پخش زنده
امروز: -
معاون مهندسی گروه صنعتی سایپا با بیان اینکه نوسانات قیمت ارز موجب هجوم پول های سرگردان به بخش خودرو شده است گفت: افزایش تقاضای خودرو، کاذب و به علت حضور دلالان در خرید خودروهای تولید کارخانه ها بود.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، اقای مرتضی شفیعی در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه شب شبکه دو سیما افزود : با توجه به پاسخگو نبودن شرکت ها به تقاضا قیمت خودرو بالا رفت و قدرت خرید مردم نیز کاهش یافت.
وی افزود: این در صورتی است که شرکتهای ایران خودرو و سایپا ظرفیت تولید یک و نیم میلیون خودرو در سال ایجاد کرده اند.
شفیعی گفت: شرایط کنونی با ثبات نیست و اتفاقی در تنظیم عرضه و تقاضا ایجاد رخ نداده است.
وی افزود: ملاحظات بازرگانی، ایجاد سرمایه گذاری و تامین ارز مناسب، ملزومات ثبات بازار خودرو است.
معاون مهندسی گروه صنعتی سایپا گفت: افزایش بهای ارز برابر با افزایش صادرات است و خودروسازان می توانند با صادرات نقدینگی خود را تامین کنند.
وی افزود: برخی مشکلات مقطعی و براساس تحریم ها و نقل و انتقالات ارز و باز کردن ال سی است.
شفیعی گفت: دو اتفاق خوب، بسیار بد روی داد یعنی نرخ ارز تغییر کرد و یارانه ها حذف شد که هر دو برای تولید کننده خوب بود اما این اتفاقات با شوک روی داد و بازار غیرقابل کنترل شد.
دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز در ادامه این برنامه گفت: بیش از یک میلیون تومان از قیمت خودروها بهره بانکی است که خودروسازان می پردازند.
اقای احمد نعمت بخش افزود: درسال 88 ورق آلومینیوم 2500 تومان بود که اکنون 9 هزار تومان است و پلیمر و مس نیز به ترتیب از 1600 و 6 هزار تومان در سال 88 به 5700 و 24 هزار تومان افزایش یافته است.
وی گفت: حلقه لاستیک از 33 هزار تومان به 105 هزار تومان رسیده است.
نعمت بخش افزود: دولت اگر می خواهد قیمت خودرو افزایش نیابد به صنایع دستور دهد تا به خودروسازان کالای ارزان بفروشند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: از ابتدای سال خودروسازان 2 هزار میلیارد تومان ضرر داده اند که با روند افزایش قیمت ها این میزان تا پایان سال به 3 هزار و 500 میلیارد تومان خواهد رسید.
نعمت بخش افزود: تاکنون ارز مبادله ای نیز به خودروسازان تعلق نیافته است.
وی گفت: شرکت رنوپارس قیمت تمام شده پک ال 90 را حدود 26 میلیون تومان اعلام کرده است که با تکمیل آن قیمت این خودرو 30 میلیون تومان می شود و ما چگونه آن را 22 میلیون تومان بفروشیم.
دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: اجازه بدهند خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد که خودروساز زیان کمتری کند.
نعمت بخش گفت: نباید قیمت خودرو را ثابت نگه داریم که با بازار آزاد اختلاف قیمت ایجاد و پول های سرگردان به این بخش سرازیر شود.
عبدالله بابایی معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو نیز گفت: افزایش 400 درصدی بهای برخی مواد اولیه و کمبود حمایت های مالی به روند تولید خودرو آسیب می رساند و با توجه به تقاضای بازار نرخ خودرو نیز افزایش می یابد.
وی افزود: با توزیع عادلانه محصولات تلاش کردیم خودرو به دست مصرف کننده واقعی برسد که تا حدودی موجب ثبات قیمت ها در بازار شده است.
بابایی گفت: افزایش قیمت خودرو می تواند حداقل هزینه های خودروسازان را جبران کند.
معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو افزود: روند افزایش تامین مواد اولیه و قطعات موجب افزایش عرضه و کاهش قیمت ها شده است.
وی با بیان اینکه تحریم همیشه فرصت خوبی برای ما ایجاد کرده است گفت: با توجه به اینکه در ابتدای اعمال تحریم ها تولید 206 متوقف شد اما اکنون قطعات این خودرو در داخل تولید می شود.
بابایی با اشاره به روند متنوع شدن محصولات ایران خودرو افزود: خودروی دنا از اول سال آینده وارد بازار می شود.
معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو گفت: در حالیکه سه هزار و 700 میلیارد ریال در سال اعتبار داریم اما تاکنون ریالی از آن را دریافت نکرده ایم.
بابایی افزود: مواد اولیه صنایع خودروسازی در اختیار کشور است و دولت می تواند آن را با سود کم در اختیار خودروسازان برای کاهش و ثبات قیمت ها قرار دهد.
وی گفت: اکنون همه محصولات ایران خودرو عرضه می شود و مشتریان می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی این شرکت محصول مورد نظر خود را خریداری کنند.