احمد تویسرکانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود : سال های گذشته در حوزه دفاتر اسناد رسمی تلاش های بسیاری صورت گرفته است به طوری که کارها به نحو دقیق ، سریع و با اتقان کامل انجام می شود و مردم در مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و ارائه خدمات اسنادی متوجه شده اند که امروز شرایط کاملاً با گذشته متفاوت شده است.
وی گفت : در گذشته باید مکاتبات و اقدامات کاغذی و دفتری بسیاری در دفترخانه ها صورت می گرفت که اشتباهات و تخلفاتی نیز در رابطه با تنظیم اسناد یا احیاناً جعل هویت افراد وجود داشت که خوشبختانه امروز این تخلفات به کلی از بین رفته و بسیاری از این فرآیندها اصلاح شده است.
تویسرکانی با بیان اینکه دفترنویسی در دفاتر اسناد رسمی حذف شده است ، افزود: مکاتبات میان ادارات ، سازمان ثبت اسناد و دفترخانه ها اکنون در محیط مجازی انجام می شود و بررسی های مربوط به سوابق مالکیتی اشخاص به شکل الکترونیکی صورت می گیرد .
وی گفت : در رابطه با اجرای احکام دستگاه قضایی برای ممنوع المعامله کردن اشخاصی که متخلف یا مجرم هستند یا در رابطه با شناسایی اقدامات و معاملات اشخاصی که احیانا در مظان اتهام و جرم قرار می گیرند ، خوشبختانه به جهت برخورداری از سیستم های الکترونیک و ورود سوابق سازمان ثبت به بانک های اطلاعاتی ، این کار که در گذشته تقریباً غیرممکن شده بود و مکاتبات وسیع و گسترده مجموعه دفاتر نمی توانست به نحو دقیق و صریح، ابلاغ و اجرا شود ، امروز به شکل متمرکز و سریع انجام می شود.
معاون رییس قوه قضاییه ادامه داد : طبیعتاً افرادی هم که در رابطه با دفترخانه های جدید به کار گرفته می شوند علاوه بر احراز صلاحیت و احراز شرایط قانونی حتماً باید قبل از شروع به کار ، آموزش های لازم را ببینند و برنامه ریزی کرده ایم که این افراد تخصص های لازم را داشته باشند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت : آمارها هم به صورت سه ماهه و هم به صورت شش ماهه ارائه می شود و در سه ماهه ابتدای امسال 98 درصد از خدمات ثبتی که به مردم ارائه داده ایم از طریق سیستم های الکترونیک بوده است و مردم در مراجعات به واحدهای سازمان ثبت و ارائه خدماتی که انجام می شود ، چه در حوزه دفاتر اسناد رسمی و چه در حوزه ثبت شرکت ها و مؤسسات ، ثبت اختراع ، علایم تجاری ، نشانه های جغرافیایی و همین طور درباره ثبت املاک فرآیندها اصلاح شده و از طریق سیستم ها به شکل الکترونیک ارائه می شود.
تویسرکانی افزود : تبدیل کردن شیوه های سنتی و دفتری و یا تبدیل اسناد مالکیتی منگوله دار قدیم به اسناد تک برگی یا استخراج مجموعه بانک های اطلاعاتی به عنوان خروجی خدمات و همین طور اطلاع رسانی متمرکز که صورت می گیرد حکایت از این دارد که یک عقبه بسیار گسترده ای در سازمان ثبت که 100 سال سابقه دفتری و کاغذی دارد ، خوشبختانه امروز به شکل الکترونیک داده آمایی شده و در بانک های اطلاعاتی ذخیره سازی شده است .
کارها با استفاده از سیستم های دقیق شفاف سازی صورت گرفته و ارائه خدمات به نحو دقیق و سریع انجام می شود .
وی گفت : بدیهی است که این روش ها خطاها را به شدت کاهش می دهد و جلوی سوء استفاده ها و ارتکاب جرایم و تخلفات به شکل چشمگیری گرفته می شود.