی که با موضع قدرت همراه می شود، بیشترین تأثیر را خواهد داشت. ما بر تقویت اروپا تأکیدی ویژه داریم که در مقابل فشارهای ژئوپلتیک روسیه حساس تر و مستعد تر است. در اوکراین و گرجستان، ما محدودیت های اعمال شده از سوی دولت قبلی را در ارتباط با دستیابی تسلیحات دفاعی برای مقاومت در مقابل تهاجم سرزمینی روسیه برداشتیم . در منطقه بالکان، دیپلماسی آمریکا نقشی پیشرو را در حل و فصل مناقشه بین یونان و مقدونیه ایفا کرد و با صربستان و کوزوو برای حرکت به سوی برگزاری یک گفتگو تحت رهبری اتحادیه اروپا در تعامل است. در قفقاز، منطقه دریای سیاه و اروپای مرکز، ما از طریق متنوع کردن انرژی، مبارزه با فساد و تلاش برای نزدیک شدن به قلب و فکر مردم در سی امین سالگرد پایان کمونیسم، در تلاش برای مسدود کردن منافذی هستیم که سبب نفوذ روسیه می شوند.»
تهدید ناشی از روسیه فراتر از یک تهدید خارجی یا نظامی است
معاون وزیر امور خارجه آمریکا درامور اروپا و اوراسیا در این نشست درخصوص راهبرد آمریکا در قبال روسیه گفت:«راهبرد ما بر این اساس است که تهدید ناشی از روسیه فراتر از یک تهدید خارجی یا نظامی است. این تهدید شامل عملیات بی سابقه نفوذ می شود که کرملین در خاک هم پیمانان خود و حتی در آمریکا، هماهنگ کرده است. این فعالیت ها -همان گونه که ورای Wray مدیر اف بی آی اخیرا اعلام کرد- "گسترده و عمیق" هستند و از سوی بالاترین سطوح در دولت روسیه تأمین مالی و هدایت می شوند. ما در حال همکاری های نزدیکی با وزارت امنیت داخلی، وزارت دادگستری و شورای امنیت ملی هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که همه منابع مربوطه برای خنثی سازی و مجازات هر گونه نفوذ روسیه در آستانه برگزاری انتخابات در دسترس است. مهم است به صورتی واضح اعلام کنیم که این تلاش ها شامل چه مواردی می شود و نمی شود.
این تلاش ها در ارتباط با فلسفه سیاسی راست و چپ در آمریکا نمی شوند. تهدید ناشی از عملیات نفوذی روسیه مدت ها قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال دو هزار و شانزده آمریکا وجود داشت و پس از برگزاری این انتخابات و انتخاب های بعدی نیز وجود خواهد داشت. همانگونه که اخیرا در فیس بوک فاش شد، دولت روسیه از ایده های چپ گرایانه سیاسی -و نه فقط راست- از جمله گروه هایی حمایت کرد که از خشونت، حمله به ساختمان های فدرال و سرنگونی دولت آمریکا حمایت کرده اند. روسیه این گونه اقدامات را تحریک و تأمین مالی می کند و سپس اقدامات مغایر با این روند را نیز تحریک و تأمین مالی می کند.