حیدر مطاعی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما با اشاره به آمادگی سازمان راهداری برای استقبال و خدمت رسانی به مسافران شهریور ماه، گفت: به طور معمول آخرین ماه تابستان شاهد بیشترین حجم سفرهای تابستانی است و به همین دلیل با توجه به افزایش سفرهای تابستانی، تمام ناوگان اجرایی و خدمات رسانی سازمان راهداری با حداکثر ظرفیت ممکن آماده خدمت رسانی به مسافران خواهد بود.
وی با اشاره به وجود 36 هزار کیلومتر جاده شریانی شامل 52 هزار کیلومتر باند عبوری، 2 هزار کیلومتر آزاد راه و 16 هزار کیلومتر بزرگراه، تصریح کرد: هم اکنون سازمان راهداری تلاش بسیاری دارد تا به رغم کمبود تخصیص اعتبار برای نگهداری راهها ، سطح سرویس مناسبی در جاده های شریانی کشور برقرار باشد.
مطاعی بودجه مورد نیاز نگهداری راههای کشور را سالانه 8 تا 10 هزار میلیارد تومان دانست و گفت: هم اکنون سالانه 25 تا 30 درصد این بودجه در قالب اسناد خزانه، قیر و ... تخصیص می یابد و با این وجود تلاش می کنیم با اجرای اقدامات پیشگیرانه، جلوی تخریب جاده ها را گرفته و با اقداماتی چون قیر پاشی و در برخی نقاط، اجرای روکش آسفالت، خرابی جاده ها را به تعویق بیاندازیم.
وی تصریح کرد: هم اکنون سطح جاده های عبوری با استقرار سامانه مدیریت راهها (PMS) پایش می شود و سال گذشته 5 میلیون قطعه عکس از رویه جاده ها تهیه شد تا گزارشی از وضعیت رویه جاده ها بدست آید و بر اساس گزارش این سامانه، هم اکنون کیفیت جاده های کشور در وضعیت قابل قبولی است.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: جاده ایمن تنها در بهترین شرایط می تواند بر ایمنی سفر تا 20 درصد نقش داشته باشد و مهمترین رکن ایمنی سفر ، احتیاط راننده و رعایت قوانین و مقررات است و به همین دلیل از عموم رانندگان درخواست می کنیم مشکلات و نواقص جاده ها را با مهارت و احتیاط خود، پوشش دهند تا آمار حوادث و تصادفات جاده ای کاهش یابد.
وی افزود: رانندگان باید تابع شرایط جاده باشند چرا که در برخی نقاط نظیر جاده چالوس، جاده ها پیچ و قوس و شیب یا عرض کمی دارند که بخاطر عوارض طبیعی است و هیچ چیز بجز احتیاط راننده، نمی تواند نواقص جاده را مرتفع کند.
مطاعی تصریح کرد: البته وظیفه دولت و سازمان راهداری هم علاوه بر اصلاح نقاط حادثه خیز، هشدار و نصب علایم هشدار دهنده است که در این راه، هم اکنون 150 نقطه حادثه خیز در جاده های کشور شناسایی و در آن، تابلوهای هشدار دهنده نیز نصب شده است.
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اصلاح شیب هندسی جاده ها را یکی دیگر از اقدامات این سازمان در کاهش نقاط پر خطر دانست و افزود: متاسفانه بیشترین تصادفات خودروها در شبکه های بزرگراهی کشور به وقوع می پیوندد که جاده هایی با کمترین مشکل ممکن هستند و این نشان می دهد که باید رانندگان، فرهنگ و رفتار ترافیکی خود را بهبود بخشند.
وی همچنین در خصوص خبر ریخته شدن گازوئیل از سوی برخی سودجویان در جاده چالوس گفت: همان زمان که این خبر منتشر شد ما از محل های مورد ادعا بازدید و مشاهده کردیم که موضوع ، صحت دارد اما عمدی یا غیر عمد بودن ریخته شدن گازوییل قابل قضاوت نبود.
مطاعی افزود: موضوع مهم این است که اگر خودرویی این اقدام را مرتکب شده باشد ، خودرو دارای پلاک و قابل شناسایی است و مردم باید در این موارد با هوشیاری بیشتری اقدام کرده و موضوع را به ماموران انتظامی منعکس کنند.