پخش زنده
امروز: -
استاد حوزه و دانشگاه گفت: انسان باید منش کریمانه و بزرگوارانه داشته باشد و در مورد امر به معروف ونهی از منکر نیز باید با کرامت برخورد کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی منصوریان دامغانی درگفتگوی قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما، خاطر نشان کرد: پوزش طلبیدن از خطا، نشانگر کریم بودن انسان و پوزش نطلبیدن از خطا به معنای کریم نبودن انسان است.
منصوریان دامغانی با بیان اینکه افراد بر اساس ظرفیت های درونی خود رفتار می کنند گفت: برای مثال، فردی رانندگی یا برخورد بدی دارد و می توان با وی کریمانه یا غیرکریمانه برخورد کرد البته در این عرصه موارد خاصی وجود دارد؛ فردی که حدود را رعایت نمی کند باید در برابر آن استقامت کرد و باید در برابر متکبرین تکبر داشت.
وی با تأکید بر اینکه ائمه معصومین (علیهم السلام) با دشمنان خود هم به صورت کریمانه برخورد می کردند افزود: برای مثال، حر از عوامل شکل گیری صحنه کربلا بود اما گفت اشتباه کردم و امام حسین (ع) به وی فرمود سرت را بالا بگیر.
منصوریان دامغانی خاطر نشان کرد: امامان(ع) برای امر به معروف و نهی از منکر، شخصیت فرد را حفظ می کردند اما متأسفانه ما در خیلی از موارد اینگونه نیستیم.
وی تصریح کرد: مجرمی که باید اعدام شود، حق ندارند او را بزنند و تنها مجاز هستند که وی را اعدام کنند و اگر به او توهین کنند آن شخص می تواند در برابر آن توهین شکایت کند.
منصوریان دامغانی ادامه داد: اگر فردی مجرم است باید در مقابل جرم وی ایستاد اما نباید کرامت وی را از بین برد و این شاکله اسلام است و برای تحقیق در خصوص این موضوعات، می توان به کتاب های جامع السعادت و معراج السعادت از مرحوم نراقی مراجعه کرد .
استاد حوزه و دانشگاه گفت: وجود انسان مرکب از چهار نیروی عقل، شهوت، وهم و غضب است و اراده انسان بر این که کدام قوه بر دیگری حاکم باشد باعث شکلگیری شاکله و شخصیت وی خواهد شد.
وی افزود: برای حاکم شدن عقل بر شهوت، مراقبت ضرورت دارد؛ تا عقل اجازه ندهد شهوت به هر سمتی که می خواهد برود.
دامغانی تصریح کرد: اگر عقل بر غضب حاکم باشد نمی گذارد فرد هرکجا فریاد بزند و اگر عقل بر وهم نیز حاکم باشد نمیگذارد فرد هر تصوری داشته باشد.
وی افزود: متأسفانه سوء ظنها بر اساس برداشت های شخصی بدون دلایل و قرائن خارجی بر اساس موضوعات بسیار کوچک، معضلات بسیاری به وجود می آورد.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: این چهار قوه، با هم درگیر هستند و سرنوشت آدمی را تعیین می کنند.