اعتبار اختصاص یافته برای تکمیل بزرگراههای استان اردبیل به طور متوسط چهار برابر افزایش یافت.
با افزایش چهار برابری بودجه های تخصیص یافته به بخش راهسازی ، توسعه بزرگراهی استان اردبیل امسال شتاب گرفته است. بخش حمل و نقل از نیازهای زیربنایی هر منطقه برای نیل به توسعه است و در نبود راههای ریلی و بالا بودن آمار لغو پروازهای فرودگاه اردبیل ، جاده های زمینی به اصلی ترین روش حمل و نقل کالا و مسافر در استان اردبیل تبدیل شده اند. به گفته علی رحمتی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل، حدود ۹۹ درصد حمل کالا در این استان از طریق حمل و نقل جاده ای انجام می شود. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، با وجود وابستگی مطلق صنعت حمل و نقل اردبیل به جاده های زمینی ، سهم این استان از توسعه بزرگراهی مطلوب نبوده است. صدیف بدری نماینده اردبیل و عضو کمیسیون عمران مجلس می گوید در شرایطی که اردبیل از لحاظ میزان تردد جاده ای در رتبه 26 کشوری قرار گرفته است اما از نظر میزان برخورداری از بزرگراه ها ، سی امین استان کشور است. کشوری هستیم حال آنکه با توجه به امار تردد حداکثر رتبه ما در کشور از لحاظ برخورداری از بزرگراه نیاید از رتبه 26 بالاتر باشد. توجه به توسعه بزرگراهی معاون امور عمرانی استاندار با اذعان به وضعیت نامناسب اردبیل در زمینه برخورداری از بزرگراه می گوید: این استان دارای 716 کیلومتر راه اصلی و تنها 137 کیلومتر بزرگراه است و اگر بخواهیم از نظر توسعه بزرگراهی از رتبه سی ام به رتبه بیست و ششم کشوری برسیم باید حدود 19.5 درصد راههای اصلی استان به بزرگراه تبدیل شود . وی ادامه می دهد: میزان برخورداری استان اردبیل از راههای اصلی حدود 15 درصد بالاتر از میانگین کشوری است و علت آن هم این است که این راهها باید به بزرگراه تبدیل می شدند که نشده اند. ندایی می افزاید: برای کاهش عقب ماندگی استان در این زمینه قرار است در چهار سال آینده 200 کیلومتر بزرگراه در استان احداث شود. افزایش بودجه ها مدیر کل راه و شهرسازی می گوید بودجه ساخت بزرگراه در مسیرهای مختلف استان امسال به طور متوسط تا چهار برابر افزایش یافته است. محبوب حیدری می افزاید: در سال جاری 19 میلیارد تومان برای پروژه راه کلور – درام – فیروزآباد، 15 میلیارد تومان برای بهسازی راه اصلی پارس آباد – اصلاندوز ، 14 میلیارد تومان برای بهسازی سه راهی رضی – امیرکندی و 14 میلیارد تومان برای توسعه بزرگراهی جاده اردبیلبه مشگینشهر اختصاص یافته است . وی در مورد اعتبار لازم برای تبدیل جاده اردبیل – آستارا به بزرگراه می گوید: حداقل اعتبار مورد نیاز برای دوبانده کردن این مسیر 200 میلیارد تومان است که پیگیر اختصاص این مبلغ از طرف وزارتخانه هستیم. مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل درباره توسعه بزرگراهی جاده گرمی – بیلهسوار – پارسآباد نیز می گوید: اجرای این پروژه 450 کیلومتری حداقل به 900 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اگر چه این موضوع در جدول 20 قانون بودجه ذکر شده اما تامین این اعتبار در حال حاضر کار دشوار است. سید حمایت میرزاده رئیس مجمع نمایندگان استان هم از پیگیری برای جذب اعتبارات لازم برای توسعه بزرگراه های استان خبر می دهد و می گوید با پیگیری مجمع نمایندگان استان امسال قیر رایگان به ارزش 50 میلیارد برای مصرف در طرح های راه سازی استان اختصاص یافته است. بهسازی جاده های استان و توسعه بزرگراهی آن گسترش ارتباطات اقتصادی با سایر نقاط کشور را تسهیل می کند. بدون راههای مناسب ، پیمودن راههای توسعه اگرچه غیر ممکن نیست اما بسیار دشوار است. از این رو همت بیش از پیش مسئولان برای تسریع در توسعه بزرگراهی استان ضروری است. * نویسنده : یاشار پورمجید