پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نقش بازارسازی و ظرفیت سازی در رونق بازار،: بازاریابی باید در هر دو سطح خرد و کلان مورد توجه قرار گیرد و به دلیل نوع کالا بنگاه ها باید در سطح خرد بازاریابی انجام دهند و این وظیفه دولت نیست.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مجتبی خسروتاج در برنامه «رو در رو» شبکه چهار سیما با اشاره به موضوع صادارت غیر نفتی و نقش آن در تحقق سیاست های حمایت از تولید داخل با اشاره به موضوع بازاریابی و ظرفیت سازی افزود: گاهی دولت می خواهد یک رشته ای را شاخص و برند کند و برای آن تبلیغات کلان و خاصی انجام دهد.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت همچنین در رابطه با فراهم کردن بستر صادرات برای واحدهای تولیدی کوچک، گفت: برخی از بنگاه ها کوچک و متوسط هستند و سازمان توسعه و تجارت بر این موضوع تأکید دارد و در سفرهای وزراء نیز این مقوله در دستور کار است تا در گفتگوهای دو جانبه فضا برای صادرات بنگاه های کوچک را فراهم کنیم مانند سفر اخیر رئیس جمهور به اتریش و سوئیس این موضوع را پیگیری کردیم.
خسرو تاج به بسته حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط اشاره کرد و ادامه داد: در مقوله بازاریابی و همچنین ارتباط با واحدهای دانشگاهی و مسائل مورد نیاز این واحدها ، بسته حمایتی 1300 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است.
وی به تخصص رایزن های بازرگانی در کشورهای هدف اشاره کرد و گفت: رایزن بازرگانی می تواند رقابت در بازار را با اطلاعات مفید به داخل کشور مخابره کند و بنگاه های داخلی با تخصص خود از اطلاعات بازار هدف استفاده کنند.
وی تأکید کرد: رایزنان بازرگانی در داخل سفارتخانه ها مستقر هستند و محدودیت هایی دارند در حالیکه در اتاق های بازرگانی چنین محدودیت هایی ندارند و می توانند دفاتری در کشورهای دیگر تأسیس کنند تا امور بخش خصوصی روانتر پیگیر شود.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت در مورد صادرات به کشورهایی نظیر روسیه و قطر گفت: از روز گذشته متوجه شدم اولین محموله مرغ گرم ایران از راه هوایی به قطر صادر می شود و صادرات ما دو برابر شده و با وجود جمعیت 2 میلیونی بازار خوبی برای کشور ما بوده است.
وی ادامه داد: موضوع زنجیره های صادرات جهانی موجب می شود تا تازه واردها به سادگی وارد این زنجیره صادراتی در بازار کشورها نشوند و در مشکلی که روسیه با ترکیه داشت موضوع زنجیره ارزش جهانی وجود داشت و ما در زمانی کوتاه نتوانستیم بازار بزرگی مانند روسیه را در دست بگیریم چون نیاز به زیرساختهای بزرگی دارد .
رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: زیرساخت های حمل و نقل و ترانزیت برای توسعه صادارت لازم است و مانعی است که ظرفیت حمل و نقل برخی از کالاها از جمله محصولات کشاورزی را کاهش می دهد همچنین مبادلات بانکی نیز از دیگر مشکلات پیش روی صادرات محصولات ایرانی بوده است.
خسروتاج در مورد افزایش 25 درصدی تعرفه واردات محصولات لبنی و کشاورزی ایرانی از سوی کشور عراق گفت: با مقامات عراقی گفتگوهایی داشتیم پاسخ آنها توجه به خودکفایی و توسعه عراق با تکیه بر تولید در داخل عراق بود و اعلام کردند که این تعرفه را با همه کشورها دارند و تبعیضی برای ایران و سایر کشورها نیست.
وی در مورد تعرفه ترجیحی گفت: تاکنون در هر مذاکره ای که داشتیم نگاه ما به حمایت از تولیدکننده داخل بوده و هر کشوری بر روی محصولات خاص خود تأکید دارد و ما باید این موارد را در تولید محصولات داخل هماهنگ کرده و به یک تعادلی برای قراردادهای مفید برای تولید کننده و صادرکننده برسانیم که کار حساس و دشواری است.
خسروتاج همچنین درباره بازار ثانویه ارز اظهار کرد: بخشی از موضوع را بر اساس اختیارات، دولت ورود کرد که سفارش ها در سامانه نیما انجام می شود از جمله معاملات پتروشیمی ها اما بخشی از صنایع سبک ارز حاصل از صادراتشان با نرخ توافقی بین صادرکننده و وارد کننده مبادله خواهد شد وخارج از این سیستم خواهد بود و اجازه دادیم که ارز صادراتی قابل واگذاری در سیستم بانکی انجام شود و به چرخه اقتصاد کشور بازگردد .
وی افزود: پیش بینی شده که پروانه صادراتی در سامانه نیما به شکل رقابتی به صراف ها فروخته شود و صراف ها برای کالاهای گروه سه ارزهای خریداری شده را به وارد کننده بدهند.