عضو هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی های نوین در این سازمان باید دنبال تا عقب ماندگی های گذشته جبران شود، گفت: در اجرای نسخه الکترونیک در کشور پیشتاز هستیم و این افتخاری برای سازمان تامین اجتماعی است که بتواند دانش فنی و تجربه اجرایی خود در این حوزه را در اختیار سایر بخش ها قرار دهد.
دکتر محمدعلی همتی در همایش سراسری مدیران تامین اجتماعی در تهران که به منظور تبیین برنامه های سال ۹۷ و تبادل موافقت نامه های برنامه و بودجه سال جاری استان ها برگزار می شود، افزود: بودجه سال ۹۷ تامین اجتماعی در هیات مدیره این سازمان به تصویب رسیده است.
وی با بیان اینکه حفظ منابع سازمان تامین اجتماعی مورد تاکید هیات مدیره است و باید از ذخایر این سازمان به درستی بهره برداری شود، گفت: استفاده از نیروهای داخلی سازمان مورد تاکید است و همچنین پایبندی به برنامه ها از دیگر مسائل مورد تاکید هیات مدیره تامین اجتماعی است.
همتی گفت: از اهداف کلان سازمان تامین اجتماعی که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد گفتمان تامین اجتماعی در حوزه حاکمیتی است. در بسط گفتمان عمومی تامین اجتماعی موفق بوده ایم و بسط گفتمان تامین اجتماعی در سطوح حاکمیتی نیازمند تلاش بیشتر مدیران این سازمان است .
عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: برای وارد شدن مفاهیم تامین اجتماعی در کتاب های درسی اقدام شده است و این کار بر گسترش گفتمان عمومی تامین اجتماعی نقش بسزایی دارد.
همتی افزود: سرعت پیشرفت در حوزه بیمه ای باید بیشتر شود و خدمات را بدون اینکه نیازی به مراجعه حضوری بیمه شدگان باشد ارائه کنیم.
عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی گفت: بودجه ریزی و برنامه عملیاتی از افتخارات این سازمان است. این سازمان دارای برنامه و بودجه ریزی عملیاتی است و باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشیم.
همتی در ادامه به برنامه های بخش درمان سازمان تامین اجتماعی پرداخت و گفت: تلاش می کنیم برنامه ارتقاء هتلینگ در مراکز درمانی تامین اجتماعی ر ابه اتمام برسانیم.
وی با بیان اینکه تامین اجتماعی در هفته گذشته به عنوان سازمان برتر در حوزه آی تی شناخته شد و مورد تقدیر قرار گرفت، افزود: این افتخار بزرگی برای سازمان تامین اجتماعی است.
دکتر همتی اظهار داشت: در بیمارستانهایی که ارتقاء هتلینگ انجام شده است شاهد رضایتمندی گسترده مراجعه کنندگان هستیم و این موضوع کاملا محسوس است کتاب ارتقاء هتلینگ نیز نوشته شد ؛ این طرح با کمترین هزینه انجام شد.
همتی افزود: نسخه الکترونیک از دیگر برنامه های موفقیت آمیز حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی است. پزشکان بیشترین همکاری را در اجرای این برنامه داشته اند. ۶۵ میلیون نسخه الکترونیک در کشور تولید کرده ایم.
عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اجرای نظام ارجاع داخلی گفت: از سال گذشته اجرای این طرح در ۵ استان کشور شروع شد و در سال جاری در تمام کشور این برنامه انجام خواهد شد .
وی افزود: برای بیماران مزمن پرونده الکترونیک تشکیل شده است. پرونده الکترونیک این بیمه شدگان در تمام کشور در دسترس است و این طرح در ارائه خدمات با کیفیت و هم صرفه جویی در منابع تاثیر زیادی دارد.
عضو دیگر هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی نیز در این همایش گفت: سازمان تامین اجتماعی نیز مرتبط با حوزه اقتصادی کشور است و از این شرایط تاثیر می پذیرد.
مهندس محسن سرخو افزود: باید آمادگی لازم برای مواجه با شرایط اقتصادی متفاوت داشته باشیم و برای این کار پیش بینی لازم را انجام دهیم تا در ایفای تعهدات سازمان تامین اجتماعی با مشکل مواجه نشویم.
وی گفت: با وجود اینکه در سالهای اخیر مستمری های تامین اجتماعی افزایش مناسبی داشته است اما در مجموع با توجه به عقب افتادگی های قبلی با شرایط ایده آل فاصله داریم و امیدواریم با رونق اقتصادی کشور درآمدهای این سازمان افزایش یابد تا ارتقای بهتر خدمات بیمه ای و درمانی این سازمان نیز محقق شود.
بررسی برنامه های سازمان تامین اجتماعی در سال جاری
در پایان روز اول همایش سراسری مدیران تامین اجتماعی، معاونین بیمه ای، درمانی، اداری و مالی و فرهنگی و اجتماعی، در جمع مدیران استانها به بررسی و تشریح برنامه های سازمان تامین اجتماعی پرداختند.
معاون بیمه ای این سازمان با اشاره به ۵۰ برنامه عملیاتی در این معاونت گفت: ۱۵ برنامه حوزه بیمه ای اجرا شده و بقیه برنامه ها در حال انجام است.
محمدحسن زدا با بیان اینکه توسعه خدمات الکترونیکی و غیرحضوری در سازمان تامین اجتماعی در دستور کار است، افزود: نامنویسی متمرکز بیمه شدگان، بازرسی الکترونیک کارگاه، پرونده الکترونیک و ... جزو برنامه های حوزه بیمه ای این سازمان است.
معاون اداری و مالی سازمان تامین اجتماعی گفت: ۹۸هزار میلیارد تومان بودجه سال جاری سازمان است که در بخش های بیمه، درمان و عمرانی هزینه می شود.
رحیم اردلان افزود: استفاده مطلوب از ظرفیت نیروی انسانی مورد تاکید است.
معاون فرهنگی و اجتماعی این سازمان هم گفت: برنامه ریزی در زمینه تولیدات فرهنگی در جهت آگاهی بیمه شدگان، بازنشستگان و کارفرمایان، برنامه ریزی برای تشریح فعالیتها و ارتباط پیش برنده با سازمانها است.
دکترمحمدرضا جعفریان افزود: از دوسال پیش، مرکز ارتباطات مردمی کار خود را آغاز کرد و در ۵زمینه از طریق پیامک، صوتی، شماره تلفن۱۴۲۰، حضوری و پورتال پاسخگویی، با مشتریان ارتباط داریم.
وی ادامه داد: طی سال گذشته، ۱۷۰ هزار نفر از این طریق با ما در تماس بودند و مشکلات خود را درمیان گذاشتند.
وی گفت: بازدید دانش آموزان از شعب، ورود مفاهیم تامین اجتماعی به کتب درسی، تهیه و تدوین آیین نامه دبیرخانه شورای شرکای اجتماعی و برگزاری کارگاه های آموزشی، از اقدامات مهم این معاونت بوده است.
معاون اموراستان های تامین اجتماعی هم با اشاره به ارزیابی و رتبه بندی واحدهای اجرایی سازمان گفت: تلاش می کنیم شاخص های رتبه بندی را براساس شاخص اخذ شده از تمام حوزه های مختلف تنظیم کنیم.
قائم موهبتی با اشاره به تکریم ارباب رجوع به عنوان یک اولویت سازمان گفت: حذف دفترچه در مراکزملکی انجام شده و غیرحضوری ساختن سرویس تعهدات کوتاه مدت را پیگیری می کنیم.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی نیز در ادامه این پنل گفت: به علت شرایط اقتصادی جامعه و بحث تحریمها، ضرورت دارد تا موضوع کنترل مصارف در بخش درمان سازمان جدی تر گرفته شود.
دکتر مهدی درخشان افزود: در راستای کنترل هزینه ها، فعالیت های زیادی در بخشها و قسمت های مختلف مانند ایجاد نسخه الکترونیک، اجرای نظام ارجاع داخلی و ابلاغ بخشنامه تهیه کالای داخلی، انجام شده یا در حال انجام است.
وی ادامه داد: اجرای این برنامه ها در برخی واحدها نتایج ملموسی داشته و در برخی موارد، نتایج در دراز مدت منجر به کاهش هزینه ها خواهد شد.
دکتر درخشان گفت: برنامه هایی برای کاهش هزینه ها در واحدهای طب کار، واحدهای پاراکلینیک، بستری، اتاق عمل و تجهیزات پزشکی انجام شده است.
وی تصریح کرد: ضرورت دارد بررسی نسخ ساماندهی شود و جلوی هزینه های اضافی گرفته شود.
دکتر درخشان با بیان اینکه اثراتی که طرح ارتقای هتلینگ در کنترل و کاهش هزینه ها دارد باید تشریح و تبیین شود، گفت: این طرح موجب رضایت بیماران و کادر درمانی بیمارستان های سازمان شده است و رضایتمندی همکاران در دراز مدت می تواند از هزینه های اضافی جلوگیری کند.
وی ادامه داد: باید ثابت کنیم که ارتقای هتلینگ فقط صرف هزینه نیست و در کاهش هزینه ها موثر است.
وی افزود: در بخش درمان غیر مستقیم، موارد کاهش هزینه ها، بر اساس گایدلاینهایی که در نسخه الکترونیکی، استحقاق درمان و ... وجود دارد، با اعداد و ارقام شفاف تر است.
درخشان اظهار داشت: در حال حاضر طرح تشخیص استحقاق درمان فقط در استان زنجان به شکل پایلوت در حال انجام است و تا پایان سال ۹۷ در کل کشور اجرایی می شود.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: از سال گذشته تهیه دستورالعمل های مختلف در زمینه های داروهای ضدسرطان، هورمون رشد و غیره را در حوزه درمان مستقیم و غیر مستقیم شروع کردیم.
درخشان با بیان اینکه معاونت درمان این سازمان ۳۲ برنامه برای کاهش مصارف دارد، گفت: برخی از آنها در حال اجرا هستند و برخی دیگر نیز امسال اجرایی خواهند شد.