رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسکوت ماندن لایحه مقابله با تأمین مالی تروریسم منوط به موافقت آن از جانب معاونت حقوقی ریاست جمهوری است.
آقای لاریجانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، یکم خرداد) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به مسکوت ماندن یا غیرعلنی شدن جلسه مجلس برای بررسی لایحه الحاق جمهوری اسلامی به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، افزود: عده ای از همکاران امضایی جمع کردند برای مسکوت ماندن این لایحه اما از نظر آیین نامه ای مسکوت ماندن لایحه منوط به قبول نماینده دولت است.
وی ادامه داد: معاون پارلمانی دولت این درخواست را نپذیرفته است، آنها دو هفته مسکوت ماندن را نپذیرفته اند چه برسد به اینکه لایحه مذکور شش ماه از دستور خارج شود و مسکوت بماند.
رئیس دستگاه قانونگذاری کشور توضیح داد: تکلیف مسکوت ماندن لایحه در ماده 105 آیین نامه داخلی مجلس روشن است به طوری که با موافقت معاونت حقوقی ریاست جمهوری امکانپذیر است که تاکنون چنین درخواستی از جانب معاونت پذیرفته نشده است.
آقای لاریجانی تاکید کرد: بنابراین باید لایحه الحاق جمهوری اسلامی به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در دستور کار قرار گیرد.
رئیس مجلس در پاسخ به اعتراض حاجی دلیگانی بیان داشت: مجلس محل تضارب افکار است، دیگران نیز در زمینه لایحه نظر داشتند باید تمام نظرها شنیده شود و سپس مجلس در مورد آن تصمیم می گیرد، با زور نمی توان کارها را پیش برد در این زمینه تنفس نمی دهیم شما می توانید در قالب اخطار نظرهایتان را مطرح کنید.
درخواست برخی نمایندگان برای بازگشت لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم به کمیسیون امنیت ملی
برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی تذکر و اخطار قانون اساسی خواستار بازگشت لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شدند.
مهرداد بائوج لاهوتی در نشست علنی امروز (سه شنبه، یکم خرداد) مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده 176 آییننامه مجلس گفت: در جلسه غیرعلنی موضوع FATF مطرح و مشخص شد که این کنوانسیون ارتباطی به مبارزه با تأمین مالی تروریسم ندارد.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما در ابتدای لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم آمده است که این لایحه یک اعلامیه تفسیر میشود و این موضوع جای اشکال دارد.
وی گفت: بنابراین میخواهیم رئیس مجلس با استناد به ماده 156 آییننامه داخلی لایحه را به مدت یک هفته به کمیسیون امنیت ملی برگرداند تا با تمرکز بیشتر نگرانی نمایندگان در این زمینه برطرف شود.
همچنین نادر قاضیپور با استناد به مواد 153 و 152 و اصل 3 قانون اساسی بیان داشت: لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم مانند قرارداد ترکمنچای و گلستان است و نباید این قرارداد ننگین و مبهم در دستور کار مجلس قرار گیرد.
هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نیز با استناد به ماده 156 آییننامه داخلی خواستار بازگشت این لایحه به کمیسیون امنیت ملی شد و گفت: لایحه مذکور ابهاماتی دارد که با ارجاع به کمیسیون میتوان ایرادات آن را برطرف کرد.
نقوی حسینی: کمیسیون امنیت ملی گزارشی درباره لایحه پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم به مجلس ارائه نکرد
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این کمیسیون گزارشی درباره لایحه پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم به مجلس ارائه نکرده است گفت: به لحاظ حقوقی، بیانیهها و حق تحفظ ها نمیتواند خسارتهای وارد شده از طریق این لایحه را جبران کند.
سیدحسین نقوی حسینی در نشست علنی امروز (سه شنبه، یکم خرداد) مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از نمایندگان مجلس که با عرق ملی و انقلابی خود اظهار نظر میکنند، افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پس از اعلام وصول لایحه پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم روی مواد، محتوا و پیشنهادهایی که دولت در حق تحفظ و سه بیانیه در مقدمه آورده است بررسیهای لازم را انجام داد ولی به چند دلیل صلاح ندانست که گزارشی به صحن علنی مجلس ارائه شود.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از رئیس مجلس تقاضا دارم که به نظرهای کمیسیون امنیت ملی در خصوص این لایحه توجه داشته باشد، افزود: این لایحه را مخالف اصل سوم قانون اساسی میدانیم زیرا این لایحه استعماری است و تسلط بیگانگان را بر امور داخلی کشور افزایش میدهد.
نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق ماده 145 آییننامه داخلی مجلس ما گزارشی را به صحن علنی ارائه نکردهایم؛ از سوی دیگر در مقدمه این لایحه دولت تلاش کرده است با حق تحفظ و بیانیههایی که صادر میکند از خسارتها جلوگیری کند اما به لحاظ حقوقی همه کارشناسان حقوقی نظرشان این است که نه آن بیانیهها و نه آن حق تحفظها نمیتواند خسارتهای وارد شده از طریق این لایحه را بر ملت و کشور جبران کند بنابراین کمیسیون در این باره گزارشی به صحن نداده است.
لاریجانی: رهبر معظم انقلاب نظری درباره الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم نداشتند
رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده تهران تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب درباره الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم نظری نداشته و معتقدند مجلس و دولت خود تصمیم گیرنده باشند.
علیرضا رحیمی در نشست علنی امروز در تذکری با استناد به ماده 24 آئین نامه داخلی مجلس بند 11 گفت: نظارت رئیس بر جلسات مجلس ضروری است اما در جلسه یکشنبه که به صورت غیرعلنی برگزار شد و بسیاری از مقامات عالی رتبه حضور داشتند ظرف 24 ساعت گزارش جلسه از سوی برخی همکاران به گونه ای منتقل شد که شورای عالی امنیت ملی تکذیبیه داد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه چرا رئیس مجلس نظارتی بر انتشار اخبار ندارد، افزود: مگر هیات رئیسه سخنگو ندارد که در 24 ساعت گذشته سخنگو ساکت بوده و دبیرخانه شورای امنیت ملی مجبور به صدور تکذیبیه شود.
رحیمی با بیان اینکه تکذیبیه ای که شورای عالی امنیت ملی ارائه کرد در شان مجلس نبود تصویب کرد: رئیس مجلس وظیفه دفاع از این موضوع و شان مجلس و نمایندگان را برعهده داشت.
دکتر لاریجانی در پاسخ به تذکر رحیمی گفت: دفاع ما در این خصوص این است که بارها گفته ایم مشروح جلسات محرمانه بیرون منعکس نشود.
رحیمی همچنین در اخطاری با استناد به اصل 110 قانون اساسی گفت: اکنون آقای کریمی قدوسی بخشی از تحریرالوسیله حضرت امام (ره) را چاپ و منتشر کرده و آقای قوامی اشاره به فتوای حضرت امام می کند در حالی که تحریرالوسیله حضرت امام زمانی منتشر شد که قانون اساسی و جمهوری اسلامی نبود.
وی با تاکید بر اینکه قانون اساسی و چشم انداز موخر بر تحریرالوسیله است، گفت: اگر آقایان واقعا اعتقاد به فرمایشات رهبری دارند و اینکه تصمیم گیر اصلی در نظام رهبری جمهوری اسلامی است باید بدانند که در آخرین بند چشم انداز 20 ساله کشور گفته شده که کشور جمهوری اسلامی ایران کشوری دارای تعاملات سازنده و موثر با جهان بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت است.
وی افزود: در حال حاضر به صورت درگوشی در خصوص لایحه مذکور گفته می شود که استعماری است و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز از جانبداری خارج شده و در گزارش خود اعمال می کند که استعماری است.
رحیمی تصریح کرد: زمانی که پالرمو در مجلس مصوب می شد بنده تذکر دادم که از رهبری مایه نگذارید و در این راستا اگر مکتوبی از سوی رهبری وجود دارد در صحن ارائه دهند.
وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهند با فشار از فرمایشات رهبری مصوبه ای را لحاظ کنند درست نیست، گفت: نمایندگان باید رأی خود را اعلام کنند در غیر این صورت با ارائه طرح سه فوریتی از سازمان ملل و کلیه کنوانسیون های بین المللی خارج شویم.
دکتر لاریجانی گفت: رهبر معظم انقلاب در این زمینه نظری نداشته و معتقدند مجلس و دولت خود تصمیم گیرنده باشند این را نیز قبلا گفته ام.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ایران تافته جدا بافته نیست، گفت: ما نیز یک کشوری در کنار 192 کشور دیگر هستیم از این رو برای منافع ملی و مصلحت کشور خواهش می کنم همکاران در چارچوب آئین نامه تصمیم گرفته و هیات رئیسه نیز نظارت کند.
سلیمی در اخطار قانون اساسی: چرا باید لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم اصلاح شود؟
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس مجلس درباره اصلاح لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم اخطار داد.
علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز (سه شنبه، یکم خرداد) مجلس شورای اسلامی طی اخطاری با استناد به بند (ج) اصل 2 مبنی بر نفی هر گونه ستمگری، سلطهگری و سلطهپذیری و بند (5) اصل 3 مبنی بر طرد کامل استثمار و اصل 4 خطاب به ریاست و نمایندگان مجلس گفت: لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم موجب سلطه بیگانه بر مقدرات ما میشود.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس اصل 154 خطاب به رئیس مجلس ادامه داد: توضیح این اصولی که بدان اشاره شد این میشود که گروه ویژه اقدامات مالی بر اساس بند 36 ایران را موظف کرده است که به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم بپیوندد، آیا این پذیرش سلطه بیگانه نیست؟
سلیمی تأکید کرد: برنامه اقدام دارای 41 بند است که در بند 29 از ایران خواسته شده و به نوعی به ما تحمیل شده است تا به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم بپیوندیم و گفته میشود این کنوانسیون از FATF منفک است و این در حالی است که برنامه اقدام همان FATF است که در بند 29 از ایران خواسته به این کنوانسیون بپیوندد.
این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: چگونه ادعا میشود که کنوانسیون با FATF مغایرت دارد؟ در بند 29 تصریح شده امضا، تصویب و اجرای کنوانسیون بر اساس اصل 154 قانون حمایت از مبارزه حق طلبانه با مستضعفان سوال اساسی این است که چرا باید این تبصره را حذف کنیم آن هم در شرایطی که ما در سال 94 آن را تصویب کردیم؛ اگر قرار بود حق تحفظ و شرط را با بپذیریم که در سال 94 آن را تصویب کردیم. چرا هم اکنون به ما دستور داده شده که آن را اصلاح کنیم و آقایان نیز قول مساعد دادهاند، چرا باید اصلاح شود؟
لاریجانی: این لایحه پیش از این مصوب نشده بود
علی لاریجانی، رئیس مجلس در پاسخ به وی گفت: این لایحه قبلا تصویب نشده بود که حق تحفظ در آن آمده باشد؛ این لایحه الحاق دولت به کنوانسیون تأمین مالی تروریسم نخستین بار است که مورد بررسی قرار میگیرد و قبلا تصویب نشده است ضمن آنکه با FATF مغایرت ندارد اما یکی هم نیست بنابراین باید به این مهم توجه شود.
حاجی دلیگانی در اخطار قانون اساسی: زیر بار لایحه استعماری الحاق به FATF نمیرویم
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر حاجی دلیگانی، اظهارات وزیر خارجه امریکا را در حد پاسخگویی ندانست و گفت: وزیر خارجه امریکا لیاقت پاسخ را نداشت.
حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، یکم خرداد) مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: روز گذشته وزیر خارجه امریکا در خصوص مذاکرات جدید شرط و شروطی برای ایران تعیین کرده است که ریاست مجلس باید به آن پاسخ میداد.
نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی در اخطار اصل 67 قانون اساسی گفت: طبق این اصل سوگند یاد کردهایم امانتدار مردم باشیم که تحت سلطه کشورهای دیگر نروند لذا لایحه استعماری الحاق به FATF را مطالعه کردهایم و گزارشی در 9 بند که شامل 9 ایراد است تهیه کردیم و میان نمایندگان توزیع شد.
وی افزود: سرتاسر این لایحه استعماری است و دست و پای مردم ایران را میبندد لذا باید بر اساس سوگندی که یاد کردهایم عمل کنیم و نباید تاریخ مجلس به گونهای شود که همچون گذشته که برجام 20 دقیقه به تصویب رسید این لایحه نیز به تصویب برسد.
ارجاع لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم به کمیسیون امنیت ملی به مدت دو هفته
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بازگشت لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم به مدت دو هفته به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، یکم خرداد) مجلس شورای اسلامی با 138 رأی موافق، 93 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 245 نماینده حاضر در صحن با بازگشت دو هفته ای لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم به کمیسیون امنیت ملی موافقت کردند.
علی لاریجانی پس از استماع نظرهای نمایندگان موافق و مخالف پیوستن ایران به کنوانسیون بینالمللی مقابله با تأمین مالی تروریسم اظهار داشت: این لایحه آذر ماه سال 96 اعلام وصول و برای بررسی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع داده شد که طبق آیین نامه مهلت سه ماهه برای بررسی داشته است.
وی گفت: اما کمیسیون امنیت ملی در این زمینه اقدامی انجام نداد و دولت طبق آیین نامه خواهان رسیدگی به لایحه مذکور در صحن علنی شد، اگر کمیسیون امنیت ملی به دستور ورود می کرد و برخی اصلاحاتی که نمایندگان در اخطار، موافقت و مخالفت خود اعلام کردند در لایحه اعمال می شد امروز بهتر می توانستیم در صحن علنی موضوع را بررسی کنیم.
رئیس دستگاه قانونگذاری کشور با اشاره به درخواست برخی نمایندگان برای ارجاع لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم به کمیسیون امنیت ملی بیان داشت: می توانیم در صورت موافقت نمایندگان لایحه را به مدت دو هفته به کمیسیون ارجاع دهیم به نحوی که اعلامیه تفسیری آن در ماده واحده آن بیاید.
آقای لاریجانی توضیح داد: کمیسیون امنیت ملی دو هفته فرصت دارد لایحه مذکور را بررسی کند و روز یکشنبه دو هفته آینده پس از سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه موضوع در دستور صحن علنی قرار می گیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی پس از موافقت نمایندگان مجلس با ارجاع دو هفته ای لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم به کمیسیون امنیت عنوان کرد: این کمیسیون با سرعت لایحه را در دستور کار قرار دهد از امروز نیز وقت دارد موضوع را بررسی کند.
وی تاکید کرد: لایحه را از همه اطراف مورد بررسی قرار دهیم، نظرهای دبیرخانه شورای امنیت ملی، کارشناسان وزارت اقتصاد و وزارت خارجه دریافت شود همچنین نمایندگانی که موافق یا مخالف بودند نظرهای پیشنهادی خود را در جلسات کمیسیون مطرح کنند تا هر چه زودتر به جمع بندی برسیم و موضوع را در دستور کار صحن علنی قرار دهیم.
مخالفت با استفساریه نحوه عضویت همزمان اعضای اتحادیه صنفی در پنجمین دوره شوراها
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استفساریه نحوه عضویت همزمان اعضای اتحادیه صنفی در پنجمین دوره شوراها مخالفت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، یکم خرداد) مجلس شورای اسلامی با 76 رأی موافق، 154 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از 248 نماینده حاضر در جلسه با استفساریه نحوه عضویت همزمان اعضای اتحادیه صنفی در پنجمین دوره شوراها مخالفت کردند.
موضوع استفساریه بدین شرح است: با توجه به برگزاری انتخابات دوره پنجم شوراهای شهر و روستا در تاریخ 1396.02.29 و با عنایت به اصلاح ماده 32 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران در تاریخ 1396.04.20 آیا قانون مذکور نسبت به دوره اخیر انتخابات شوراها لازم الاجراست یا خیر؟
پاسخ: خیر، اصلاح مذکور از دوره ششم قابل اجرا می باشد.