بهرام پارسایی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، درخصوص تعرفه خودروهای وارداتی افزود: با توجه این که کمیسیون اصل 90 برای موضوع خودروسازان داخلی و خودروهای وارداتی یک سال زمان گذاشته است، خیلی صریح می گویم که با صرف این همه زمان کمیسیون و دعوت از مرکز پژوهشهای مجلس و سازمان بازرسی، اقدام عملی صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: تلاش ما ارائه یک طرح برای برونرفت از مشکلات صنعت خودرو بود؛ بهنحوی که بدون لطمه به تولیدات داخلی؛ کیفیت، رقابت و ساماندهی بازار خودرو افزایش یابد اما متأسفانه حتی رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر بازگشت تعرفه های سال قبل نیز اجرا نشد؛ درصورتیکه اجرایی نشدن این رأی، جرم محسوب می شود.
پارسایی با بیان اینکه یک مافیای بسیار قوی در صنعت خودرو وجود دارد اظهار داشت: روز گذشته در حاشیه جلسه کمیسیون اصل 90، آماری در خصوص خودروهای قاچاق به ما ارائه شد که اگر صحت داشته باشد، رقمی بسیار نگران کننده است.
وی افزود: تا زمانیکه یک قانون مصرح و مشخص درخصوص خودرو وجود نداشته باشد، سودجویان این صنعت همچنان سرمایه مردم را در جیب خود می ریزند و باعث بلند شدن صدای اعتراض ملت می شوند.
پارسایی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت خودروهای داخلی نیز گفت: قیمت برخی از خودروهای داخلی را تا 90 میلیون تومان افزایش دادند؛ سپس با کسر درصدی از قیمت، میگویند قیمت کاهش پیدا کرده است.
وی تاکید کرد: لابی های خودروسازی و وارد کنندگان خودرو، لابیهایی بسیار قوی هستند زیرا منافع کلانی دارند.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 درخصوص راهکار مقابله با این افزایش قیمت گفت: تصور میکنم تنها راه این است که ملت؛ از نمایندگان خود بخواهد تا طرح ساماندهی خودرو را تصویب کند.
پارسایی با اشاره به ابلاغ مصوبه منع ثبت سفارش و واردات خودرو از سوی دولت گفت: به نظر من این اقدام، فاقد تدبیر لازم است؛ چراکه در چند هفته گذشته، شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی بوده ایم.
وی ادامه داد : انتظار میرفت حرکت خودروسازهای داخلی به سمت رقابتی شدن و کاهش قیمت باشد اما با این مصوبه، فضا انحصاریتر شد و دست خودروسازان، برای افزایش بی رویه، بیدلیل و ظالمانه قیمتها بازتر شده است و هرکاری که میخواهند؛ انجام می دهند.
سخنگوی کمیسیون اصل نود افزود: در بحث خودروهای هیبریدی نسبت به سال گذشته؛ شاهد افزایش تعرفه تا 1600 درصد بودیم؛ درصورتیکه این نوع خودرو نه تنها مشابه داخلی ندارد؛ بلکه در بحث آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی کلانشهرها می تواند گزینه مناسبی باشد و مورد حمایت دولت قرارگیرد.
وی تأکید کرد: در زمینه خودرو، در دولت نیز برنامه خاصی وجود ندارد که این امر شاید به واسطه نفوذ لابی های قوی خودروسازی و واردات خودرو باشد.