به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ، علی امام امروز در نشست خبری خود اعلام کرد: ۱۸ خرداد سال گذشته خط هفت مترو افتتاح شد اما در آبان ماه سال قبل به دلیل مشکلات ایمنی تعطیل شد.
وی با بیان اینکه مشکلات مالی شامل حال مترو نیز شد و با تأمین منابع حداقلی توانستیم بخش میانی خط ۷ مترو را ایمن سازی کنیم، افزود:بخش میانی خط۷ به طول شش کیلومتر با ۵ ایستگاه برای بهره برداری آماده شده است و طبق وعده تا پایان خرداد ماه میتواند وارد مدار شود.
مدیرعامل شرکت مترو افزود : روز شنبه با شهردار تهران جلسه داشته و اعلام کردم بخش میانی خط ۷ مترو با حل نواقص آماده بهره برداری است و قرار است فردا(سه شنبه) آقای افشانی از خطوط ۶و ۷ بازدیدی داشته باشند.
با نظر شهردار تهران خط ۷ افتتاح میشود
وی با بیان اینکه از نظر فنی آماده هستیم که تا پایان خرداد ماه فاز یک خط ۷ مترو را به مدار بهرهبرداری برسانیم، گفت: البته این کار بنا بر نظر شهردار تهران انجام خواهد شد.
مدیر عامل شرکت مترو گفت: متروی تهران هم در بودجه سالیانه دولت که مصوب مجلس است و هم در بودجه شهرداری که مصوب شورای شهر تهران است ردیف بودجه دارد و سال گذشته ۱۶۰ میلیارد تومان بودجه مصوب در قانون برای توسعه مترو، توسعه خط پرند و اسلامشهر در نظر گرفته شد که تا پایان سال گذشته ۶۳ درصد آن یعنی ۱۰۱ میلیارد تومان تخصیص یافت و این در حالی است که مترو جزو گرانترین مدهای حمل و نقلی است ولی اعداد تخصیص یافته در قیاس با خطوط در دست اجرا عدد کوچکی است و برغم حسن نیتی که وجود دارد اما باید اعلام کنم که این رقم ناچیز است.
وی با بیان اینکه در سال جاری نیز ۱۷۶۵ میلیارد تومان اعتبار از سوی شورای شهر تهران برای مترو در نظر گرفته شده است که این رقم در سال گذشته ۲۳۵۰ میلیارد تومان بوده که کاهش یافته است، گفت: در فصل بودجهریزی کل کشور رایزنیهای زیادی با نمایندگان مجلس انجام دادیم تا سهم مترو افزایش یابد و اتفاقات خوبی نیز در کمیسیون عمران مجلس رقم خورد. اما در فرایند تصویب بنا به دلایلی که برای ما هم مشخص نیست در کمیسیون تلفیق، بودجه مترو آن طور که انتظار داشتیم تصویب نشد و نهایتا عدد ۱۱۳ میلیارد تومان از بودجه سنواتی دولت برای مترو در نظر گرفتند و این در حالی است که سال گذشته بودجه مترو در دولت ۱۶۰ میلیارد تومان بود.
امام با بیان اینکه از ابتدای امسال نیز ۷۵ درصد این عدد از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است، گفت: در روزهای آینده حدود ۵۵ درصد این بودجه یعنی چیزی حدود ۴۶ میلیارد تومان قرار است تخصیص یابد که این عدد کوچکی است.
وی با بیان اینکه یکی از برنامههای آتی مترو تکمیل خطوط بهرهبرداری شده است، گفت: خطوط ۱ تا ۵ قبل از مدیریت بنده تکمیل شده بودند اما این خطوط نواقصی نیز داشتند که عمدتا در حوزه تهویه، پله برقی و آسانسور بود که در حال رفع این مشکلات هستیم.
مدیر عامل شرکت مترو درباره تکمیل خطوط ۶ و ۷ نیز با بیان اینکه طبیعتا تکمیل خط ۶ و ۷ مترو جزو مهم ترین تعهدات شهرداری تهران است که با حمایت مدیریت شهری میتوان آن را در چند فاز تکمیل کرد ، گفت : خط ۷ مترو به علت مشکلاتی تعطیل شد و حالا با تزریق منابع حداقلی با جدیت مشکل آن را مرتفع کردیم و بنا به نظر شهردار تهران آماده هستیم که فاز یک این خط از مهدیه تا نواب را تا آخر خردادماه به بهرهبرداری برسانیم.
وی با بیان اینکه خط ۶ مترو از کوهسار تا دولتآباد نیز از نظر فیزیکی پیشرفت خوبی داشته اما از نظر تجهیزات تنها ۱۲ درصد تکمیل یافته است، گفت : فاز یک خط ۶ مترو تا شهریور به طول ۱۰ کیلومتر از دولتآباد تا امام حسین (ع) نیز به شرط تأمین مالی افتتاح خواهد شد و تا پایان خرداد ۹۸ نیز آماده هستیم که کل خط ۶ مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
امام با بیان اینکه در راستای حمایت از کالای ایرانی تفاهمنامهای را با جهاد دانشگاهی در حال انعقاد هستیم تا با استفاده از توان شرکتهای تابعه جهاد دانشگاهی بتوانیم از تجهیزات مرتبط با حمل و نقل ریلی استفاده کنیم که به زودی تفاهمنامهای منعقد خواهد شد. البته در سنوات گذشته همکاریهایی وجود داشته است؛ اما در حال انجام آن هستیم که با جدیت از تجهیزاتی که استاندارد بالایی دارند و میتوانند استانداردهای جهانی را پاس کنند، استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه به مترو ابلاغ کردهایم که از توان تولیدات داخلی استفاده کنند، گفت: البته این کالاهای تولید داخل باید بتوانند استانداردهای جهانی در حوزه حمل و نقل را پاس کنند.
امام درباره انتشار اوراق مشارکت گفت: ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط بانک شهر در انتهای سال منتشر می شود که امیدواریم تا دو هفته آینده این مسئله نهایی شود. همچنین فاینانس خط ۶، ۷ و ۳ را نیز سعی داریم از طریق رایزنی با شورای اقتصاد تمدید کنیم تا مشکل آن مرتفع شود.
وی همچنین درباره سرانجام تأمین واگن برای مترو تهران، گفت: طبق قراردادی که با شرکت واگنسازی داشتیم قرار بود ۹۱ دستگاه واگن به شرکت مترو تحویل داده شود که چند روز پیش آخرین سری واگنها نیز تحویل داده شد که در صورت موافقت شهردار تهران میتوانیم با حضور وی مراسم تحویل واگنها را برگزار کنیم.
مدیرعامل شرکت مترو در پاسخ به سوال خبرنگاران نیز درباره ادامه بخش غربی خط ۷ گفت: براساس طرح موجود خط ۷ مترو میتواند تا دانشگاه آزاد برسد که این تفاهمنامه میان شهردار اسبق تهران و رئیس سابق دانشگاه آزاد بوده است که تاریخ این تفاهمنامه نیز به قبل از سال ۹۳ برمیگردد که بر این اساس خط ۷ مترو تا جنتآباد شمالی ادامه یابد که بتواند به دانشجویان واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد نیز سرویسدهی کند، اما در این سالها این تفاهمنامه عملیاتی نشد.
امام با بیان اینکه دانشگاه آزاد نیز قول همکاری داده است که در صورت امتداد این خط میتواند به شهرداری با ارائه زمین برای ساخت ایستگاه کمک کند، گفت : قرار بود که نمای هواکش کاملا منطبق با معماری موزه فرش باشد اما حالا نظرات تغییر کرده و ما نیز در حال جابهجایی هواکش میانتونلی هستیم.