پخش زنده
امروز: -
رئیس اداره ثبت کشتی ها و صدور گواهی نامه دریایی از تصویب طرح ساماندهی بنادر کوچک و اعمال نظارت بر واردات کالا توسط ملوانان لنچ های حمل بار به کشورهای خلیج فارس خبرداد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ ابراهیم حسن پور در گفتگو با رادیو اقتصاد با اشاره به ورود بدون ضابطه کالا به میزان دلخواه توسط ملوانان از کشورها ی حاشیه خلیج فارس افزود: به دلیل نبود محدودیت در ورود کالا توسط ملوانان، سالانه بیش از 4 تا 5 میلیارد قاچاق بصورت ته لنچی وارد کشور می شد که این کالا نه تنها در گمرک اظهار نمی شد بلکه استاندارد و نظارت های بهداشتی نیز بر آن انجام نمی شد که البته ورود کالا به این شکل و بدون هیچ گونه نظارت منطقی نیست.
وی با اشاره به تصویب آیین نامه نظارت بر ورود کالا و ساماندهی بنادر کوچک گفت: بر اساس بررسی های انجام شده هر لنچ سالانه بطور متوسط 6 بار به کشورهای حاشیه خلیج فارس تردد می کند که ملوانان می توانستند در هرسفر 10 میلیون تومان کالا وارد کشور کنند که در اصلاحیه جدید این رقم به 15 میلیون تومان رسیده است.
حسن پور اظهار به گمرک با اعمال تخفیف های ویژه، اعمال بررسی های بهداشتی و کسب استاندارد را بخشهای مهم این آیین نامه دانست و ادامه داد: سوخت تعیین شده برای شناورهای که به کشورهای خلیج فارس تردد می کنند از سوخت فوق خلیج فارس اختصاص می یافت که این لنچ ها از این پس تازمانی که در آبهای داخلی هستند می توانند از سوخت داخلی استفاده کنند که این اتفاق بسیار خوبی است.
رئیس اداره ثبت کشتی ها و صدور گواهی نامه دریایی با اشاره به لزوم تعیین تکلیف چند نکته در این آیین نامه گفت: تعیین تکلیف مسئولیت تحویل و نگهداری کالا توسط سازمان بنادر و یا سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ساماندهی اسکله های کوچک برای شناورها و نوسازی شناورها نکات مهمی است که باید انجام شود.
حسن پور با بیان اینکه دستور العمل اسکله ها ابلاغ شده است افزود: از این پس باید محل تردد این شناورها فقط از مجاری قانونی و اسکله های تعیین شده از سوی سازمان بنادر کشور انجام شود بنابراین مسیر ترددبرخی لنچ هایی که بدون نظارت انجام می شود مسدود خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت نوسازی شناورها و جایگزینی آنها با شناورهای جدید اظهار داشت: هم اکنون 4502 فروند لنچ فعال در کشور وجود دارد که این شناورها باید ظرف 5 سال نوسازی شوند.
حسن پور لایحه نوسازی و جایگزینی لنچ ها را آماده و فرمول خروج آنها با تعیین سهم دولت و آورده شخص برای انجام این طرح را مشخص شده اعلام کرد و گفت: منابع اجرای این طرح از محل صرفه جویی ورود کالای ملوانان تعیین شده بود که سازمان بنادر تسهیلاتی را نیز از محل وجوه اداره شده و صندوق توسعه صنایع دریایی تعیین کرده است.
وی با بیان اینکه این طرح به دولت ارسال و سعی شده است که جنبهعملیاتی به خود بگیرد افزود: در صورت تصویب این طرح در سال جاری ، در بخش اول 400 فروند شناور بالای 40 سال از رده خارج و شناور جایگزین ساخته خواهد شدو در فاز دوم 800 فروند لنچ بین 30 تا 40 سال از دریا خارج و با شناور جایگزین تعویض خواهد شد.
رئیس اداره ثبت کشتی ها و صدور گواهی نامه دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: نوسازی ناوگان حمل ونقل دریایی سبب استاندارد سازی ناوگان و جلوگیری از حوادث ناشی از فرسودگی لنچ ها خواهد شد همچنین رونق صنایع دریایی و کشتی سازی داخلی را به همراه دارد .