پخش زنده
امروز: -
مدیر سازمان بین المللی هیدروگرافی( IHO) گفت: هیدروگرافی به عنوان کلید فعالیت های دریایی عمل می کند و موفقیت های آن را در زمینه های مختلف تضمین می کند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، مصطفی ایپتیس در مراسم روز جهانی هیدروگرافی با بیان اینکه سازمان بین المللی هیدروگرافی یک سازمان بین دولتی و فنی است، افزود: ارتقای آگاهی درباره اهمیت علم هیدورگرافی ، از برنامه های اصلی هیدروگرافی در محسوب می شود. این سازمان طی یکصد سال گدشته از تاسیس آن با ارتقای دانش هیدروگرافی، از فعالیت دریانوردی و زیست محیطی در همه زمینه ها حمایت کرده است.
وی با اعلام اینکه سازمان بنادر و دریانوردی ایران از اعضای فعال هیدروگرافی در منطقه راپمی ( خلیج فارس و دریای عمان ) قلمداد می شود ، افزود: برنامه ظرفیت سازی و ارتقای توانمندی کشور های عضو ، از دیگر اولویت های IHO به شمار می آید که بازدید ها و ارزیابی های فنی، برگزاری کارگاه های آموزشی کوتاه مدت و مشارکت کشورها در پروژه های جهانی در همین راستا صورت می گیرد.
مدیر سازمان بین المللی هیدروگرافی، دانش هیدوروگرافی را ستون فقرات علوم دریایی و دریانوردی دانست و چشم پوششی از آن را به قیمت از بین رفتن سواحل و جزایر، محیط زیست دریا و فعالیتهای کشتیرانی عنوان کرد.
وی با اشاره به شعار "ژرفاسنجی ؛ اساس پایداری در دریاها ، آبراه ها و اقیانوس ها "، آن را فرصتی برای ارتقای آگاهی از اهمیت اقتصادی و تجاری هیدروگرافی عنوان کرد و گفت: هیدروگرافی به عنوان کلید فعالیت های دریایی عمل می کند و موفقیت های آن را در زمینه های مختلف تضمین می کند.
مدیر سازمان بین المللی هیدروگرافی ، با اشاره به اهمیت این سازمان در تامین ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست دریایی، گفت: هیدروگرافی یعنی توصیف خصوصیات فیزیکی و شیمیایی دریاها، آبراهها، اقیانوسها و رودخانه هاست که از طریق تهیه و تدوین نقشه های الکترونیکی و کاغذی، کمک شایانی به پایداری منابع دریایی و کشتیرانی ایمن می کند.
ایجاد ۱۰ ایستگاه جزر و مد سنجی در بنادر جنوبی ایجاد ۱۰ ایستگاه جزر و مد سنجی در بنادر جنوبی
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: استانداردسازی هیدروگرافی باید در دستور کار قرار گیرد تا شاهد ارتقای کیفیت خدمات، کارایی و ایمنی باشیم.
محمد رضا اله یار در مراسم روز جهانی هیدروگرافی که صبح امروز با حضور مسئولان مدیران کارشناسان و دست اندرکاران هیدروگرافی کشور در هتل هما برگزار شد، اظهار کرد: طول خط ساحلی بر اساس مدیریت یکپارچه معادل ۵۷۹۰ کیلومتر است که این رقم مصوب شده و مبنای کار تلقی می شود.
وی در مورد کاربردهای هیدروگرافی، بیان کرد: شناسایی اجسام مغروق با استفاده از دستگاه های مختلف، مکان یابی احداث سازه های نزدیک ساحل یا دور از آن و کاهش لایروبی ها با استفاده از اطلاعات هیدروگرافی از جمله کاربردهای مختلف هیدروگرافی است.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه شبیهسازی ریاضی و طراحی سازه ها در مقوله امواج، جزر و مد و مسائل مربوط به رسوب در هیدروگرافی مدنظر قرار می گیرد، گفت: استانداردسازی هیدروگرافی باید در دستور کار قرار گیرد تا شاهد ارتقای کیفیت خدمات، کارایی و ایمنی باشیم.
وی در مورد استانداردسازی نقشه های هیدروگرافی، خاطرنشان کرد: یکپارچه سازی نقشه های هیدروگرافی، مدیریت جامع و هماهنگ آن جهت رفع نیاز ذی نفعان، اقدامات زیربنایی در جهت ارتقای کیفیت و استفاده بهتر از تجهیزات و بهرهگیری از فرایندهای یکسان جهت امکان تبادل اطلاعات در سطوح ملی و بین المللی از جمله مسائلی است که باید در استانداردسازی نقشه های هیدروگرافی مدنظر قرار گیرد.
اله یار بیان کرد: مدیریت و مهندسی عملیات هیدروگرافی، ایجاد بانک اطلاعاتی و نقشه های هیدروگرافی، تعیین دفعات مورد نیاز هیدروگرافی با توجه به رژیم رسوبگذاری بنادر و یکسان سازی محدوده ها و مقیاس های عملیات هیدروگرافی از جمله اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص استانداردسازی هیدروگرافی است.
وی افزود: مدل یکپارچه پیش بینی جزر و مد طراحی شده و ۱۰ ایستگاه جزر و مد سنجی در بنادر جنوبی و سه گاه ترا سنجی در بنادر شمالی مد نظر قرار گرفته است و تهیه آلبوم هیدروگرافی، جانمایی بویه های موج نگار در بنادر کشور و ایجاد بانک اطلاعاتی پروژه های هیدروگرافی و لایروبی از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
سازمان بنادر اطلاعات دریانوردی را برای تامین ایمنی به روز می کند
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی به روز رسانی اطلاعات دریانوردی مورد نیاز در قالب چارت های دریایی را برای تامین ایمنی دریانوردی در آبهای تحت حاکمیت ایران انجام می دهد.
هادی حق شناس در مراسم روز جهانی هیدروگرافی که صبح امروز با حضور مدیران، کارشناسان و درست اندرکاران هیدروگرافی کشور در محل هتل هما تهران برگزار شد، اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به نیابت از جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۴۰ هجری شمسی به عضویت سازمان بین المللی هیدروگرافی درآمده است و مرجع ملی هیدروگرافی کشور به شمار می رود.
وی ادامه داد: سازمان بنادر به عنوان متولی امر ایمنی دریانوردی موظف است اقدامات لازم را در تحقق مفاد ماده ۹ از فصل پنجم سولاس مبنی بر ایجاد ساز و کار، جهت جمع آوری و تکمیل داده های هیدروگرافی و متعاقب آن تولید، انتشار و به روز رسانی اطلاعات دریانوردی مورد نیاز در قالب چارت های دریایی جهت تامین ایمنی دریانوردی در آبهای تحت حاکمیت ایران را انجام دهد.
به گفته معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، کمیته ملی هیدروگرافی در سال ۱۳۸۴ به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی و تائید شورایعالی امنیت ملی، با عضویت ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، سازمان نقشه برداری کشور و سازمان بنادر و دریانوردی و با هدف هماهنگی، سیاستگذاری و برنامه ریزی جهت انجام فعالیت های هیدروگرافی(آبنگاری) و تهیه و انتشار چارت های دریانوردی آب های تحت حاکمیت و صلاحیت ایجاد شد.
وی افزود: دبیرخانه دائمی این کمیته در سازمان بنادر و دریانوردی مستقر است و اعضاء آن متشکل از کارشناسان و متخصصان سازمان های عضو کمیته با برگزاری جلسات دوره ای و ماهانه در خصوص موضوعات مطروحه و به ویژه تولید چارت های دریایی مطابق با اهداف و استراتژی تعیین شده از سوی کمیته تصمیم گیری می کنند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: چارت ها پس از بررسی دقیق کارشناسان ذیربط به لحاظ رعایت استانداردهای تدوین شده توسط سازمان بین المللی هیدروگرافی و همچنین موضوعات امنیتی، تولید و در اختیار مراجع بین المللی و دریانوردان قرار می گیرد.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۱ جمهوری اسلامی ایران با انعقاد توافقنامه دو جانبه با شرکت پریمار وابسته به اداره هیدروگرافی نروژ برای اولین بار نسبت به تهیه تولید و انتشار چارت های الکترونیکی محدوده آب های جمهوری اسلامی ایران اقدام کرد و ماحصل این اقدام طی ۵ سال گذشته و تا به امروز تولید تعداد قابل توجهی چارت الکترونیکی است که از این بین بیش از ۴۱ سلول چارت از طریق شرکت پریمار صحه گذاری و رفع نقص شده و بطور منظم از طریق بیش از ۷۰ مرکز نمایندگی توزیع کننده این شرکت در سراسر جهان در اختیار دریانوردان قرار گرفته است. از ابتدای انتشار تا به امروز مجموعا بالغ بر ۱۸۵ هزار سلول چارت دریایی که حاصل توانمندی و دانش متخصصان داخلی کشور است فروخته و جایگزین چارت های آدمیرالتی انگلستان شده اند. علاوه بر چارت های فوق اخیرا صحه گذاری تعداد ۱۵ سلول دیگر از چارت های محدوده آب های ساحلی ایران در دریای عمان و خلیج فارس نیز به پایان رسیده است و آماده انتشار بین المللی از طریق شرکت پریمار است و ۱۷ سلول نیز در مرحله رفع خطاهای اولیه ویرایشی قرار دارند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه تهیه و تولید این چارت ها پس از تعیین اولویت نیازهای کشور (بیش از ۱۰۰ سلول) مبتنی بر مسیرهای تردد تجاری کشور در بنادر شمالی و جنوبی کشور و زمان بندی تولید توسط سازمان های ذیربط در برنامه کاری دبیرخانه قرار گرفته و اقدامات لازم جهت تولید و انتشار آن ها پیگیری می شود، گفت: در حال حاضر نیز مجموعا تولید ۲۱ سلول، شامل ۸ سلول چارت الکترونیکی در جنوب و ۱۳ سلول در شمال کشور، از باقیمانده چارت های اولویت بندی شده در حال طی فرآیند تولید و استاندارد سازی است که به محض نهایی شدن مراحل تولید، در اختیار مراجع ذیربط قرار خواهد گرفت.
حق شناس در خصوص چارت های کاغذی (INT Charts) نیز بیان کرد: اقدامات گسترده ای توسط جمهوری اسلامی ایران در این رابطه انجام گرفته و تا به امروز تعداد ۴۲ شیت از تولیدات ایران در وب کاتالوگ سازمان بین المللی هیدروگرافی ثبت شده است؛ این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان هماهنگ کننده نقشه های بین المللی (INT Charts) و نقشه های الکترونیکی (ENC Charts) در منطقه دریایی راپمی مسئولیت نظارت بر تولید و انتشار نقشه های کشورهای عضو کمیسیون هیدروگرافی منطقه دریایی راپمی را بر عهده دارد. وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر عنوان نایب رییس کمیسیون مربوطه را بر عهده دارد و به واسطه آن یکی از ۳۰ کشور عضو شورای سازمان بین المللی هیدروگرافی است که با توجه به تغییرات اعمال شده در اساسنامه این کمیسیون از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی به طور اتوماتیک عهده دار مسئولیت ریاست این کمیسیون منطقه ای خواهد شد که این امر تداوم عضویت ایران در شورای سازمان بین المللی هیدروگرافی تا سال ۲۰۲۳ میلادی را در پی خواهد داشت.
تسهیل ورود و خروج کالا به بنادر با اجرای کنوانسیون های دریایی
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لوزم تهیه نقشه برای تمام آب های تحت مسئولیت، اظهار کرد: دستیابی به این هدف موجب تسهیل ناوبری و افزایش ایمنی در دریا می شود.
محمد راستاد در مراسم روز جهانی هیدروگرافی که صبح امروز با حضور مسئولان، مدیران، کارشناسان و دست اندرکاران هیدروگرافی کشور در هتل هما برگزار شد، اظهار کرد: به روز رسانی نقشه ها از جنبه ایمنی دریانوردی بسیار حائز اهمیت است و متوجه همه دست اندرکاران این حوزه می شود و باید هرگونه تغییر را در قالب اعلامیه دریایی گزارش کنند.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: اطلاعات پایه دریانوردی به میزان قابل توجهی در بخش داخلی و منطقه ای توسط سازمان بنادر و دریانوردی مدنظر قرار گرفته است و باید نقشه منطقه ای و بین المللی در حوزه هیدروگرافی نیز ارتقا یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نقشه های الکترونیکی و کاغذی برای آب های تحت مسئولیت باید به صورت بین المللی مدنظر قرار گیرد، گفت: قاعدتا باید برای تمام آب های تحت مسئولیت نقشه های مناسب منتشر شود؛ چرا که دستیابی به این مقوله موجب تسهیل ناوبری و افزایش ایمنی در دریا می شود و باید به صورت یک هدف جدی دنبال گردد.
راستاد، افزود: امروزه حمل و نقل دریایی؛ یکی از ارکان اصلی تجارت جهانی محسوب می شود و متولیان امر تلاش می کنند از طریق تامین و ارتقاء ایمنی دریانوردی، پیشگیری و مقابله با آلودگی آب دریا و تامین امنیت دریانوردی، تداوم آن را تضمین کنند.
وی تاکید کرد: در همین راستا مراجع دریایی کشورها؛ در تعاملی سازنده و همسو با سازمان بین المللی دریانوردی (IMO)، با پیاده سازی و اجرای منسجم مفاد کنوانسیون های دریایی، حمل و نقل دریایی را زیر چتری استاندارد راهبری کنند تا بواسطه آن تردد ایمن شناورها را در نواحی تحت حاکمیت، صلاحیت و نظارت فراهم کرده و بدین ترتیب ضمن صیانت از سلامت محیط زیست دریایی، تامین ایمنی و امنیت شناورها، برای طیف وسیع مخاطبین و ذی نفعان تسهیل و تسریع امر ورود و خروج کالا به بنادر را بوجود آورند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خلیج فارس به دلیل اهمیت آن در دنیای صادرات نفت یکی از راهبردی ترین آبراه های جهان است، خاطرنشان کرد:خلیج فارس دارای ۷۱۵ میلیارد بشکه ذخایر اثبات شده نفتی است که نمایانگر بیش از نیمی (۵۷ درصد) از ذخایر نفتی جهان و همچنین ۲۴۶۲ تریلیون فوت مکعب از ذخایر گاز طبیعی جهان (۴۵ درصد ذخایر جهانی) است.
راستاد ادامه داد: کشورهای خلیج فارس حدود یک سوم از ظرفیت تولید نفت جهان را در اختیار دارند و روزانه حدود ۵,۱۵ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز که به عنوان یکی از گلوگاه های اصلی ترانزیت دریایی جهان به شمار میرود، عبور می کند.
به گفته وی؛ با استناد مطالعات انجام شده در کشور با عنوان مدیریت یکپارچه نواحی ساحلی، جمهوری اسلامی ایران؛ با احتساب جزایر و رودخانه ها از خلیج گواتر در مرز ایران و پاکستان واقع در دریای عمان تا بندر خرمشهر واقع در منتهی الیه شمال غرب خلیج فارس دارای ۴۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و در حاشیه جنوبی دریای خزر از شرق تا غرب آن دارای ۸۹۰ کیلومتر نوار ساحلی است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه بدون شک یکی از مهمترین عوامل توسعه پایدار دریا محور؛ وجوداطلاعات بروز از وضعیت نواحی ساحلی و به ویژه مسیرهای کشتیرانی است، خاطرنشان کرد: این ضرورت ایجاب می کند تا با انجام هیدروگرافی های مدون و به موقع و جمع آوری سایر اطلاعات لازم هم چون مشخصات علائم کمک ناوبری، وضعیت سازه های دریایی و اطلاعات جزر و مدی، چارت های دریانوردی مورد نیاز بر اساس استانداردهای تدوین شده توسط سازمان بین المللی هیدروگرافی (IHO) تولید و در اختیار دریانوردان، شرکت های کشتیرانی و سایر ذی نفعان قرارداده شود.
راستاد با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از قابلیت های خوب و ارزشمندی در زمینه انجام عملیات هیدروگرافی در بخش های دولتی و غیر دولتی و همچنین تولید چارت های دریایی اعم از چارت های الکترونیکی (ENC) و چارت های کاغذی(INT Chart) برخوردار است، اظهار کرد: بر این اساس کمیته ملی هیدروگرافی تولید چارت های دریانوردی را به صورت متمرکز در دستور کار خود قرار داده تا بتوانیم به مسئولیت های بین المللی مرتبط با ماده ۹ فصل پنجم کنوانسیون سولاس به بهترین نحو عمل کنیم.
وی ادامه داد: امروز؛ مایه افتخار است که پس از حدود ۵ سال تلاش مستمر، در سال حمایت از تولید ملی، جمهوری اسلامی ایران به همت اعضاء دبیرخانه کمیته ملی هیدروگرافی و متخصصین کشور موفق به انتشار ۴۱ سلول چارت الکترونیکی دریانوردی بنادر و آب های تحت حاکمیت کشور در مقیاس های مختلف از طریق شرکت پریمار نروژ شده است؛ در حالی که طبق گزارش های ارائه شده ظرف هفته گذشته ۱۵ سلول دیگر نیز توسط پریمار صحه گذاری شده و آماده انتشار است و ۱۷سلول نیز در مرحله رفع خطاهای اولیه ویرایشی قرار دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی، افزود: علاوه بر این بروزرسانی نقشههایی منتشر شده نیز به صورت مداوم در حال پیگیری و انجام است. هرچند، استراتژی کمیته ملی هیدروگرافی تولید و انتشار چارت های الکترونیکی دریانوردی کلیه بنادر و محدوده های آبی کشور که در آن ها تردد بین المللی تجاری واقع می شود، بیش از ۱۰۰ سلول چارت دریایی تشخیص داده شده است که پس از لحاظ شدن محدودیت های امنیتی، اقدامات لازم جهت تولید و انتشار بین المللی آنها انجام می پذیرد.
راستاد با اعلام اینکه سازمان بین المللی هیدروگرافی، شعار روز جهانی هیدروگرافی را در سال ۲۰۱۸ میلادی، "ژرفاسنجی- اساس پایداری دریاها، اقیانوس ها و آبراه ها" قرار داده و با این اقدام قصد دارد تا به منظور بهره برداری مناسب، ایمن، پایدار و مقرون به صرفه از دریاها، اقیانوس ها و آبراهه ها بر اهمیت هیدروگرافی و لزوم شناسایی شکل و ماهیت بستر و اعماق دریاها بیش از پیش تاکید و تمرکز کند، اظهار کرد: این در حالی است که رابطه تنگاتنگ و مستقیم فعالیت های هیدروگرافی باحجم وسیعی از موضوعات مرتبط با حفاظت از محیط زیست دریایی، مدیریت مناطق ساحلی، زیرساخت های مکانی دریایی، دفاع، اکتشاف منابع و سایر اجزاء اقتصادی ایجاب می کند تا کلیه ذی نفعان درگیر در امر هیدروگرافی بیش از پیش بر اهمیت و حساسیت فعالیت های خویش واقف باشند.
ضرورت به روزرسانی نقشهها از جنبه ایمنی دریانوردی