پخش زنده
امروز: -
میزان خروجی و سود بنگاهها و سازمانها در قیاس با هزینههایی که انجام میدهند بهره وری نام دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، اگر سازمان یا بنگاهی بتواند با ثابت نگهداشتن کیفیت، از میزان هزینه های خود کم کند که منجر به کاهش قیمت تمام شده محصول یا خدمت شود، می توان گفت بهره وری لازم را ایجاد کرده است.
عرصه های مختلف تولید، تجارت، صنعت و خدمات در کشور نیازمند ارتقاء بهره وری است تا بتوان از منابع موجود بطور بهینه استفاده و از اتلاف منابع جلوگیری کرد.
محمد باقر فقیه مدیرعامل یک مجموعه معدنی می گوید: در تلاش برای افزایش راندمان، کاهش بهای تمام شده، اجرای طرح های توسعه ای، نوعی فناوری خلق کردیم که توانستیم با استفاده از خاکهای فلوئوردار که هم ارزان و هم فراوان در دسترس است، قیمت تمام شده محصول خود را کاهش دهیم ضمن اینکه توانستیم از کیک های باطله که به میزان میلیون ها تن در واحدهای معدنی با عیار 5 تا 6 درصد موجود است هم استفاده کنیم.
وی می افزاید: این ابتکار موجب شده در شرایطی که سال گذشته بنا داشتیم 500 نفر از نیروی انسانی را تعدیل کنیم نه تنها تعدیل نکردیم بلکه 300 نفر دیگر هم جذب کردیم و هم اکنون برای 800 نفر اشتغال پایدار ایجاد کردیم. ضمن اینکه توانستیم درمجموع قیمت تمام شده محصول را 30 درصد کاهش دهیم.
این یعنی بهره وری. استفاده درست از منابع و جلوگیری از هدر رفت سرمایه باعث افزایش تولید و کاهش قیمت تمام شده محصول هم می شود.
پرتوی مدیرعامل مجموعه پالایشگاهی دراین باره می گوید: علت پایین بودن بهره وری این است که شرکتها، الگوهای مناسبی را برای ارتقای بهره وری اجرا نمی کنند.
وی می افزاید: ما با بهینه سازی مصرف انرژی و استفاده از سامانه مکانیزه تعمیراتی بهره وری در مصرف انرژی در واحدهای خود افزایش دادیم که منجر به افزایش ده درصدی تولید شد که با سرشکن کردن این میزان افزایش تولید در کل تولید، قیمت تمام شده محصول کاهش یافت که خود نوعی ارتقای بهره وری است.
هم اکنون باید یک سوم رشد اقتصادی کشور از محل ارتقای بهره وری حاصل شود و این تاکید، تاکید برنامه ششم توسعه است البته در برنامه های توسعه ای گذشته هم مورد تاکید بوده اما هیچ گاه محقق نشده است.
حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این باره معتقد است: در همه برنامه های توسعه ای هدف گذاری کردیم که یک سوم رشد اقتصادی از بهبود بهره وری باشد و هر بار آمار نشان می دهد که شاخص کل بهره وری ارتقا نیافته و در حد صفر بوده است اما چرا هیچ وقت علت محقق نشدن آن را بررسی نمی کنیم و یا اینکه چرا هیچ وقت در هدف گذاری ها تجدید نظر نمی کنیم؟
وی تاکید می کند: شاه بیت و مفهوم اصلی تحقق شعار امسال در حمایت از کالای ایرانی، افزایش بهره وری از طریق رقابت پذیر کردن کالای ایرانی است. اما از آنجا که سیاست ها در کشور در جهت رقابت پذیر کردن تولیدات و کالای ایرانی نیست شاهد افزایش بهره وری نیستیم ضمن اینکه بزرگ بودن و متورم بودم دولت و مازاد بودن حدود 40 درصد نیروی انسانی دولت از عوامل پایین بودن بهره وری است.
بهره وری عامل حیات واحد تولید است که اگر کاهش یابد نفس تولید هم به شماره می افتد.
محمدرضا انصاری رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد می کند بنگاه ها برای انکه با روند نزولی بهره وری مواجه نشوند باید فناوری های خود را نوسازی کنند، مدیریت نیروی انسانی داشته باشند و کارایی آنها را افزایش دهند، صاحب راهبرد باشند و بتوانند ساختار بنگاه خود را با ساختار مدرن امروز تطبیق دهند.
اگر چه بنگاه ها برای ارتقاء شاخص های بهره وری نیم نگاهی به رفع موانع کسب و کار و پیگیری حل مشکلات در خارج از بنگاه دارند اما به نظر می رسد مدیر واحد تولیدی هر چه بر توانمندی ها تکیه کند با برنامه ریزی دقیق و استفاده درست از منابع می تواند بازدهی را به نفع چشمگیری افزایش دهد.
گزارش:غلامرضا بهرامی