پخش زنده
امروز: -
تیم فرمول یک دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان بهترین تیم سال اولی در مسابقات بین المللی فرمول یک دانشجویی کشور ایتالیا شناخته شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،مرکز خراسان رضوی،سرپرست دانشجویی این گروه امروز در بازگشت از مسابقات ایتالیا، در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد افزود: این تیم با طراحی و ساخت خودروی سورنا و شرکت در مسابقات بین المللی فرمول یک دانشجویی ایتالیا توانست همه آزمایشهای فنی و دینامیکی از جمله تست صدا، تست ترمز، تستهای فنی و تست شیب را با موفقیت پشت سر بگذارد.
مسعود ریاضی تهرانی افزود: این مسابقات با حضور 88 تیم از 82 دانشگاه کشورهای مختلف جهان در پیست ریکاردو پالتی شهر وارانو در شمال کشور ایتالیا برگزار شد که تیم دانشگاه فردوسی مشهد، رتبه بیست وسوم را در میان 88 تیم شرکت کننده کسب کرد.
محمدمهدی جوادی ،عضو دیگر این تیم گفت: خودروی سورنا در این مسابقات ، رتبه نخست در تست اگزوز، رتبه دوم در بازرسیهای فنی، رتبه سوم در بخش سوخت و بازدهی، رتبه چهاردهم در بخش تست خستگی به عنوان سختترین بخش مسابقات فرمول یک به دست اورد.
وی افزود: این مسابقات جایزه نقدی یا مادی ندارد اما گواهینامه معتبری که به تیمهای برنده داده می شود ارزش چندین مقاله آی.اس.آی را دارد .
اعضای این تیم را 'حمید معین فرد، وحید ریاضی تهرانی، سعید ریاضی تهرانی، امیررضا صانعی، حجت مهدی سوزنی، عرفان فورگی نژاد، افشین خاتم منش، محمدمهدی جوادی، کامران نظری، علی یوسفی، امیراحسان قلیپور، علیرضا حیدریان، حامد مهدی سوزنی، کاظم ایزدی، علیرضا صندوقی، آرش سیف الدینی و نسترن آزاد' تشکیل می دهند.
فقط پنج نفر از این تیم 17 نفره موفق شدند برای شرکت در مسابقات ویزا بگیرند و ایتالیا برای بقیه اعضای تیم ویزا صادر نکرد.
ساخت خودروی سورنا با قطعات یدکی خریداری شده، یک میلیارد و 400 میلیون ریال هزینه داشت و البته تیم دانشجویی بدون دستمزد کار کرده اند.
مسابقه Formula SAE رقابت طراحی دانشجویی برای دانشجویان و دانش آموختگان کارشناسی است که فرصت خوبی را به منظور افزایش مهارتهای طراحی، مهندسی و مدیریت پروژه با استفاده از اطلاعات نظری از کلاسهای درس فراهم می کند. هدف اصلی طراحان در این پروژه به دست آوردن بسته ای کامل و بهینه از طراحی، ساخت، عملکرد و هزینه خودرو است.
خودروی دانشجویی فرمول یک 'سورنا' دارای موتور با چهار سیلندر با حجم موتور 600 سی.سی و قدرت موتور 118 اسب بخار است.
این خودرو دارای سامانه تعلیق دو جناغی برای عقب و جلو و بدنه فیبر کربن است و نخستین خودروی ایرانی دانشجویی ساخته شده در کلاس A مسابقات فرمول یک دانشجویی جهان محسوب می شود.