پخش زنده
امروز: -
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: ما ایرانیان به تازگی با بیدل آشتی کرده و در سرآغاز بیدل شناسی در عصر خود قرار گرفتهایم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، غلامعلی حدادعادل در پنجمین عرس بین المللی بیدل دهلوی افزود: بیدل عمدتا در ۴۰ سال اخیر به مردم ایران معرفی شده؛ و من در مقالهای مفصل با عنوان «آشتی با بیدل» این مطلب را توضیح دادم، زیرا ما ایرانیان به تازگی با بیدل آشتی کرده و در سرآغاز بیدل شناسی در عصر خود قرار گرفتهایم.
وی گفت: بیدلشناسی کار دشواری است و به همان اندازه لذتبخش و پرثمر است و بیدل حدود ۱۰۰ هزار بیت دارد که حسن باب در این مبحث این بیت است: «با صد هزار جلوه برون آمدی که من / با صد هزار دیده تماشا کنم تو را»؛ اما باید بگویم صد هزار دیده کجاست و کیست صد هزار دیده برای تماشای بیدل داشته باشد.
حداد عادل افزود: شعر بیدل از حیث مضمون و محتوا و درون مایه یک شعر متعالی است و تعالی در شعر او موج میزند و در واقع شعر بیدل قدسی و ملکوتی است، شعر او همه و تماما انگشت اشاره به سوی آسمان امر مطلق قدسی و حقیقت قدسی است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: همه جا جایگاه انسان و منزلت انسان، خدا، سرنوشت انسان و با او بودن و بیاو بودن، فنا، بقا، عشق، کشش و کوشش مطرح است و رابطه انسان با خدا رابطه انسان با هستی مطلق، رابطه انسان با جهان و جامعه و طبیعت، همه در پرتو این نگاه قدسی بیدل و شعر او متجلی است.
حدادعادل درباره ابیات بیدل اشاره کرد و افزود: برای فهم شعر بیدل باید صبور بود، تحمل کرد و زبان شعر او را به دست آورد، بیدل در ابیات خود کلیدواژههایی دارد که باید به آنها توجه کنیم.
وی گفت: بیدل قبل از ایران در دل و جان مردم هند نشسته بود و بیدل شاعر اجتماعی آنها بود حتی در ایران و دانشگاههای ادبیات نیز تا ۴۰ سال پیش بیدلی مطرح نبود، ما در ایران قدمهای اولیه خوب برای آشتی با بیدل برداشتهایم که تقدم این راه با استاد شفیعی کدکنی است که با کتاب ارزشمند «شاعر آئیئهها» راه را گشود.