پخش زنده
امروز: -
قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: لازم است ترجمان برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در علوم پایه نیز تدوین شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ دکتر حمید اکبری در نشست شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، به اقداماتی که در زمینه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی صورت گرفته اشاره کرد و افزود: علوم پایه از حوزههای زیربنایی نظام سلامت هستند و لازم است اکنون که بسترهای تحول در تمامی حوزههای آموزش علوم پزشکی فراهم شده است، مسئولان این رشتهها در کشور نیز در مسیر تحول و نوآوری در این بخش حرکت کنند.
وی گفت: بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از سال ۹۴ در سطح کشور در حال اجرا است و این برنامهها باعث شده است تا توجه بیشتری به بخش آموزش در دانشگاهها شود و دستاوردهای چشمگیری را در سطح کشور به همراه داشته است.
قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از توجه به مرجعیت علمی در حوزه آموزش سخن گفت و افزود: مطابق با بیانات مقام معظم رهبری، حرکت در این حوزه از الزاماتی است که باید به آن توجه شود؛ یکی از بستههای تحول به این موضوع اختصاص پیدا کرده و در همین راستا نیز مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی راه اندازی شده، کمیسیون کتب مرجع علوم پزشکی تشکیل شده و گفتمان مرجعیت در بین بدنه دانشگاهها نهادینه شده است.
وی حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم را از دیگر برنامههای تحول و نوآوری در آموزش ذکر کرد و گفت: در واقع دانشگاهها باید به سمت نیروهای کارآفرین حرکت کنند؛ نقشه راه دانشگاهها در این زمینه ترسیم شده و برنامه ریزی لازم برای توسعه مفاهیم نوآوری و کارآفرینی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی صورت گرفته است.
دکتر اکبری به بسته پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت اشاره کرد و افزود: در این زمینه در چند سال گذشته دوره تخصصی پزشکی خانواده راه اندازی شده و مرکز ملی آموزشهای مهارتی یکی از اقدامات مهمی است که برای تأمین نیازهای نظام سلامت با استفاده از آموزشهای کوتاه مدت صورت گرفته است.
قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: سند برآورد نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت برای ۵ سال آینده با استفاده از مطالعات صورت گرفته در کشور تدوین شده است. این برآورد برای رشتههای تخصصی و مناطق آمایشی در حال تدوین است، در واقع در این سند مشخص شده که کشور ما برای ۵ سال آینده به چه تعداد نیرو نیاز دارد.
وی افزود: برآورد نیروی انسانی دکترای تخصصی نیز در حال انجام است و گروههای علوم پایه پزشکی میتوانند با کمک دبیرخانه آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی نقش چشمگیری در برآورد نیروی انسانی این بخش داشته باشند.
دکتر اکبری با بیان اینکه حدود ۲ سال از اجرای سند آمایش سرزمینی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده میگذرد، گفت: با تشکیل مناطق آمایشی کشور همکاری مناسبی در بین دانشگاهها و دانشکدههای مستقر در کلان مناطق آمایشی کشور شکل گرفته است.
وی افزود: موضوع علوم بین رشتهای در علوم پایه یکی از مسائلی است که به شدت مورد توجه است و با مطالعاتی که انجام شده مشخص است که در برخی رشتههای میان رشتهای نیازهای مختلفی در کشور ما وجود دارد؛ لازم است برنامه ریزی مناسبی برای گسترش رشتههای میان رشتهای از طریق همکاری با سایر بخشها مانند دانشگاههای زیرمجموعه وزارت علوم صورت پذیرد.
قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت به توسعه مأموریت گرایی در دانشگاههای علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: از این طریق اقدامات خوبی در سطح ملی توسط دانشگاههای علوم پزشکی کشور انجام شده و برخی از این مأموریتها در حوزههای بین رشتهای است و استادان علوم پایه میتوانند همکاری خوبی با مناطق آمایشی داشته باشند.
دکتر اکبری با بیان اقداماتی که در راستای توسعه بین المللی آموزش علوم پزشکی کشور شده افزود: ۳ هزار دانشجوی خارجی در حوزه علوم پزشکی کشور مشغول به تحصیل هستند و ظرفیتهای بسیاری برای گسترش تعاملات بین المللی در علوم پزشکی ایران وجود دارد.
وی گفت: نقشه آمایش بین المللی تدوین شد و دفاتر همکاری با کشورهای مختلف در دانشگاههای علوم پزشکی کشور تشکیل شده و با تحول در نظامهای ارزشیابی دانشگاههای خارجی اقدامات خوبی در زمینه گسترشهای بین الملل آموزش علوم پزشکی صورت گرفته است.
قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت به گسترش آموزش مجازی و تأسیس دانشگاه علوم پزشکی مجازی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه تعدادی از دورهها به صورت مجازی راه اندازی شده و به زودی دانشگاهها میتوانند دروس خود را در سامانه دانشگاه مجازی قرار دهند و این آمادگی وجود دارد تا بخشی از دروس تئوری تمامی رشتهها به صورت مجازی برگزار شود.
وی گفت: وزارت بهداشت مجوز دارد تا بتواند بسیاری از آزمونهای بین المللی را برگزار کند. همچنین اقداماتی نیز در زمینه ارتقای آزمونهای علوم پزشکی کشور صورت گرفته است.
دکتر اکبری به ظرفیتهای موجود در گروههای علوم پایه پزشکی اشاره کرد و افزود: باتوجه به حرکتی که در مسیر تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ایجاد شده لازم است تا ترجمان بستههای تحول و نوآوری در علوم پایه پزشکی با همکاری شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی طراحی شود.