پخش زنده
امروز: -
مهندسی معکوس در اجرای تعمیر اساسی ناوگان خط یکم قطارشهری توسط مهندسان داخلی صرفه جویی 900 میلیارد ریالی به همراه داشت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد گفت: سامانه های حمل و نقلی بعد از فعالیت چند ساله نیازمند تعمیر اساسی هستند و ناوگان قطارشهری نیز پس از طی 500 هزار کیلومتر نیازمند تعمیر بود.
وحید مبین مقدم امروز در مراسم رونمایی از تعمیر اساسی ناوگان خط یکم قطارشهری مشهد افزود: 10 واگن خط یکم ناوگان قطارشهری مشهد شامل واگنهای از رده خارج و به دلیل رد شدن از حدود استاندارد از سرویس دهی خارج و در تعمیرگاه زمینگیر شده بود.
مبین مقدم گفت: بر این اساس با جمع آوری دانش در داخل کشور و مهندسی معکوس تعمیرات به صورت آزمایشی تابستان پارسال بر روی یک واگن اجرا و آزمایش شد.
وی بر موفقیت این اقدام تاکید و بیان کرد: هم اینک تعمیر اساسی 16 دستگاه بوژی از 60 دستگاه واگن خط یکم انجام شده و 11 دستگاه نیز در حال سرویس دهی است.
مبین مقدم افزود: شرکت زیمنس آلمان برای تعمیر اساسی و آموزش نیروی انسانی هر واگن قطار شهری رقمی معادل 18 میلیارد ریال درخواست کرده بود که برای مجموع واگنهای نیازمند تعمیر رقمی بالغ بر هزار میلیارد ریال برآورد شده بود اما با مهندسی معکوس قطعات در داخل کشور این رقم به 140 میلیارد ریال کاهش یافت.
در مجموع چهار خط برای قطارشهری مشهد تعریف شده که خط یکم آن به طول 19 کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند 1389 به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه بطور میانگین 130 هزار نفر در این مسیر جا به جا می شوند.
عملیات حفاری 14.5 کیلومتر خط دوم قطارشهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی، پانزدهم بهمن 94 به پایان رسید و اسفند سال 95 مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر مورد بهره برداری قرار گرفت.
اواخر اسفند پارسال نیز با بهره برداری از 2 کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسید و در سفر اردیبهشت ماه رئیس جمهوری به مشهد اتصال این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی بهره برداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطارشهری مشهد نیز به طول 28.5 کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می دهد از نیمه دوم فروردین سال 95 آغاز شده است.
مطالعات احداث خط چهارم نیز به پایان رسیده و اجرای این خط به طول 17.5 کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با 15 ایستگاه برنامه ریزی شده است.