پخش زنده
امروز: -
مدیرکل اخبار داخلی خبرگزاری صدا و سیما گفت: اصلیترین وظیفه رسانه انعکاس مطالبات مردمی و دریافت پاسخ شفاف از مسئولان است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو؛ ابراهیم شکوری با حضور در برنامه «انعکاس» رادیو گفت و گو، فقر مطالعات نظری در حوزه جامعه شناسی رسانه را یادآور شد و افزود: چارچوبهای خود ساخته و ذهنیت عناصر رسانهای که تحت تأثیر قوانین و سیاستهای هر رسانه تعریف میشود، منتج به نوعی خودسانسوری میشود.
وی گفت: درپی مطالبات جامعه، رسانه اعم از مکتوب، دیداری، شنیداری در صورت دغدغهمند بودن [عنصر حقیقت را دنبال خواهد کرد].
شکوری افزود: مردم در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی مطالباتی از دستگاه حاکمه اعم از مجلس، دولت و سایر قوا و نهادهای اجرایی دیگر دارند و اینجاست که وظیفه رسانهها مشخص میشود تا مطالبات مردم را بخوبی منعکس کنند و به طور متقابل دستگاهها باید به این مطالبات مردمی پاسخ دهند.
وی ضعف اصلی حوزه رسانهای در کشور را انعکاس ندادن پاسخ مسؤولان نسبت به مطالبات مردم عنوان کرد و گفت: روزانه دهها گروه خبری با مردم و مسؤولان مصاحبه میکنند، اما در نهایت پاسخ مناسب دریافت نمیشود.
شکوری این مطلب را با ذکر مثالی تبیین کرد: در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی چندین بار شاهد برگزاری جلسه میان سران سه قوه بوده ایم؛ اما خروجی ملموس برای مردم دریافت نشده است.
در ادامه این بخش تحلیلی در برنامه «انعکاس» رادیو گفت و گو، علیرضا داودی مدیر بخش پایش فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما در تشریح ماهیتی رسانه گفت: رسانه به عنوان یک ابزار در درون خود نوعی مغز افزار به عنوان فعالان رسانهای دارد و زمانی این رسانه به بلوغ در کشف رسیده است که رفتار شناسی معرفان آن رسانه، به بلوغ رسیده باشد.
وی افزود: رسانهها در مقام کشف و شهود حقیقت قرار نگرفته اند و متأسفانه ساحتی از افراد حاضر در رسانه این مقام را ایجاد و تثبیت نکرده و استمرار نداده اند.
داودی در عین حال به کارکرد شایسته برخی اهالی رسانه در ساحت کشف و شهود اشاره کرد و گفت: برآیند رفتار رسانهای در ایران به سمتی حرکت نکرده است که مردم، مخاطبان و مشتریان حوزه رسانه را بی نیاز از رسانههایی همچون بی بی سی، من و تو و صدای امریکا کند و با دیدی منطقی میبینیم، چون هنوز این رسانهها در سبد اطلاعی مخاطبان جایگاه دارند، نمیتوان گفت: رسانههای داخلی توانسته اند به این مقام دست یابند.
همچنین سیدمهدی شریفی، استاد دانشگاه تهران در این برنامه در رادیو گفت و گو به یک ضعف عمیق در حوزه جامعه شناسی رسانه اشاره کرد و گفت: در عرصه بین الملل تحقیقات اندکی در این حوزه وجود دارد و در داخل نیز نزدیک به صفر است؛ اما با تبیین ادبیات نظری دقیق و ایجاد گفتمان عملی، مطالبه مردم از رسانه با پشتوانه دقیق تری اتفاق خواهد افتاد.
وی افزود: کارمندان سازمان رسانهای از جمله مطبوعات و رادیو و تلویزیون باید ویژگیهایی داشته باشند تا مطالبات حقهی مردم را با دقت پاسخ دهند.
مدیر گروه مدیریت رسانه پردیس البرز دانشگاه تهران گفت: مشکل در ضعف نیروی انسانی درون سازمانی در رسانه است که درپی جامعه شناسی رسانه باید حل و فصل شود.
مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق، رسانه را همزاد انسان توصیف کرد و گفت: بشر از زمان پدیدار نمودن نقش و نگار در غارها با هم نوعان خود ایجاد ارتباط میکرد تا بعدها که زبان را خلق کرد و به عنوان وسیله ارتباطی شناخته شد.
وی پیشرفت رسانه را هم راستا با پیشرفت بشر عنوان کرد و افزود: در کشورمان رسانه امری وارداتی است و بخشی از مؤلفههای این ابزار را پذیرفته و قبول کرده ایم و متأسفانه سانسور نیز همزمان با ایجاد رسانه خلق شده است.
رحمانیان همچنین با تأکید بر اینکه سانسور در دنیای غرب نیز ظهور و بروز دارد، گفت: جامعه از رسانه میخواهد که رسالت حقیقی را در راستای بیان دردهای مردم صادقانه نمایان سازد و اگر این صداقت همراه رسانه باشد، رسالت واقعی خود را به انجام خواهد رساند.
در ادامه محسن پیرهادی، مدیرمسؤول روزنامه رسالت رسانه را به عنوان «خودِ واقعی مردم» تعریف کرد و افزود: مردم به عنوان مخاطب باید آرا و مطالبات خود را در درون رسانه پیدا کنند.
وی گفت: رسانه باید آئینگی کند و بنا بر اقتضائات امروز، باید اصول حرفهای رسانه را رعایت کند؛ ولی در این حوزه هنوز در کشور دچار مشکل هستیم.
پیرهادی افزود: اهالی رسانه هنوز نتوانسته اند به یک نخ تسبیح به نام اصول حرفهای در رسانه [پایبند]باشند و بر این اساس حرکت کنند. در این راستا حتی در تعریف منافع ملی دچار برداشتهای متعدد هستیم.
وی در ادامه به تأثیر گذاری بالای رسانههای مجازی و در عین حال عمق اندک آن اشاره کرد و گفت: رسانه رسمی و حرفهای امروز باید متناسب با ذائقه مردم به تحلیل و اعلام نظرات کارشناسی و عمیق بپردازد.