تجاریسازی شرکتهای دانشبنیان؛ گامی در تحقق اقتصادمقاومتی
عضو شورای راهبردی مرکز مطالعاتی مدیریت دانش خاورمیانه گفت: توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاریسازی ایده ها با بهره گیری از شرکت های دانش بنیان گامی مؤثر در تحقق اقتصاد مقاومتی است .
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعاتی مدیریت دانش خاورمیانه؛ سید مازیار میر افزود: امروزه کشورهای توسعه یافته دنیا بابهره گیری از اقتصاد دانایی و فروش ایده ها به کشورهای دیگر به ویژه کشورهای درحال توسعه، به ثروت هنگفت رسیده اند و البته کشورهای در حال توسعه باید در این مسیر حرکت کنند زیرا چاره ای جز سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان وجود ندارد.
وی گفت: تجاری سازی وقتی آغاز میشود که یک کسب و کار به عنوان شیوه ای برای استفاده از پیشرفت های علمی و دانشهای نوین، با هدف پاسخ به نیاز بازار از طریق طراحی، توسعه، ساخت و تولید، و بازاریابی و شامل تلاش های بعدی برای ارتقاء محصول، ایجاد شود. انتخاب مدل تجاری سازی، مبنای این فرایند و انتخاب راهبرد تجاری سازی در قلب این فرایند است و به انتخاب مسیری که یک سازمان به وسیله آن قصد دارد از یک نوآوری و محصولات حاصل از آن درآمد و سود به دست آورد، اشاره دارد.
وی ادامه داد: توسعة فن آوری در واقع چیزی جز انتقال فن آوری از یک مبدأ به یک مقصد و یا از تولید کنندة فن آوری به استفاده کنندة فن آوری از طریق روشی نظاممند و علمی در یک محیط مناسب و پویا نیست و این در حالی است که اقتصاد دانش بنیان نیز به عنوان هدفی برجسته در اهداف بالا دستی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران لحاظ شده است و مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز قرار گرفته است، به طوری که می فرمایند: اگر از شرکت های دانش بنیان حمایت شود اقتصاد کشور شکوفا می شود.
میر گفت: طبق تعریف سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، اقتصاد دانش بنیان، اقتصادی است که بر اساس«تولید و توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات» شکل گرفته است و سطح بالایی از سرمایه گذاری در آن به ابداع و نوآوری اختصاص می یابد و فناوری های کسب شده با شدت بالایی مصرف می شوند و نیروی کار از تحصیلات عالی برخوردار است.
بنابراین اجرای مالکیت فکری و حق ثبت اختراع یکی از ملزومات تجاری سازی ایده است که نقش بسزایی در تحقق این امر خطیر ایفا می کند، اما لازمه چنین امری نیز ثبت اختراع برای رسیدن به محصول، به واسطه یک بنگاه اقتصادی خواهد بود که تجاری سازی محصول و ایده را به همراه می آورد و به همین دلیل است که در کشورهای پیشرفته دنیا، ثبت اختراع بنگاه های تجاری نسبت به اختراع توسط فرد، نسبت ۹۰ به ۱۰ است، اما در کشور ایران نسبت مذکور بر عکس است. بازاریابی نیز بخش غایب در حوزه دانش بنیان کشور است.
وی گفت: اگر قصد داریم مدل اقتصادی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان را جایگزین اقتصاد مبتنی بر نفت کنیم باید عادات، رفتارها و انتخاب هایمان را تغییر بدهیم و مردم ما باید اراده انجام این کار را داشته باشند، زیرا در اقتصاد دانش بنیان، بازیگران اصلی مردم هستند.